blog

Zet de beste stuurlui op de transportplanning

Distributie

Pasgeleden kwam ik een chauffeur met rugpijn tegen op de planning van een transportbedrijf. Een prima vent met een schat van ervaring, maar niet echt analytisch. Zijn doelstelling was uiteraard om alle chauffeurs tevreden te houden met een mooi werkpakket, niet beseffend dat de financiële man van het bedrijf steeds ontevredener werd.

De planning is het kloppend hart van het bedrijf, waarin de winst en/of de service gemaakt of verspeeld kan worden. Zorg dus voor voldoende slimmeriken aan deze knoppen.

 

Hoe dit te doen? Bij DHL Freight hebben ze een onderscheid tussen planners, die met een planpakket slimme oplossingen uitpuzzelen, en afschermers die de communicatie naar de klanten en chauffeurs doen. Daarnaast hebben diverse bedrijven norm KPI’s vastgesteld per planner, gebied en/of productgroep, die ze wekelijks openbaar publiceren. De winnaar wordt uiteraard beloond, om zo de motivatie voor het zoeken naar verbeteringen te vergroten.

 

Toch maak je nog bijzondere situaties mee: ik kreeg de klacht dat het planpakket niet goed werkte, omdat twee chauffeurs geen werk hadden voor een bepaalde dag. Het pakket bleek echter zo efficiënt, dat dit niet nodig bleek. Een ander bedrijf behaalde nu een servicegraad van 94 procent, maar in het contract werden ze betaald voor 89 jprocent op tijd leveren, met amper een verdere bonus. Goed is goed genoeg volgens de eigenaar, dus de volgende dag stuurden ze in hun planning meer op goedkoop dan op service.

 

De transportplanner, een lastig beroep tussen de chauffeurs, klanten en het management in. Bezuinig niet op zijn of haar kwaliteit en maak het resultaat van zijn werk zichtbaar.

Reageer op dit artikel