blog

Terminals Handling Charges in Europa na het kartel

Distributie

Terminals Handling Charges in Europa na het kartel
Klik op de afbeelding voor een vergroting

Zaterdag 18 oktober 2008 was een belangrijke dag voor verladers in Europa en Azië. Op deze dag werd de Far East Freight Conference (FEFC) en andere kartels door de EU verboden om uniforme afgesproken tarieven te hanteren voor containertransport van en naar Europa.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 14 november 2008.

Rederijen moeten nu hun eigen tarieven publiceren, zodat verladers zelf uit verschillende aanbiedingen de beste keus kunnen maken. Een succes voor mededingingscommisaris Neelie Kroes van de EU, na jarenlange strijd.
 

Het opheffen van het kartel kon voor de rederijen niet op een beroerder moment komen, omdat ze met een wereldwijde recessie in zicht met overcapaciteit kampen.
 

Het gemiddelde tarief voor vervoer van een TEU container van China naar Europa is de afgelopen zes maanden al met 70 procent gekelderd, van circa 1.175 naar 390 euro. Dit betekent dat de overige heffingen, die de rederijen in rekening brengen, steeds belangrijker worden.
 

De belangrijkste heffingen zijn de brandstoftoeslag (BAF), de wisselkoerstoeslag (CAF) en de terminal overslagkosten (THC). Deze zijn behoorlijk. Zo hanteert de nummer 1 rederij Maersk voor het vervoer van een TEU van China naar Europa 565 euro aan BAF en 14 procent aan CAF (tussen de 39-78 euro). De toeslagen zijn dus hoger dan de vrachtprijs zelf, en de THC-toeslagen komen hier nog bij.

Sinds twee maanden moeten de rederijen zelf per haven/land de gehanteerde THC’s aangeven. De meeste grote rederijen hebben deze gepubliceerd. Het is dus mogelijk om voor Europese landen een overzicht te geven op basis van informatie van zes van de toptien rederijen in de wereld.

Duitsland is nog steeds één van de duurste landen voor overslag, met rond de 195 euro aan THC. Nederland zit hier net onder met ca. 175 euro, ongeveer gelijk aan Frankrijk. België en de UK zitten op 145-150 euro aan THC.
 

In Rotterdam hanteert Cosco de laagste THC van 140 euro, terwijl Hapag Lloyd de hoogste rekent: 200 euro. Het verschilt dus behoorlijk per rederij. Dit komt mede omdat met verschillende terminals ge–werkt wordt. Als we verder in Europa kijken, is de THC voor overslag in de Oostzee duidelijk het laagste. Zo zitten alle Baltische Staten ruim onder de 100 euro. St. Petersburg en de havens aan de Zwarte Zee zijn weer duurder. Ook de THC’s in Scandinavië zijn goedkoper dan in Noord-West Europa, en die in de Middellandse Zee min of meer gelijk. Aan de andere kant, in China, Japan en Taiwan, is de THC ook tussen de 100-200 euro gemiddeld.
 

Conclusie:
Er zijn verschillen in THC tussen rederijen en landen, maar deze zijn eigenlijk beperkt. Met de dalende vrachtprijzen is vooral de hoogte van de brandstoftoeslag bepalend, terwijl per haven daarnaast nog specifieke tarieven kunnen gelden. Zo rekent Rotterdam ca. 100 euro voor een containerscan, terwijl er ook extra kosten zijn voor transport over de Maasvlakte. Een verlader die al deze kosten in kaart brengt, met hulp van de Europese verladersorganisatie ESC, kan uiteindelijk op de lange termijn transportkosten besparen door voor de juiste rederij en havens te kiezen.

 

Reageer op dit artikel