blog

Containers: de kurk waarop de wereldhandel drijft

Distributie

Containers: de kurk waarop de wereldhandel drijft
Klik op de afbeelding voor een vergroting

Wat is de grootste logistieke innovatie uit de vorige eeuw? De container, zo bleek uit een recent onderzoek van VNU Exhibitions Europe onder ruim 70 logistieke professionals in Nederland.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 20 februari 2009.

Sinds de introductie eind jaren 60 heeft de container een nieuwe standaard gezet voor overslag en transport, en deze heeft onmiskenbaar de logistieke efficiency gestimuleerd. De laatste jaren worden er tussen de 10 en 11 miljoen TEU overgeslagen in de Rotterdamse haven, en met de Tweede Maasvlakte in aanleg zullen dat er op de lange termijn alleen maar meer worden.
 

De container heeft het de afgelopen 40 jaar gemaakt en ervoor gezorgd dat de intercontinentale transportprijzen per ton fors zijn gedaald. De economische recessie van 2009 maakt dit nog erger: op de spotmarkt kost het vervoer van een container van China naar Rotterdam nu ca. 192 euro, waarbij dan nog zo’n 153 euro brandstof- en wisselkoerstoeslagen bij komen. Intercontinen–taal transport voor een schijntje dus, de mondiale economie is zo ondanks de huidige crisis niet te stoppen.
 

Het containertransport is inmiddels van groot economisch belang voor Nederland, en 11procent van de goederen in onze havens komt nu in containers aan, terwijl dit in 1992 nog maar 5procent was. Meer dan een verdubbeling dus, en hierbij is het opmerkelijk dat we tot voor kort nauwelijks wisten wat er in die aangevoerde containers zat. Om dit uit te vinden, onderzocht het CBS in april 2007 meer dan 200.000 containers, die in Nederland op de kade zijn gezet, op inhoud. Het gewicht van de goederen in die containers bedroeg in totaal ruim 3,4 miljoen ton. Het was niet verrassend dat electronica en huisraad met bijna 500.000 ton het grootste aandeel van bijna 14 procent had, maar opmerkelijk was wel dat vers fruit en groenten de tweede sector was met 9 procent aandeel. De sector voeding heeft sowieso een groot aandeel in het containervervoer, want ook vlees, vis, zuivel en diverse voedselbereidingen behoren tot de top tien van sectoren. Daarnaast kent ook de chemische sector een flink aandeel van 13 procent in het containervervoer.
 

Naast de volumes is het interessant om te kijken naar de containerisatiegraden in diverse sectoren. Er zijn sectoren waar 100% van de goederen in containers gaan, zoals kleding, leer en dranken (o.a. wijn). Maar sommige sectoren waarbij je het minder zou verwachten, hebben inmiddels ook een behoorlijke containerisatiegraad, zoals vervoersmaterieel met 78 procent of hout en kurk met 44 procent. Deze containerisatiegraad is toegenomen door procesoptimalisatie in de productie, maar ook doordat het vervoer per container relatief zo goedkoop is dat het stukgoed wegconcurreert. Zo is uit de staalindustrie bekend dat ijzeren rollen meer en meer in containers naar overzeese bestemmingen gaan, omdat dit verreweg het goedkoopste is. Zo ontstaat een zelfversterkend effect dat ervoor zal zorgen dat het containervervoer de komende jaren sterker zal blijven groeien dan de algemene vervoersvraag. Geen zorgen dus voor containeroverslag op de Tweede Maasvlakte. Die zal zich ondanks de huidige recessie vanzelf gaan vullen.

Reageer op dit artikel