blog

Ritplanning in binnenstad: kleine afwijkingen, grote gevolgen

Distributie

Ritplanning in binnenstad: kleine afwijkingen, grote gevolgen
Goos Kant

Ritplanning in de binnenstad heeft specifieke aandachtspunten die ook snel valkuilen kunnen worden. Alleen meer functionaliteit is zeker niet genoeg, zegt Goos Kant. “Planpakketten moeten echt slimmer zijn”.

Bijna ieder zichzelf respecterend bedrijf met minstens vijftien voertuigen gebruikt tegenwoordig wel een planningspakket om orders aan ritten toe te wijzen en/of orders in een rit op volgorde te leggen. Planpakketten hebben door de jaren heen steeds meer functionaliteiten gekregen zoals: het omgaan met rijtijdenwet, verwachte en werkelijke files en speciale wensen en eisen bij de laad- en losadressen.

Planpakketten moet slimmer zijn

De binnenstad kent echter zijn eigen dynamiek en aandachtspunten, die al snel valkuilen kunnen worden. Daarom is meer functionaliteit niet genoeg. Planpakketten moeten ook echt slimmer zijn want:

  • Het aantal stops in een rit bij pakjesbedrijven is al snel 100 of meer, in plaats van 5 of 10. Belangrijk is dus dat stoptijden en tussenliggende rijtijden in seconden uitgerekend worden en afstanden in meters. Immers, afronden op minuten bij 100 stops kan een afwijking van een uur betekenen.
  • De route door de binnenstad kent zijn beperkingen. Niet alleen heb je drempeltijden waarna je niet meer de binnenstad in kan, maar ook vele eenrichtingswegen, afslagverboden en bepaalde wegen die voor een zwaarder of groter voertuig verboden zijn.
  • Er zijn vaak meerdere leveringen binnen een straat. Deze moeten natuurlijk op volgorde liggen, waarvoor je huisnummer-informatie nodig hebt, en dus ook moet weten hoe even en oneven nummer zich tot elkaar verhouden.
  • Het transport in de binnenstad gaat niet alleen per busje of bakwagen, maar ook per bakfiets (zoals fietskoeriers) of electrisch voertuig (zoals bij Picnic en de Cargohopper). Deze voertuigen hebben hun eigen kenmerken, kunnen rijden op plekken waar een busje niet kan komen en vaak ook buiten de drempeltijden.

Uitbesteden of bezorgen in planpakket

De complexiteit gaat nog een stukje verder: zelf de binnenstad inrijden voor een enkel pakje was natuurlijk al niet lonend, maar zelfs omrijden binnen de stad is vaak al te duur. Bijvoorbeeld: als je het bezorgen van een pakje al kan uitbesteden voor 4 euro, en je eigen chauffeur kost 30 euro, dan mag het totaal aan omrijden en afleveren niet meer dan 8 minuten duren, wil het nog rendabel zijn. Een planpakket moet dus kunnen bepalen (gegeven de uitbesteedprijzen) welke orders zelf te bezorgen en welke uit te besteden.

Grotere vervoerders hebben hun planning vaak redelijk op orde, maar de knelpunten in de binnenstad zijn de MKB-ers en ZZP-ers met een enkel voertuig. Uitbesteden vinden zij lastig, al dan niet gebaseerd op emotionele gronden. Een groot planpakket op locatie bij hen is natuurlijk niet lonend, dus voor hen moet het planpakket een laagdrempelige cloud-oplossing zijn, met een verrekenmodel per stop, en een simpele excel- of xml-koppeling.

Niet alleen consument verwachte correcte informatie

Tot slot verwacht niet alleen de consument, maar elke ontvanger, een correcte en up-to-date informatie over het verwachte aflevermoment. Hierbij snijdt het mes aan twee kanten, omdat naast een verhoging van de service de aflevertijd verkort wordt en het aantal keren dat iemand niet thuis is verkleind wordt.

Naast bovenstaande theorie zijn er mooie voorbeelden in de praktijk. Bijvoorbeeld DPD geeft een zeer betrouwbare afleverinterval af ’s ochtends, klanten van Picnic kunnen de planning op de minuut volgen, AH Online informeert de klant regelmatig over het verwachte aflevermoment, en CB gaat intensiever samenwerken met vervoerspartners voor het uitbesteden van bepaalde leveringen. Dit is maar een greep van de koplopers in slimmer bezorgen in de stad. Wat ook bijdraagt in een schonere, efficientere, veiligere en prettigere binnenstad, waar het op deze manier ook voor gezinnen steeds beter toeven is.

Auteur Goos Kant is partner bij ORTEC en Prof. Operations Management & IT aan de Tilburg University.

 

Reageer op dit artikel