blog

Start-stoptechnieken: waarom niet?

Distributie

Start-stoptechnieken: waarom niet?
start-stoptechniek

Allerlei technieken worden ingebouwd in bedrijfs- en personenauto’s: roetfilter, tachograaf, cruise control, begrenzing en parkeersensoren. Maar geen start-stopinstallatie. Waarom niet?

Iedereen is enthousiast over start-stoptechnieken die de aandrijfmotor uitschakelt wanneer deze niet nodig is. Het is eigenlijk een logische oplossing die een grote, onbetwiste brandstofbesparing heeft, met een grote afname van de milieubelasting en zelfs geluidoverlast.

Overigens zou de juiste naam stop-startsysteem moeten zijn omdat de motor eerst stopt bij geen behoefte en dan weer start bij gevraagde inspanning.

 

Nieuw aangeschafte voertuigen zijn vaak uitgevoerd met deze techniek; diesel en benzine. Maar door een tegenvallende verkoop van nieuwe bedrijfsvoertuigen en vrachtwagens veroudert de vloot.

Niet alleen wordt hiermee het ‘gemiddelde’ van de Euronorm lager, soms nog Euro 3, ook komen er weinig nieuwe startstop voertuigen bij. Verder zijn nog steeds niet alle nieuwe voertuigen standaard met een start-stopsysteem uitgerust, de schatting voor 2012 ligt op 50 procent.

 

Als ik uit het raam kijk en de diverse pakket- en postdiensten alleen al zie, die met draaiende motor, stuk voor stuk de pakketjes en envelop huis aan huis bezorgen, ontstaan er vraagtekens. Dat geldt niet alleen voor logistieke voertuigen, maar ook voor graafmachines, bouwvoertuigen, kranen, noem maar op.

 

Retrofit

Ik stel u dan ook de vraag: waarom wordt dit niet achteraf ingebouwd (met een mooi woord Retrofit), al dan niet met een deel subsidie of juist dwang? Is het technisch niet te doen, financieel, politiek of is het gebrek aan creativiteit van de branche. Ik realiseer me, dat de startmotor, accu en software aangepast dienen te worden. Ook zal de koeling gewaarborgd dienen te worden.

Toch zie je van veel dingen die aanvankelijk duur zijn, de kosten snel dalen als er grote aantallen geproduceerd kunnen worden. Misschien is het wel een gat in de markt voor de toeleveranciers en onafhankelijke montagebedrijven?

 

Zo lang is het nog niet geleden, dat men niet wist, wat men moest doen met het overschot wat ontstond bij het raffinageproces van olie tot benzine. Nu rijden alle vrachtwagens erop!

Reageer op dit artikel