blog

De chauffeurs hebben gelijk; de vakbond niet.

Distributie

De chauffeurs hebben gelijk; de vakbond niet.

Maandag leggen vrachtwagenchauffeurs het werk neer. De vakbond wil een signaal afgeven tegen de ‘verdringing’ door goedkope Oost-Europese chauffeurs. Maar, de vakbond wil toch vooral meer loon nu de CAO-onderhandelingen zijn vastgelopen. Met hun acties leggen ze ook het werk van miljoenen andere hardwerkende Nederlanders plat. Gaan de acties de transportsector helpen weer concurrerend en gezond te worden? De chauffeurs hebben gelijk. De vakbond niet.

Bij vorige acties van chauffeurs in 2008 was mijn mening ongezouten. Ik schreef: ‘Lieve vrachtwagenchauffeurs? Ga van mijn weg weg! Wordt eens een echte ondernemer die nadenkt over toegevoegde waarde. Steek even de hand in eigen boezem voordat je Nederland plat legt’. Nu, 6 jaar later, denk ik genuanceerder.

De chauffeurs hebben gelijk. Zij verdienen een eerlijk salaris, zij verdienen goede arbeidsvoorwaarden en zij verdienen vooral respect. Er wordt steeds meer van hen gevraagd. Zonder transport staat echt alles stil. Bij de manier waarop enkele werkgevers omgaan met goedkope Oost-Europese chauffeurs en het uitvlaggen van hun vloot mogen we best vraagtekens zetten.

De vakbond heeft geen gelijk. Een strategische visie op het belang en de ontwikkeling van een gezonde en winstgevende transportsector kan de bestuurders in elk geval niet worden verweten. De vakbond jaagt met hun eenzijdige eisen de transportkosten op. Dat is slecht voor de transportsector en rampzalig voor de Nederlandse economie.

Zonder transport staat alles stil

De goederenstromen die door Nederland gaan zijn slechts 600 tot 900 euro per ton waard. Dat is een lage waardedichtheid. De transportkosten bepalen de wereldwijde polsstok van de topsectoren in onze economie. Er zijn vele miljoenen banen mee gemoeid.

We kunnen ons onder aan de streep simpelweg geen hogere transportkosten veroorloven. Er is geen ruimte voor hogere transporttarieven in een steeds transparantere Europese (transport)markt. De consument heeft het voor het kiezen? Of wil de vakbond haar leden verplichten voortaan weer boodschappen te doen bij de slager en de bakker om de hoek? En, verbieden om te winkelen bij de Lidl en Aldi? Het moet dus uit de lengte of uit de breedte komen. De acties stoppen de verdringing door goedkope Oost-Europese chauffeurs niet.

Scholing en talent

Waarom vraagt de vakbond bij hun looneisen niet om veel meer scholing van chauffeurs en planners. Denk mee over het verlagen van het brandstofverbruik, het voorkomen van schades, onnodige en lege kilometers en het terugdringen van het ziekteverzuim. Zo verdient iedereen, samen, meer. Dan laat je zien dat je echt om een gezonde transportsector geeft.

Er gaat nog veel veranderen in de transportsector; veilige en schone stedelijke distributie, ecocombi’s, hybride vrachtwagens, intelligente transportsystemen, speeddocking (korter wachten bij laden en lossen), geofencing, papierloze processen, ketensamenwerking, synchromodaliteit en autonoom rijdende vrachtwagens op de snelwegen. Daarmee blijft de Nederlandse transportsector concurrerend. Werknemers en ondernemers moeten daar samen hun schouders onder zetten. De noodzakelijke innovaties vragen om menselijk maat. Toch, kiest de vakbond voor een ramkoers.

Gezonde markt

Philip Morris in Bergen op Zoom gaat sluiten. Niet omdat het bedrijf het slecht doet, niet omdat we minder roken en al helemaal niet omdat medewerkers hun werk niet goed doen. De sluiting is vooral het gevolg van een verziekte markt met de toename van de illegale handel. De vakbond heeft samen met de werkgevers belang bij een gezonde, en geen verziekte, markt. Er moet een einde komen aan activiteiten die ‘over de schreef gaan’.

Wie zorgt er straks voor dat onze komkommers, kazen en chemische producten bij klanten over de hele wereld komen als er geen transportsector meer is. Wat doen we als een of de vier chauffeurs over 8 jaar pensioneert? De vakbond zet met de acties een streep door de zorgvuldig, samen met transportondernemers, gemaakte ‘human capital agenda’.

Samen sterker

De echte topwerkgevers in de transportsector hebben de afgelopen jaren ingezet op duurzame innovaties om weer concurrerend en winstgevend te worden. Dat doen ze samen met hun werknemers. Die ondernemers verdienen steun van de vakbond. Nu raken de acties onterecht veel goede transportondernemers.

De vakbond moet werknemers juist verbinden met die ondernemers in plaats van hen uit elkaar te drijven. Samen sterker voor de Nederlandse economie en samen sterker voor een concurrerende transportsector. De werknemers in de transportsector verdienen beter!

Reageer op dit artikel