blog

Technische hoogstandjes voor duurzaam wegvervoer

Distributie

Technische hoogstandjes voor duurzaam wegvervoer
CO2 besparingen door technische verbeteringen: klik op de afbeelding voor een vergroting

CO2-besparingen in transport en distributie zijn ‘hot’. De laatste maanden hebben tientallen verladers en logistieke dienstverleners zich aangemeld voor het Koplopers programma van CONNEKT. Hierbij hebben ze zich verplicht om 20% CO2 besparingen te boeken in hun logistieke activiteiten in vijf jaar.

Gaat duurzaam wegvervoer in Nederland hiermee een doorbraak bereiken? De eerste tekenen zijn er al, want vanaf 2006 zien we een lichte afname van de CO2-uitstoot van het goederenwegvervoer in Nederland. In 2008 stootte het goederenwegvervoer 13,5 miljoen ton CO2 uit, terwijl dat in 2006 nog 13,7 miljoen ton was. Deze besparing was over de gehele linie, dus bij zowel de zware en lichte vrachtauto’s als de bestelauto’s. Het aandeel van het goederenwegvervoer in de totale CO2-uitstoot in Nederland was hiermee 7,7% in 2008, terwijl dat in 2006 nog 7,9% was. Inderdaad, er was reeds een dalende trend toen onze economie nog ‘booming’ was, en in 2009 zullen de CO2-emissies vanwege de economische crisis alleen nog maar lager geworden zijn.

 

De effecten van de eerste CO2-besparingen beginnen we te merken in de statistieken, maar de –mogelijkheden zijn nog lang niet uitgeput. Vooral in de voertuigtechniek is er nog flink wat mogelijk, en Shell heeft onlangs de mogelijkheden op een rij laten zetten in één van haar befaamde lange-termijnscenariostudies. Hierbij is onderscheid gemaakt tussen lichtere vrachtwagens (< 12 ton) en bestelwagens en zwaardere vrachtwagens (> 12 ton), en tussen een normaal trendscenario en een extra inzet scenario, waarbij er vanuit overheden en bedrijven meer gericht duurzaam beleid is.

 

De verwachte efficiëntieslag in brandstofverbruik door voertuigtechniek is tussen de 23-36% voor lichte, en tussen de 19%-28% voor de zwaardere vrachtwagens. Volgens Shell zal éénvijfde van alle vrachtwagens in 2030 met biodiesel rijden, en daarnaast 4% van de lichte vrachtwagens op aardgas of elektriciteit. Dit laatste is bij de zware vrachtwagens maar 0,5%, omdat het vereiste motorvermogen moeilijker met deze brandstoffen behaald kan worden.

 

De meeste efficiëntiewinst zit de komende 20 jaar bij de lichte vrachtwagens in de hybridisering, terwijl het voor de zwaardere vrachtwagens meer in de motor- en aandrijftechniek, aerodynamica en bijbehorende zaken zit. Een zwaardere vrachtwagen kan bijvoorbeeld met diverse dak- en zijspoilers en een druppelvormige trailer 10 tot 15% aan luchtweerstand verminderen, wat zo 5% aan brandstof scheelt. Let wel: de besparingen uit de afzonderlijke maatregelen mogen niet zomaar bij elkaar opgeteld worden, dit is een vaak gemaakte fout. Kortom, verbeterde voertuigtechniek kan volgens Shell de komende 20 jaar met 19-36% efficiëntiewinst een behoorlijke bijdrage leveren aan een meer duurzaam wegvervoer, maar de resterende slag zal uit logistiek management en ketenregie moeten komen.

 

Lees ook: Koplopers trots op Lean and Green award

Reageer op dit artikel