blog

Trends in boordcomputers op de vakbeurs Logistica

Distributie

Logistica 2009 bevat de nodige nieuwtjes op het gebied van boordcomputers. Op de eerste plaats zijn er enkele kleine spelers bijgekomen. Op de tweede plaats hebben de gevestigde leveranciers de afgelopen twee jaar grote stappen gemaakt in functionaliteit. Jan Vieveen biedt hier tips en trends.

Functionaliteit van de boordcomputer

Een goede,  moderne boordcomputer heeft vandaag de dag de volgende functies:
  

  • Autonome functies:
    • Urenverwerking;
    • Tracking and tracing (route, tijden)
    • Berichtenverkeer;
    • Uitlezen van de digitale tachograaf;
    • Rijstijl analyse;
    • Scannen van CMR’s of verzamelen Proof Of Delivery (handtekening klant);
    • Navigatie;
        
  • Functies met koppeling naar TMS:
    • Doorsturen van ritten;
    • Afmelden van ritten;
    • Registratie van uitzonderingen;
    • Emballage administratie;
    • Tracking and tracing van goederen – updaten website.

   

Innovaties

De innovaties van de laatste twee jaar zitten niet in de urenverwerking want dat was voorheen vaak de reden van aanschaf en dat is al ruim voldoende ontwikkeld. Dit geldt ook voor tracking and tracing en het versturen van berichten. Wel is nieuw dat enkele leveranciers het mogelijk maken berichten direct naar de garage te sturen (bijvoorbeeld bij problemen) en zelfs berichten van en naar thuis mogelijk maken. Een belangrijke kostenbesparing is het uitschakelen van spraak. Een opzet hierbij kan zijn de chauffeur niet meer te laten bellen. U kunt bijvoorbeeld een kleine vergoeding geven voor het gebruik van zijn eigen telefoon in noodsituaties en dan in zo’n situatie alle belkosten vergoeden.

   

Rijstijl analyse

Een ontwikkeling die in de praktijk veel meer oplevert dan een rijtraining is de rijstijl analyse. Vooral wanneer u de resultaten per type trekker in de kantine ophangt. Geen (goede) chauffeur wil onderaan staan en zal zijn best doen goed te rijden en daarmee zijn score te verbeteren. In de praktijk levert dit 2-5 procent kostenreductie en dat is zeer aanzienlijk!

    

Investeer zelf ook tijd in zo’n situatie mee te kijken naar de prestaties van de chauffeur. In een enkel geval kwam er ook uit dat een bepaalde auto al twee jaar met een niet goed functionerende brandstofpomp reed waarna de hier niet nader te noemen leverancier een welkome schadevergoeding betaalde om de hogere kosten te compenseren.

   

Navigatie volwassen

Navigatie wordt langzamerhand volwassen. Trucknavigatie begint te komen, maar u kunt beter nog even wachten om dit aan te schaffen: het kaartmateriaal is nog niet compleet. De verwachting is dat dit over 1-2 jaar wel uitontwikkeld is.Een goede chauffeur weet dat hij bepaalde plekken moet mijden vanwege beperkingen. Goede chauffeurs weten goed de weg, maar een hulp bij routes die zij niet vaak rijden is altijd welkom.

    

TMC onderweg (doorgezonden file-informatie) kan uiterst handig zijn, hoewel het soms ook te traag is: het omzeilen van een verkeersongeval kan net dat half uur vertraging besparen dat uw chauffeur nodig heeft om nog te kunnen lossen. Een ander handig hulpmiddel is het opslaan van de ‘echte’ loslocatie. Dat is vaak niet ‘Industrieweg 12′ maar het dock dat net achter het pand ligt. Enkele systemen bewaren deze locatie en sturen een nieuwe chauffeur die nog niet ter plaatse bekend is naar deze ‘echte’ loslocatie in plaats van het kantoor aan de voorkant waar bezoekers naar binnen gaan.

      

CMR

Het doorsturen van CMR’s kan handig zijn, maar is een dure investering als uw chauffeurs het de volgende dag ook af kunnen geven. En als uw klanten al gebaat zijn bij het direct beschikbaar hebben van een ondertekende CMR, praat dan eerst met hen of zij de kosten van een dergelijke faciliteit financieel willen ondersteunen. Zo niet, dan zou ik op dit moment niet investeren. Vanzelfsprekend is het wel prettig te weten dat een leverancier een dergelijke faciliteit beschikbaar heeft om op een later (economisch beter) moment alsnog aan te schaffen.

