blog

Zet meer trekkers stil

Distributie

Zet meer trekkers stil
Zet de trekker stil

Een kleine rondgang langs een paar transporteurs leverde op dat er grote verschillen zijn in de (financiële) resultaten van vorig jaar. Enkelen hadden een klein verlies maar er waren ook bedrijven met een klein positief resultaat! Overigens beweer ik niet dat het een representatief onderzoek is, maar voor de steekproef is het tekenend.

Nu vraagt een ieder zich af wat je moet doen om dat rendement positief te krijgen.

 

Nu kan ik u lastig vallen met kostprijsberekeningen, tariefberekeningen en vele manieren om dat automatisch in een TMS te doen. In dit soort tijden moeten we eigenlijk terugvallen naar de basis: een auto moet minimaal 500 tot 700 euro per dag omzetten, afhankelijk van het type werk en het type materiaal.

 

Wat blijkt: iedereen heeft minder werk, schommelend tussen de 10 en 50 procent. Een planner zal echter uit zichzelf geen auto stilzetten, een beetje extra marge in capaciteit werkt altijd prettig en het is handig om een acuut probleem op te lossen. De bedrijven met een klein rendement hadden zonder uitzondering auto’s stilgezet. Dat leverde meestal wel wat frictie op bij de planners op: met minder auto’s en minder werk is er minder te combineren. Wel klom door het stilzetten de omzet per auto weer tot een aanvaardbaar niveau en daarmee trok ook het rendement weer bij.

 

Het advies is dagelijks de omzet per auto zichtbaar te maken, liefst direct nadat de planning gemaakt is. Als u op een traditionele manier werkt dan is dat veel werk maar toch noodzakelijk. Moderne TMS-software kan vooraf tariferen en dit gemakkelijk in een dagelijks rapport zetten zodat het veel minder werk is. Overigens moet u straks, als de markt weer aantrekt ook weer geleidelijk auto’s erbij zetten omdat de planning het anders niet weg kan krijgen.

 

Nog een tip: let even op het aantal charters dat in plaats van de trekkers worden ingezet. Als dit zo is bent u (meestal) net zo duur of zelfs duurder uit.

Reageer op dit artikel