blog

Wholesale in de keten: drie verbetermogelijkheden

Distributie

Wholesale in de keten: drie verbetermogelijkheden
Arjan Bergman

De tijd van de groothandel als magazijn van retailers in een puur B2B-scenario is voorbij. Vergelijk het met de filmwereld. Daar heeft de distributeur het complete speelveld zien veranderen. Van alleen kopieën op spoel leveren aan bioscopen zijn er nu dvd’s en Netflix bijgekomen als distributiekanalen.

Eenzelfde toename in variatie zien we bij groothandels. De wholesale-sector levert direct aan consumenten, ze leveren apart verpakte producten aan webwinkels en er zijn zelfs groothandels die nu zelf produceren. De vraag is: is de logistiek van groothandels berekend op deze transformatie? Een blog van Arjan Bergman.

Wat is een groothandel tegenwoordig? De magazijnen gevuld met pallets zijn passé; de branche gaat steeds meer van pallets naar dozen en zelfs stukszendingen. Het assortiment wordt breder en e-fulfilment heeft zijn intrede gedaan in de sector. Daarnaast stellen klanten steeds meer eisen aan bijvoorbeeld aflevertijd en -plaats. Ontwikkelingen die het logistieke proces veel complexer maken, en alles moet ook naadloos op elkaar aansluiten. Dit drukt de marges en winstgevendheid van veel groothandels. De wholesale-sector heeft een aantal logistieke uitdagingen goed opgepakt. Toch zie ik nog drie verbetermogelijkheden voor het logistieke proces, die een positieve invloed op de winst kunnen hebben.

  1. Juiste conditie

Hoe lever je producten en aan wie? Misschien zit er wel brood in fulfilment? Het in cadeau- of blisterverpakking leveren van bepaalde producten aan consumenten? Je hebt producten niet op voorraad, maar de concurrent misschien wel. Is samenwerken een optie? Elkaar versterken? Analyseer waar je business het meeste geld op verdient, waar de meeste marge zit. Misschien zit de winst wel helemaal niet in het product, maar in de logistieke transactie, zeker ook op het gebied van retourstromen. Hoe beter je je processen inzichtelijk hebt, hoe krachtiger je positie in het veld van producenten, groothandels, retailers en consumenten. De businesscase is dus eigenlijk: constant inzichtelijk maken waar de winst zit en daarop acteren.

  1. Juiste kosten

Houd de logistieke kosten in de hele keten zo laag mogelijk. Meer marge betekent meer concurrentiekracht. Op dit punt kunnen retailers en groothandels elkaar ondersteunen. Ga om de tafel zitten en spreek af wie welk deel van de kosten voor zijn rekening neemt en welk deel van de marge pakt. Kostenbeheersing kan ook een abonnement op clouddiensten zijn en niet zelf investeren in hardware. Houd wel rekening met deeloplossingen uit de cloud. Als deze niet ‘praten’ met andere deeloplossingen, dan kost het meer dan het oplevert.

  1. Juiste informatie

Op basis van steeds gedetailleerder informatie kun je diensten en logistiek alsmaar relevanter maken voor kleinere doelgroepen. Ook het uitwisselen van informatie met andere groothandels in dezelfde markt zou het niveau van dienstverlening kunnen verhogen. Auto-onderdelen bijvoorbeeld. Spare parts van alle modellen van fabrikanten op voorraad houden, kost geld. Weten welke groothandel welk model heeft liggen, kan geld besparen. De marge zit dan puur op logistiek en kennis.

De toekomst van groothandels ziet er rooskleurig uit. Zeker, er zijn logistieke uitdagingen, maar er zijn nog meer kansen. De kern is inzicht in de gehele logistieke keten en daarvoor zijn de technologische tools voorhanden. Op basis van die kennis kun je klanten (fabrikanten, retailers en consumenten) ontzorgen: administratief, logistiek en/of als verkooppartner. Om weer even in filmtermen te schrijven: de groothandel van de toekomst is geen pure distributeur meer, maar vooral een netwerkregisseur. Toch?!

Auteur Arjan Bergman, business development Ctac

Reageer op dit artikel