  

Koppeling naar een TMS

Naast de rijstijl analyse en het besparen op telefoonkosten is een koppeling naar een TMS een andere optie die u veel geld kunt besparen. Ik noem u de volgende mogelijkheden:
  

  • Het doorsturen en terugmelden van ritten. Op zich verdient u hier niets mee. U krijgt echter wel de mogelijkheid kilometers en uren (laad/lostijden) aan orders/de chauffeur/adres te koppelen. Met een beetje onderzoek kunt u nu uitzoeken waarom op een bepaald adres op vrijdag het altijd langer duurt om te lossen (medewerkers bleken ATV te hebben), waarom chauffeur Henk altijd 15 minuten langer lost dan de rest (hij kent iemand op de administratie bij deze klant) en waarom opdrachtgever X 10 minuten langer lost dan de rest (er zijn namelijk veel vaker manco’s). Met het terugkoppelen krijgt u samengevat een schat aan informatie terug.
  • U kunt uw emballage administratie up to date krijgen. Vaak wordt de emballage achteraf verwerkt van CMR’s: onleesbaar, onjuist. Geen ander dan uw chauffeur weet exact wat hij afgeeft en terugkrijgt. Laat hem dit invullen en controleer dit achteraf. Dit is de enige optie om het intensieve verwerken van de palletbonnen te beteugelen. Vaak blijken de besparingen in de praktijk vele duizenden pallets per jaar te zijn, een aanzienlijke post.
  • Specifieke meldingen per adres over manco’s, schade, weigeringen, pickfouten etcetera zijn alleen goed te registeren indien dit gekoppeld is aan de order. Geen ander dan uw chauffeur is in staat de exacte staat van de goederen ter plaatse te beoordelen. Het achteraf verwerken van deze uitzonderingen is arbeidsintensief en zonder directe opvolging trekt u veelal aan het kortste eind bij uw opdrachtgever.

  

Trends op Logistica

Samengevat zijn de trends: de vele nieuwe functies en een sterke groei in het integreren met TMS-systemen.

  

Een andere trend die doorzet is het goedkoper worden van standaard hardware. Leveranciers als Motorola leveren een standaardapparaat met alles erop en eraan (GPS, telefoon, data communicatie, scanner) voor minder dan 1.000 euro. Dit maakt het gebruik van standaard hardware mogelijk en verlaagt daarmee de totale kosten. Bovendien is de hardware veel stabieler geworden zodat het gebruik van leverancier-specifieke hardware steeds minder aantrekkelijk wordt. Een keuze tussen deze twee varianten is vandaag de dag dan ook erg moeilijk.

  

Een laatste trend is het aansluiten van (vaste) charters. Veel leveranciers hebben een uitgeklede unit in het pakket waarbij die u aan uw charter meegeeft. Gemakkelijk in het gebruik en erg handzaam. U kunt hierbij de charter behandelen als een eigen auto. Na afloop van de rit geeft de charter u de unit weer terug.

  

Wat te doen op de Logistica?

Loop op de Logistica rustig rond. Kijk wat de verschillende leveranciers te bieden hebben. Hoe de kast er uitziet is nauwelijks nog een issue vandaag de dag. Gebruikersvriendelijkheid is vrijwel nergens meer een probleem. Kijk of de boordcomputer past bij uw type werk en welk rendement u hiermee bereikt. Bepaal vooraf uw aandachtspunten en waardeer alle boordcomputers hierop. Gebruik bijvoorbeeld een plaatje zoals hiernaast is afgedrukt om de verschillende leveranciers te vergelijken.

  

Denk er vervolgens een nachtje over na. Neem zo mogelijk een collega mee en bespreek uw bevindingen. Uiteindelijk zal uw keuze en investering zich (snel) moeten terugverdienen. Boordcomputers zijn, zeker bij grotere aantallen, een forse investering!

 

Logistica-dossier

Ga hier naar het uitgebreide Logistica-dossier op Logistiek.nl…

Reageer op dit artikel