blog

Stedelijke distributie horeca: ‘Ik kom zo bij u!

Distributie

Stedelijke distributie horeca: ‘Ik kom zo bij u!

Cargohopper gaat samen met horecaondernemers en toeleveranciers een test doen met het gebundeld aanleveren van horecagoederen met schone voertuigen in de binnenstad van Utrecht. Ook in Amsterdam start binnenkort een pilot met gebundeld leveren. Waarom zijn deze initiatieven juist nu kansrijk? Een blog van Walther Ploos van Amstel.

Ik woon zelf naast het sterrenrestaurant Vermeer in de Amsterdamse binnenstad. Het restaurant krijgt dagelijks meer dan 20 leveringen van vishandelaren, poeliers, groenteboeren, drankenleveranciers en linnengoed.

 

Met 8 andere horecazaken en 4 hotels in mijn straat komen er elke dag meer dan 100 vrachtwagens en bestelbusjes voor onze deur. Dit, tot groeiende ergernis van bewoners, bezoekers, fietsers, en ook van de horeca-ondernemers zelf. Hun klanten klagen… het is echt geen pretje om een pintje te pakken op het terras.

 

De meeste horeca-ondernemers voelen de noodzaak voor slimmere stedelijke distributie helaas nog niet. Met pilots in Utrecht en Amsterdam kan de logistieke sector nu laten zien wat de voordelen in de praktijk zijn.

Een derde van de vrachtwagens
In binnensteden zijn leveringen aan de horeca meer dan een derde van de vrachtwagens in de binnenstad en een op de zes bestelbusjes. Dat is niet goed voor de leefbaarheid en de vitaliteit van die binnenstad. Dat moet slimmer kunnen, met minder bewegingen, waardoor het weer leuk wordt om in die binnenstad uit te gaan, te winkelen en te wonen.

De initiatiefnemers in Utrecht hebben eerst de goederenstromen tot in detail in kaart gebracht. Dat is het fundament voor een solide bedrijfsplan. Bundelen loont aantoonbaar als die richt op specifieke goederenstromen. De inzet van elektrisch vervoer voor de laatste meters in de binnenstad maakt dit concept echt duurzaam. Nu dus nog die horeca-ondernemers en leveranciers zien te overtuigen met de pilots.

 

Kansrijk

Stedelijke distributie is zijn oplosbaar als je start met de juiste en complete cijfers, snapt waarom de bevoorrading gaat zoals ‘ie gaat, de logistiek is bedacht vanuit de wensen van de klant en de lokale politiek de rug niet recht houdt.

De proef wordt gesteund door de gemeente Utrecht.

 

In 2009 mocht ik samen met stedelijke distributie ambassadeur Erik Janssen de Jong de Stedelijke Distributie Award uitreiken aan Utrecht. De gemeenten had laten zien dat ze een rechte rug heeft als het gaat om het ondersteunen van binnenstedelijke initiatieven.

 

Complimenten voor de initiatiefnemers! Ik wens de samenwerkende horeca-ondernemers, de leveranciers, Cargohopper en de Gemeente Utrecht veel succes toe met dit inspirerende initiatief. Wie volgt?

Reageer op dit artikel