blog

Hackers terroriseren supply chain

Distributie

De beveiliging van de supply chain is belangrijker dan ooit. Steeds vaker is de supply chain een doelwit voor criminelen die dure goederen proberen te onderscheppen om deze op de zwarte markt te verkopen.

Hackers terroriseren supply chain

Europol, Europa’s wetshandhavingsinstantie, heeft recent een onderzoek gedaan waaruit blijkt dat criminele activiteiten steeds meer gericht zijn op zeevracht. Zo hebben criminelen onlangs hackers ingehuurd om de systeembeveiliging bij havens te saboteren. Op deze manier konden ze achterhalen waar de containers met illegale drugs zich bevonden die Europa werden binnengesmokkeld om de drugs uiteindelijk te onderscheppen.

Serieuze bedreiging vracht

Het inzetten van hackers om de supply chain te saboteren toont de huidige risico’s en zwakke schakels in de wereldwijde beveiliging van de supply chain. Europol verwacht dat deze vormen van criminele activiteiten zullen toenemen en dat criminelen blijven zoeken naar nieuwe manieren om grote hoeveelheden illegale drugs te verschepen. Het is van belang dat zowel freight forwarders als wegtransportpartners deze bedreiging serieus nemen.

De recente inbraak in de systeembeveiliging was mogelijk door een aanhoudende hacking-aanval op havens in Nederland en België. Dit soort hacking-aanvallen vormen ook voor consumentengoederen een bedreiging. Voor freight forwarders kunnen soortgelijke aanvallen onder andere vertraagde zendingen tot gevolg hebben. Om dit te voorkomen is het voor hen daarom belangrijk om na te gaan wat ze kunnen doen om hun consumentengoederen te beschermen.

Warehouse verbeteren

Om goederen beter te beschermen is het noodzakelijk de beveiliging van het warehouse te verbeteren. Dit kan worden gedaan door bepaalde processen aan betrouwbaar personeel over te laten. Warehouse managementsystemen (WMS) kunnen dan worden ingezet om er zeker van te zijn dat personeel aanwezig is wanneer containers worden gevuld en vervoerd.

Verder kunnen transport managementsystemen (TMS) en freight forwarding-systemen als meetmethode worden ingezet om goederen beter te beschermen. Statusupdates en geautomatiseerde planning van activiteiten worden dan gebruikt om ervoor te zorgen dat directe partijen geïnformeerd zijn over de voortgang van zendingen. Dit kan leiden tot nader onderzoek naar onverwachte vertragingen en ongewone activiteiten. Daarnaast is het mogelijk om het risico van het delen van data via onveilige kanalen, zoals e-mail, te verkleinen. Dit kan door data met klanten en andere handelspartijen te delen via een gecontroleerde toegang tot webportalen en systeemintegratie.

Steekproefcontroles

Verschillende overheidsinstanties dragen tevens hun steentje bij om het criminelen moeilijker te maken de supply chain te saboteren. Dit doen ze onder andere door meer steekproefcontroles uit te voeren. Door elektronische douane en compliance-maatregelen kunnen autoriteiten steekproefgewijs zendingen fysiek controleren. Freight forwarders kunnen de rompslomp die bij deze controles komt kijken verminderen door elektronische declaraties correct in te dienen door bijvoorbeeld gebruik te maken van douane- en compliancesoftware.

Voor freight forwarders is het dus erg belangrijk zich bewust te zijn van de toenemende criminele activiteiten – vaak in de vorm van digitale hacking-aanvallen – gericht op de supply chain. Dit is een geavanceerde manier van criminaliteit die steeds groter wordt en waar we ons tegen moeten beschermen. Dus wees alert.

Reageer op dit artikel