blog

Geef de chauffeur meer vrijheid in ritplanning

Distributie

Geef de chauffeur meer vrijheid in ritplanning

Transporteurs sturen hun chauffeurs met strikte orders op de weg. De transportplanning bepaalt nauwkeurig hoe de chauffeur zijn rit moet maken. Maar, is dat wel zo verstandig. Wie is in de beste uitgangspositie om beste beslissing te nemen met zoveel onzekerheid in het verkeer? De planner achter zijn bureau of de chauffeur achter het stuur? Een blog van Walther Ploos van Amstel.

Met de verstelijking is er steeds meer vrachtverkeer in steden. Ongeveer eenderde van de kilometers wordt binnen steden gereden. Die andere tweederde rijden de chauffeurs op de hoofdwegen. Maar, de kilometers in de stad kosten natuurlijk veel meer tijd. Misschien wel tweederde van de tijd van de chauffeur. Moet je dan niet veel meer op tijd dan kilometers en brandstof optimaliseren?

Onvoorspelbaarheid

De stad is ook een bron van onvoorspelbaarheid. De week voor de kerstdagen stond de Amsterdamse binnenstad vast vanwege de vele bezoekers die met de auto kwamen. Straten zijn afgesloten vanwege werkzaamheden of evenementen. Als de scholen aan- of uitgaan dan wil je de straten rond die school liever mijden. En, als een staatshoofd de hofstad bezoekt is de Den Haag lastig bereikbaar.
Transportplanners houden rekening met die onvoorspelbaarheid en plannen simpelweg extra voertuigen en chauffeurs in; misschien wel 10 tot 15% meer dan strikt genomen nodig is. Dat is een stevige margekiller.

Verkeersmanagement

De Metropoolregio Amsterdam trok eerder € 10 miljoen uit om het verkeer beter te laten doorstromen met de inzet van nieuwe en slimme technologieën. Innovatieve vormen van verkeersmanagement zorgen ervoor dat het verkeer zich beter verspreidt, bijvoorbeeld na een evenement of grote opstopping. Het project was tot nu toe gericht op personenmobiliteit. Het is een logische stap om deze praktijkproef nu in samenwerking met bedrijven uit te rollen voor een betere doorstroming van het goederenvervoer.

Het verkorten van de reistijd van deur tot deur met slimme mobiliteitstechnologie en daarmee de betrouwbaarheid van de reistijd komt de doorstroming en veiligheid ten goede, zorgt voor efficiënter transport, een lager risico op ongevallen, economische voordelen, minder brandstofverbruik en –uitstoot en een beter ruimtegebruik. De overheid kan met het beschikbaar stellen van open data en dynamisch verkeersmanagement bedrijven ondersteunen met een betere, en meer betrouwbare transportplanning.

Met slimme, actuele verkeersdata kunnen planners beter plannen zowel operationeel als operationeel. Klinkt allemaal prachtig. Maar, wat merkt de chauffeur in de cabine ervan.

Meer vrijheid chauffeur in ritplanning

De vraag is wie straks de uiteindelijk rit in de stad mag bepalen. Doet de chauffeur dat zelf, op basis van de laatste actuele verkeersinformatie? Of, gaat de centrale plannen dat voor de chauffeur doem? Of, wordt de informatietechnologie zo snel dat de chauffeur zich geen zorgen hoeft te maken over de route. Dat doet de boordcomputer wel. Ik neig ernaar om de chauffeur veel meer vrijheid te geven om te bepalen hoe hij slim de zendingen op het juist tijdstip bij de juist klant brengt. Ik ben benieuwd wat chauffeurs, planners en andere experts hiervan vinen.

Reageer op dit artikel