blog

Wispelturige bestuurders belemmeren stedelijke distributie

Distributie

Bedrijven en gemeenten willen duurzame stedelijke distributie. Maar het zwalkende beleid van lokale bestuurders staat goede initiatieven steeds weer in de weg; nu weer in Amsterdam met wethouder Carolien Gehrels.

Wispelturige bestuurders belemmeren stedelijke distributie

De pakketafdeling van PostNL investeert al enige tijd in plannen om een groot deel van het bezorgen van pakketten te gaan uitvoeren met boten. Onlangs presenteerden PvdA-wethouder Carolien Gehrels (foto) en Waternet het beleidskader voor het varen op de grachten in Amsterdam. Beter, en veiliger, benutten van het water zijn het credo.

Carolien Gehrels ziet geen kansen voor meer vracht over de gracht en staat daarmee lijnrecht tegenover de voor verkeer en vervoer verantwoordelijke VVD-wethouder Eric Wiebes. Hij snapt wel prima hoe we Amsterdam bereikbaar kunnen houden, maar hij gaat niet over de grachten. PostNL stelt dat sprake is van onder meer ondoorzichtige en mogelijk tegenstrijdige regelgeving, vooral voor het vervoer van goederen over de grachten.

 

PostNL zegt dat het door de plannen van wethouder Gehrels moeilijk wordt een systeem in te voeren voor het duurzaam bezorgen van pakketten in de binnenstad met behulp van boten. Die plannen kunnen alleen maar slagen als de gemeente medewerking verleent bij het garanderen van geschikte losplaatsen en werkbare lostijden, maar ook aan aanpassingen van steigers om efficiënt te kunnen laden en lossen.

Zwalkend beleid

Continuïteit in beleid is een van de drie voorwaarden voor succesvolle stedelijke distributie. Bizar is dat bedrijven aan de ene kant worden uitgenodigd om mee te denken over duurzaamheid, en aan de andere kant keer op keer moeten constateren dat men het niet waard vindt om hen daarin bij de uitvoering te steunen. Amsterdam is daarin zeker niet uniek.

 

Vracht over de gracht: natuurlijk

Maar liefst 25 procent van de oppervlakte van Amsterdam wordt ingenomen door water. Toch wordt dit water nauwelijks gebruikt voor goederenvervoer. Niet alleen PostNL, maar ook Mokum Mariteam, bouwgroothandel Van Keulen, meerdere aannemers in Amsterdam, hotels, afvalverwerkers en pakketvervoerders willen graag volume verplaatsen van de weg naar het water. Hun schepen worden aangedreven door schone en stille elektromotoren. Dit draagt direct bij aan een schone en leefbare binnenstad. En, de gemeente zou dat zeker voor de aanlevering aan bouwplaatsen en voor afval juist moeten stimuleren. Samen staan bouw en afval voor 3 van de 10 vrachtwagens in de binnenstad. Die moeten het water op!

 

Onbereikbare binnenstad

Amsterdam gaat met de zogenoemde ‘Rode Loper’ helemaal op de schop. In dat prestigieuze plaatje passen geen vrachtwagens. De ambtenaren stellen bij hun plannen steeds dat er geen knelpunten zijn te verwachten bij de ambitieuze, maar niet altijd even realistische, stadsdeelplannen voor de bereikbare binnenstad met onmogelijke stadshartlussen, vreemde knippen in de verkeersdoorstroming en autovrije knooppunten.

De mensen die iedere dag op de Amsterdamse weg zitten, zetten grote vraagtekens bij de plannen. Zowel de toeristensector als EVO, de Kamer van Koophandel, MKB Nederlanden Transport en Logistiek Nederland stellen dit zwart op wit in hun zienswijze op de plannen. Maar de bestuurders en hun ambtenaren gaan niet gehinderd door al die terechte kritiek gewoon door met hun plannenmakerij. Als bewoner maak ik me daarover zorgen. Gelukkig zijn er verkiezingen over 8 maanden.

 

Door niet gebruik te maken vracht over de gracht schildert Amsterdam zich straks in een hoek en wordt de binnenstad onbereikbaar. Ik hoop dat de brandbrief van PostNL het Amsterdamse stadsbestuur wakker schudt.

Bedrijven, bewoners en gemeenten willen meer duurzame stedelijke distributie. Maar het zwalkende beleid van de lokale bestuurders staat goede initiatieven steeds weer in de weg. Dat is slecht nieuws voor iedereen die zijn stad leefbaar wil houden.

Reageer op dit artikel