blog

Wat moeten we na Eric Janse de Jonge?

Distributie

Wat moeten we na Eric Janse de Jonge?
Eric janse de Jonge

De ambassadeur Stedelijke Distributie Eric Janse de Jonge heeft de nodige indruk gemaakt, blijkt bij zijn afscheid op 29 november. Er wordt zelfs gesproken over de periode ‘voor’ en ‘na’ Eric Janse de Jonge. Wat moeten we nu ‘na’ Eric?

De na-periode wordt volgens EVO en TLN gekenmerkt door de overheid die haar handen aftrekt van het onderwerp. Het prachtige politieke antwoord hierop was dat ‘het best een keertje afstand mag houden maar dat het niet gelijk betekent dat het geen betrokkenheid meer toont’.

  

Ik ben zeer benieuwd hoe duurzaam deze betrokkenheid gaat worden op afstand.

         

Subsidies

Steden gaan nu aan de slag met coaches van Connekt. Maar wie zorgt er voor de bedrijven, de lokale winkeliers, de grote retailers en de transporteurs? Steeds vaker zie ik dat ze niet meer wachten op allerlei ingewikkelde subsidietrajecten, maar gewoon met elkaar aan de slag gaan. Hun primaire doel is om een interessante propositie te creëren: hoe kun je, in ieder geval zonder toename van kosten, een duurzamere oplossing leveren richting de klant?

        

Daarnaast blijkt dat subsidies tijdelijk zijn: een prachtige stimulans om iets op te starten, maar wel op langere termijn onzeker (vooral tijdens deze crisisperiode). Denk maar aan de recente discussies van de elektrische voertuigen.  

      

Bundelen, bundelen

Cruciaal bij alle initiatieven is dus het business model: welke scenario’s leiden tot een lucratieve business case? En hoe verdelen we vervolgens de kosten en voordelen op een eerlijke manier. De oproep van Eric is ‘bundelen, bundelen en nog eens bundelen’, wat ook mijn hartenkreet is in het 4C4D-project voor verbetering van de stedelijke distributie.

Met meer dan 75 procent bevolking en 40 procent van het transport in de stedelijke gebieden, met anderzijds een gemiddelde beladingsgraad van 57 procent blijven er hiervoor kansen. Bedrijven zien dit steeds vaker in, door de samenwerkingen of overnames tussen landelijke distributeurs zoals recent Huisman/Van der Scheur, Bakker Logistiek/Huybregts, Nabuurs/Opzeeland en Cornelissen/Holweg).

            

Dit neemt niet weg dat de overheid moet begrijpen dat diverse initiatieven een duwtje in de rug nodig hebben alvorens de wind in de zeilen komt, en dat ze met alle bezuinigingsperikelen deze innovatieve duwtjes niet om zeep brengen: subsidie is niet duurzaam?

Reageer op dit artikel