blog

Dubbel aantal LZV-ontheffingen in 2009

Distributie

Dubbel aantal LZV-ontheffingen in 2009
Analyse, colums van Kees Verweij: klik voor een vergroting

Het heeft tot 50% meer laadvermogen, verbruikt tot 40% minder brandstof per vervoerde ton en heeft geen nadelig effect op de verkeersveiligheid. Rara, welke innovatie is dit???

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 12 februari 2010.

Natuurlijk een makkie voor een logistieke professional als u, want het is de Langere en Zwaardere Vrachtwagen (LZV) van maximaal 25,25 meter lang en 60 ton zwaar. Deze is sinds ruim acht jaar te vinden op de Nederlandse hoofdwegen. In de eerste jaren werd de LZV vooral ingezet voor het vervoer van containers, afval en sierteelt, maar in 2009 is er in Nederland een doorbraak geweest in LZV-gebruik, en wordt hij ook meer en meer voor het vervoer van consumentengoederen ingezet. Waren er in oktober 2008 nog 109 bedrijven met in totaal 194 ontheffingen voor het rijden van een LZV, in november 2009 was dit aantal meer dan verdubbeld naar 190 bedrijven met 398 LZV-ontheffingen.
 

Wat zijn de drie hoofdredenen van deze doorbraak in 2009? Een eerste belangrijke reden is dat het steeds gemakkelijker wordt voor bedrijven om een ontheffing voor een LZV te verkrijgen. Een LZV mag in steeds meer gebieden komen. Zo is uiteraard het hoofdwegennet vrijgegeven, maar waren er per november 2009 reeds 410 industriegebieden, logistieke parken en havengebieden waar LZV’s mogen komen. Al de wegen in deze gebieden zijn gecheckt en vrijgegeven op het veilig laten rijden van LZV’s met de grotere lengte en draaicirkel. Een tweede reden is uiteraard de economische recessie. Het is nog interessanter geworden om voor vaste en regelmatige volumes gebruik te maken van een LZV, omdat de transportkosten per eenheid 20-30% lager kunnen liggen. Steeds meer bedrijven benutten deze kans om concurrerend te blijven. Een derde en laatste reden is het recent sterk gegroeide gebruik van de LZV citytrailer, waarbij de vervoerder met twee trailers van 10,60 meter kan rijden. Deze LZV citytrailer is erg aantrekkelijk voor retailketens, omdat de ene trailer aan de stadsrand kan worden afgekoppeld en men met de andere de binnenstad in kan. Supermarkten als Albert Heijn, Jumbo en Schuitema hebben het afgelopen half jaar met hun logistieke dienstverleners volop ingezet op deze citytrailers. Interessant, want dit is een cruciale stap in de ontwikkeling van een modulair distributienetwerk voor Nederland, een oude wens van visionairs als Jos Vermunt (hoogleraar distributielogistiek aan de Universiteit van Tilburg).
 

Er lijkt dus een zonnige toekomst weggelegd voor het gebruik van de LZV in Nederland in de komende jaren, en vervoerders uit onze buurlanden kijken dan ook met enige afgunst naar de ontwikkelingen in ons land. De politiek in België en Duitsland wordt om diverse redenen maar langzaam rijp voor de inzet van LZV’s, en dit biedt de Nederlandse carrosserie- en trailerbouw kansen om een voorsprong in innovatie- en concurrentiekracht te verkrijgen. Het mes snijdt zo dus aan meerdere kanten bij de inzet van LZV’s! 

Reageer op dit artikel