blog

Het laatste taboe in transport

Distributie

Het blijft een gevoelig onderwerp, de lege kilometers. Geen transportondernemer die er graag over praat, maar het zijn er nog veel te veel en ik denk dat de sector het op eigen houtje niet op gaat lossen.

Het laatste taboe in transport
Lege kilometers

Een distributiewagen die van de standplaats vertrekt met 90 procent belading, na een aantal aanrij-kilometers begint met telkens een beetje afleveren en aan het eind van de dag nog een hoeveelheid kilometers zonder lading terugrijdt naar de standplaats heeft uiteindelijk over de hele dag gemeten een beladingsgraad van minder dan 40 procent.

 

Sterk verhaal? Nee het is de schrijnende praktijk van alledag. En zo lang de klant het blijft betalen en de vervoerder niet in de min belandt, blijft het zo door gaan.

 

Klant kan het gelag betalen

In steeds meer landen in Europa betalen we al per gereden kilometer en over enkele jaren zijn we hier in Nederland ook zover. En de klant? Zal ook dat gelag weer moeten betalen, anders worden zijn goederen niet meer vervoerd.

 

Eigenlijk moeten we ons schamen dat we het niet beter regelen, want we weten echt wel hoe het beter kan. Ja maar……, laten we alsjeblieft ophouden met dat vreselijke ja maar. Ophouden met dat individualistische geklungel.

 

Centraal aansturen, bouwen aan vertrouwen in elkaar, terugdringen van strakke tijdvensters en ruimere openingstijden op laad en losadressen. Samen met de klant werken aan betere oplossingen.
 

Idee: Kilometerheffing alleen op lege kilometers

Misschien moet de overheid ons wel een handje helpen, voor het goede doel. We kunnen het aantal gereden vrachtwagenkilometers fors reduceren door alleen maar kilometerheffing toe te passen op lege kilometers en gedeeltelijk beladen naar rato heffen. En de 100 procent beladen vrachtwagen? Geen kilometerheffing. Belonen die ondernemer omdat die zo inventief is en alleen maar van de weg gebruik maakt omdat het echt nodig is! Betaalt al genoeg belasting.
 

Niet te controleren en onuitvoerbaar zegt u? Ik stam nog uit een tijdperk dat je aan de NIWO gedetailleerd moest rapporteren over al je internationale ritten, nodig om je vergunning niet te verspelen. Administratieve  rompslomp waar geen enkele ondernemer gelukkig mee was.

 

Gelukkig leven we nu in het digitale tijdperk en is dat allemaal niet zo moeilijk meer en hoeft het allemaal niet zo arbeidsintensief te zijn. Als er nu toch geïnvesteerd moet worden in elektronica voor kilometerheffing, laten we het dan gelijk goed doen. En de transportondernemer? Krijgt de kans om te tonen dat ie zijn vak verstaat.

 

De praktische invulling is wel te doen. Het is enkel nog zaak dat onze Camiel het in de Tweede Kamer weet te verkopen. Wat denkt u er van? Laat het weten!

Reageer op dit artikel