blog

Meer dan 10 procent van containerschepen uit de vaart

Distributie

Meer dan 10 procent van containerschepen uit de vaart
klik op de afbeelding voor een vergroting in een nieuw venster

Eind maart 2009 kwam de wereldhandelorganisatie WTO met de voorspelling dat de wereldhandel dit jaar met 9 procent zal inzakken. Dit is de grootste daling tijdens de Tweede Wereldoorlog, en dat terwijl de wereldhandel in 2008 nog met 2 procent groeide.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 1 mei 2009.

Uiteraard heeft deze verwachte daling ook zijn impact op de containermarkt. De overslag van containers is in Rotterdam en Antwerpen al met zo’n 17 procent gedaald in het eerste kwartaal van dit jaar, en veel schepen varen dus met minder containers rond op de wereldzeeën. Sommige rederijen gaan nog verder, en halen een deel van hun containervloot uit de vaart. Het Franse AXS-Alphaliner houdt de laatste 6 maanden hier cijfers van bij, en deze zijn onthullend!
 

Medio april 2009 hadden de rederijen maar liefst 486 containerschepen uit de vaart gehaald. Dit betrof een totale capaciteit van 1,31`miljoen TEU, oftewel ruim 10 procent van de wereldwijde vloot van 12,6 miljoen TEU. Het is hard gegaan, want in oktober 2008, nog maar 6 maanden geleden, was met 70 schepen en 150.000 TEU nog maar 1,2 procent van de scheepscapaciteit uit de vaart genomen. De nummer 1 rederij van de wereld, Maersk, heeft 8 procent (160.000 TEU) van haar vloot blijvend in de haven liggen, terwijl APL met 115.000 TEU (23 procent van de vloot) opgelegde capaciteit een goede tweede is. Andere zwaar geraakte rederijen zijn K Line (22 procent), Zim (24 procent) en MISC (32 procent). Daarentegen heeft Evergreen niets uit de vaart genomen, en ook MSC (1 procent), CMA CGM en Hapag Llloyd (beiden 2 procent) blijven voorlopig ‘gewoon’ doorvaren. Flinke verschillen dus in de aanpak tussen rederijen, en de tijd zal leren of uit de vaart nemen of doorvaren het beste is. Vooral de kleinere schepen tot 3.000 TEU zijn uit de vaart genomen, namelijk 335. Slechts 10 van de uit de vaart genomen schepen hebben een capaciteit van 7500 TEU en meer.

Hoe zal dit zich verder ontwikkelen? De laatste maand is de totale capaciteit van uit de vaart genomen schepen wereldwijd gestabiliseerd op rond de 10-11 procent. Het zomerseizoen nadert, en dit betekent dat een aantal grotere schepen weer ingezet gaan worden. Echter, dit is tijdelijk, en in de herfst van 2009 zal de uit de vaart genomen containercapaciteit de 2 miljoen TEU grens overschrijden. En daarmee is de gifbeker nog niet leeg, want er zijn nog veel nieuwe containerschepen in aanbouw. Zo hebben de grootste rederijen Maersk, MSC, CMA CGM en COSCO ieder zo’n half miljoen TEU aan nieuwe schepen in de orderboeken staan. Mede hierdoor zal de uit de vaart genomen capaciteit over een klein jaar (winter 2010) naar verwachting de 3 miljoen TEU overschrijden … 
   
We zijn dus nog lang niet aan het einde van de tunnel op de containermarkt. Lastig voor rederijen, maar het betekent ook nieuwe kansen voor producenten en handelaren, want de mondiale transportprijzen zullende komende jaren laag blijven. Enkele kleinere containerschepen tot 2.500 TEU kunnen worden omgebouwd/gebruikt voor stukgoed en wellicht bulk, maar dit zal een druppel op een gloeiende plaat zijn. Pas op zijn vroegst in 2013 zal de markt weer op orde komen, dus de mondiale containerrederijen zullen over een lange adem moeten beschikken.

Reageer op dit artikel