blog

Is ondergrondse bierdistributie kansrijk in steden?

Distributie

Is ondergrondse bierdistributie kansrijk in steden?

Heineken gaat, na Rotterdam, nu ook de Amsterdamse kroegen met elektrisch vervoer leveren. Vanaf vandaag rijdt de eerste van vier elektrische biertrucks door het centrum om cafés en restaurants te voorzien van bier en frisdrank. Maar, waarom kan het niet ondergronds?

De horecadistributie is aanvoerder in de lijst van veeltransporteurs in de stad. Dat moet slimmer, schoner, stiller en veilig. Bas Stok, manager duurzaamheid bij Heineken Nederland zegt over elektrisch vervoer in Parool: ‘In 2020 willen we onze leveranties in de binnensteden van de Randstad met nul uitstoot uitvoeren. Deze vrachtwagen is de eerste stap. Ons streven is om dan alle leveranties van fusten, flesjes en horecabenodigdheden binnen de ring met elektrische vrachtwagen te laten plaatsvinden.’ Dat is een ambitieus plan dat goed is voor de Amsterdammers. Maar, zou het nog slimmer kunnen?

Ondergrondse bieropslag

Pascal Noort, bewoner van de Leidse Buurt in Amsterdam, kwam onlangs met het idee voor een centrale ondergrondse bieropslag met leidingen naar de horecazaken; gas, licht, water en straks ook bier. Dit kan bij de grote horecapleinen zoals het Leidseplein, het Rembrandtplein en de omgeving van het Centraal Station. Het is een realistisch idee dat in Arcen (bij Hertog Jan) en Brugge al bestaat.

De vier grote brouwers Heineken AB InBev, Grolsch en Bavaria leveren het grootste deel van hun bier nu al als tank- of kelderbier aan de kroegen. Zou het niet veel eenvoudiger, en voordeliger, werken als ze dat met grote tankwagens of tankschepen centraal afleveren in het horecagebied. Dan hoeven de vele kleine tankwagens niet op de meest uiteenlopende tijdstippen de kleine straatjes in.

Terrassen

Elke kroeg heeft een eigen levermoment, afhankelijk van de openingstijden. Het is een waardevol idee van Pascal Noort om de bierbevoorrading in de stad zo slimmer te regelen. Het is een ‘win’ voor de brouwers, die minder kosten hebben en beter kunnen inspelen op de vraag bij grote evenementen. En, het is een ‘win’ voor de horeca-ondernemers die geen vrachtwagens meer voor hun terras krijgen, niet meer aanwezig moeten zijn voor de aflevering en minder hoeven te investeren in biertanks. Ook de klant wint erbij. Je krijgt altijd een echt vers biertje. Ik zeg: doen!

Lees ook: Heineken gaat elektrisch rijden in Amsterdam

Reageer op dit artikel