blog

Wegvervoer Duitsland stort in

Distributie

Timing is alles, en dat geldt zeker in de huidige crisis. Juist nu kunnen overheden door gerichte stimuleringsmaatregelen de logistieke sector een broodnodige helpende hand toesteken. Maar het kan ook precies andersom, zoals Duitsland laat zien. Medio vorig jaar heeft de Bondsraad besloten om per 1 januari 2009 de LKW Maut tarieven op de Duitse snelwegen met ruim 40 procent te verhogen. Een Euro 4 of 5 vrachtwagen moet in 2009 tussen de 14,1 en 18,3 Eurocent/km betalen, terwijl dit in 2008 nog tussen de 10 en 13 cent/km was.

Wegvervoer Duitsland stort in
klik op de afbeelding voor een vergroting

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 3 april 2009.

Deze maatregel lijkt precies op het verkeerde moment te komen. Zoals de laatste cijfers van het Bundesamt für Güterverkehr (BAG) laten zien heeft deze verhoging in 2009 een enorm effect gehad. Het wegvervoer in Duitsland is door een combinatie van de crisis en de 40 procent aan Mautverhoging aan het instorten!

Hoe erg is het? De statistieken laten het complete verhaal zien. In zowel januari als februari 2009 werd iets minder dan 1,9 miljard kilometers afgelegd door vrachtwagens op het Duitse snelwegennet, terwijl dit in januari en februari 2008 nog ruim 2,3 miljard kilometers was. Dat is een forse, nog niet eerder vertoonde daling van 18,5 procent in beide maanden.
 

Als we het positief bekijken, kunnen we zeggen dat het milieu in elk geval behoorlijk ge–spaard wordt…

Maar het is ook glashelder dat de Duitse en Europese handel zwaar in de min zit, wat onder andere leidt tot snel oplopende werkloosheid. De 40 procent Mautverhoging versterkt hiermee de economische neergang, en het is de vraag of Europa dit zich nu kan permitteren.

Het ineenstorten van het wegvervoer in Duitsland in 2009 komt niet uit het niets. In de tweede helft van 2008 waren de alarmbellen al aan het rinkelen, met een daling van 1,9 procent in gereden kilometers terwijl er in de eerste helft van 2008 nog een stijging van 4,6 procent was.

Hierbij kregen West-Europese landen als Nederland de hardste klappen, terwijl Oost-Europese landen aan de winnende hand waren. Het aantal kilometers door Nederlandse vrachtwagens op Duitse snelwegen is in 2008 met 4,7 procent gedaald ten opzichte van 2007.
 

Oost-Europese landen als Polen (+6.8 procent), Tsjechië (+4,9 procent) en Roemenië (+24,1 procent) wonnen in 2008 marktaandeel ten koste van Nederland, Oostenrijk (-10,5 procent) en België (-10,1 procent). Dit is echter in 2009 voorbij, want zowel Oost- als West-Europese landen boeken nu dalingen in gereden kilometers van tussen de 15 en 30 procent . Het lijkt er dus op dat de Mautstijging vooral impact heeft op Oost-Europese wegvervoerders, en dat het de Neder–landse concurrentiepositie een heel klein beetje goed doet.
 

Waar leidt het allemaal toe? Wie het weet mag het zeggen, maar het is zonneklaar dat we de komende maanden eerder een verdere daling dan een stijging van het volume aan gereden kilometers in Duitsland kunnen verwachten. Volgens de laatste cijfers van de Commerzbank kan de Duitse economie in 2009 wel met 7 procent krimpen, en dus zullen er vrachtwagens aan de kant blijven staan. Het zal kortom overleven worden voor elke internationale wegvervoerder in Europa, of deze nu van Nederlandse, Oostenrijkse, Poolse of Tsjechische nationaliteit is.

Reageer op dit artikel