blog

Bol.com: te veel betaald?

Distributie

Bol.com: te veel betaald?
bol.com

Ahold heeft Bol.com overgenomen, voor 350 miljoen. Ik moest even nadenken of dat nu een koopje was of juist duur betaald. Hyves werd meer bejubeld bij de overname door De Telegraaf, maar Hyves kan men over enkele jaren al weer begraven: te veel wereldwijde concurrentie.

De winst van Bol.com is niet bekend maar het was een jaar terug 10 miljoen euro. Stel dat dit verdubbeld is, dan is de overnamesom nog steeds een groot aantal malen de winst. In ieder geval heeft de verkopende investeringsmaatschappij er een goede deal uitgesleept.

 

BOL vol logistiek

Wie Bol.com zegt, zegt eigenlijk logistiek. Tot 22:30 uur een bestelling doen en dat de volgende dag afgeleverd krijgen, is een kunststukje waar het logistieke traject de hoofdrol speelt. Maar de te leveren goederen zijn vooral boeken en cd’s en die zijn extreem standaard. Mijn studenten hebben al uitgevogeld dat een boek kopen bij Amazon.de veel interessanter is: geen minimale boekenprijs zoals in Nederland (scheelt snel 5 euro), geen verzendkosten, alleen duurt het 3 dagen voor je je boek hebt. Maar voor zo’n 8 euro wil je toch best 2 dagen langer wachten? Dus hoe lang houdt BOL dit vol?

 

On demand produceren

Bol.com kent wel kansen. Het Centraal Boekhuis is aan het experimenteren met on demand produceren van beperkt verkochte boeken. Gezien het volume dat BOL omzet kan zo’n machine voor BOL net zo interessant zijn, en ook minder vaak verkochte cd’s kunnen zo op bestelling geproduceerd worden. Zo’n technische innovatie is mogelijk een kurk waar BOL weer een paar jaar voorsprong aan kan ontlenen.

 

En nu Albert.nl

Ahold heeft met Albert.nl al een mooi netwerk opgezet met de thuisbezorgdienst, met in het achterhoofd dat het al een keer misgegaan is. Maar inmiddels werkt de webwinkel van Albert.nl uitstekend en (wellicht het belangrijkste) de bestelde goederen worden redelijk op tijd, in goede staat geleverd. Dat is een groter kunststukje dan Bol.com, die met elke standaard pakketdienst zaken kan doen. En Albert Heijn heeft inmiddels diverse concurrerende startups zien ondergaan zonder veel moeite te hoeven doen. Blijkbaar is deze materie toch lastiger dan vooraf bedacht.

 

Kansen voor de toekomst?

Ahold meldt zelf in het persbericht het ‘platform’ en de expertise over te nemen om verder te groeien. Bedoeld wordt niet Albert Heijn verder uit te bouwen maar andere winkels online te krijgen. En daar zal nog wel eens een forse adder onder het gras kunnen zitten. Stel bijvoorbeeld dat Etos met kennis en expertise online gebracht wordt, wat zijn dan de uitdagingen? Deze:

 

  • Het assortiment is uitgebreider;
  • Het assortiment vraagt een uitgebreidere presentatie: parfum en wc-reinigers presenteer je nu eenmaal niet op dezelfde wijze;
  • De logistiek is lastig: artikelen hebben diverse maten, kunnen gevaarlijk zijn (denk aan wasbenzine of natronloog) en er moeten afspraken gemaakt worden met bezorgadressen (maar daar weet Albert.nl wel raad mee)
  • Kleine zendingen leveren niet zo veel op. Er komen dus relatief veel bezorgkosten op kleine bestellingen.
  • En hoe vaak koopt u drogisterijartikelen? Zeker niet dagelijks en wellicht zelfs niet wekelijks.

 

Appels en peren

Samengevat zijn Ahold.nl en Bol.com appels en peren. En de kansen voor andere takken in de Ahold-familie zijn beperkt. Maar hoewel Bol.com duur is gekocht, kan Ahold in ieder geval bij ongewijzigd beleid jaarlijks een winst bijschrijven. Tot het moment dat een grote derde de markt gaat domineren. Vooralsnog is het te hopen dat Ahold een analyse heeft gemaakt die meer rendement oplevert dan in dit stukje naar voren kwam, want anders wordt het een dure les.

Reageer op dit artikel