blog

Platooning maakt ‘mix-modaal transport’ mogelijk

Distributie

Platooning maakt ‘mix-modaal transport’ mogelijk

Multi-, inter-, en synchromodaal transport krijgen een zusje: mix-modaal transport. Autonoom rijdende vrachtwagens gaan namelijk zorgen voor een logistieke revolutie, zegt Ronald Schoo.

De afgelopen week was er geen ontkomen aan, de logistieke pers zette platooning volop in de schijnwerpers. Het is fascinerend om te zien hoe autonoom rijdende vrachtwagens ogenschijnlijk feilloos hun route afleggen. Een techniek die potentieel alles in zich heeft om succesvol te worden ingezet. Albert Heijn en Peter Appel verkennen mogelijkheden, daarbij ondersteunt door TNO. Verladers en vervoerders tonen dus interesse. Voorwaarden voor succes op grote schaal lijken vooral betrekking te hebben op totstandkoming van Europese wetgeving en ontwikkeling van eenduidige communicatiesystemen. En dan er blijven ook nog genoeg praktische vragen over…

Mix-modaal transport

Platooning kan een boost geven aan het verbeteren van efficiency in wegvervoer. Denk bijvoorbeeld aan een ‘treintje’ van trekkers met opleggers dat vanuit het AGF veilingcomplex in Barendrecht richting Ruhrgebied rijdt. Met alleen een chauffeur in het voorste voertuig. Eenmaal aangekomen op een regionaal ontkoppelpunt gaat dit treintje uit elkaar. Lokale chauffeurs stappen op de tot dan onbemande trekkers en brengen de opleggers met versproducten naar individuele retail distributiecentra. Een paar uur later vindt het omgekeerde transport plaats. Aan- en afvoerkosten kunnen daarmee omlaag. Reden voor (inter-) nationale verladers om kritisch naar hun dc footprint te kijken. Wellicht kan straks het verzorgingsgebied per distributiecentrum (dc) binnen de vereiste lead time (sterk) worden uitgebreid en voldoen minder locaties. Platooning maakt ‘mix-modaal transport’ mogelijk, een nieuwe wijze van transport om individuele schakels in de logistieke keten te verbinden en die zich onderscheid van ‘zusjes’ multi-, inter-, en synchromodaal transport.

Van adaptive cruise control tot unmanned vehicles

Logistieke toepassingen met platooning staan nog in de kinderschoenen. De meest optimistische scenario’s voorzien in een inzet op de openbare weg over circa 3 jaar. Waarbij het niveau waarop platooning plaats heeft kan verschillen. Deze niveaus, of ontwikkelfases, zijn onder andere door prof. dr. M.H. Martens in kaart gebracht. (voor groter beeld zie bijlage onderaan de tekst)

Zij onderscheidt toepassingen waar een chauffeur de rij-omgeving waarneemt en hierop anticipeert en toepassingen waarin dit waarnemen en anticiperen automatisch plaats vindt. De Scania-proef van vorige week betreft niveau 0, de drie chauffeurs stuurden zelf waardoor er sprake is van een ‘veredelde’ adaptive cruise control die al enige tijd op duurdere personenwagens beschikbaar is. Niveau 4 betreft het hoogste niveau van platooning met een chauffeur aan boord. Bij niveau 5 kan een automatisch systeem alles onder alle omstandigheden zelf en kan de trekker met oplegger dus ook zonder chauffeur richting het Ruhrgebied.

Toepasbaarheid op lucht- en zeehavens

Lucht- en zeehavens kennen veelal een gecontroleerde en afgesloten omgeving. Een belangrijk verschil ten opzichte van de openbare weg. Over de introductie van platooning concepten op lucht- en zeehavens ten behoeve van goederenvervoer bestaan dan ook concrete plannen. Met name (zee-)container havens kennen al langere tijd AGV-transport toepassingen. Echter, AGV’s hebben geen of een beperkte intelligentie. Een onverwacht obstakel betekent wachten, bovendien is het aanbrengen van magneten en andere toepassingen ten behoeve van oriëntatie van AGV’s op grote bedrijfsterreinen een kostbare exercitie. Platooning, al dan niet als tussenfase op weg naar onbemande voertuigen, betreft een volgende stap op deze vervoersknooppunten.

Vele praktische vragen

Eerder onderzoek toont dat 90 procent van alle verkeersongevallen wordt veroorzaakt door menselijk falen. Een pleitbezorger voor platooning. Echter, hoe in te voegen op een drukke snelweg, hoe gaan andere verkeersdeelnemers reageren, wat zijn wettelijke en verzekeringstechnische implicaties… Naar mijn overtuiging gaan platooning en later ook het inzetten van onbemande voertuigen zorgen voor een logistieke revolutie. Maar dan moeten we als bedrijven en overheid wel samenwerken. Anders blijft het bij testen en blijft het optimaal benutten van de verkeersruimte zoals getoond in dit filmpje ver weg.

De vraag die me tenslotte nog intrigeert: Resulteert platooning – na beantwoorden van de praktische vragen – in het wegkapen van lading van transportmodaliteiten als rail en binnenvaart?

Reageer op dit artikel