blog

Veel kinnesinne bij stadsdistributieconcepten

Distributie

Veel kinnesinne bij stadsdistributieconcepten
Veel kinnesinne bij stadsdistributieconcepten. Blog van Annemiek Jorritsma

Zou de Award Stedelijke Distributie dan eindelijk die partij erkenning geven die het echt verdient? Misschien is het wel hard nodig.

Ik heb gemerkt, tijdens mijn inventarisatie van stadsdistributieconcepten en gesprekken met initiatiefnemers, dat er veel kinnesinne onderling is. Kritiek op de subsidie die sommige initiatieven krijgen. Distributienetwerken die werk voor hun neus weggekaapt zien worden omdat een stadsdistributiespecialist is opgestaan die het beter lijkt te kunnen.

 

Moet je met een aantal (grote) verladers om te beginnen afspraken maken of juist met winkeliers. De bouwplaatsen en horeca ondernemingen mogen we ook niet buiten beschouwing laten. Daar heb ik nog bijna niemand over gehoord.

En dan is het ook nog zo dat iedere stad zich niet leent voor ieder concept. De één vervoert de goederen immers over grachten (Utrecht en Amsterdam), de ander per fiets of elektrowagen. Maar hoe moet een concept dan landelijk uitgerold worden? Of is het beter dat iedere stad toch zelf verder gaat met een concept op maat?

 

De ambassadeur Eric Janse de Jonge werkt hard aan een nationaal kader voor stadsdistributie wat afspraken tussen vervoerders en gemeenten moet stroomlijnen. Ook de Europese Commissie komt met een groot aantal stimulerende maatregelen. Hierdoor moet het makkelijk worden om nieuwe initiatieven te ontplooien en bestaande uit te breiden.

Maar hopen dat het helpt en dat er voor iedereen plek is in deze booming markt…

 

In het nieuwe nummer van Logistiek, verschijndatum 6 november, leggen een aantal nieuwe initiatieven uit waar hun kracht ligt. In het dossier stadsdistributie staan alle stadsdistributieconcepten nog eens op een rij. Lees en oordeel zelf welk initiatief het meeste toekomstperspectief heeft en de award zou moeten winnen.

Reageer op dit artikel