blog

Komt er een logistieke crisis?

Distributie

Economische ontwikkelingen komen in golven en gaan van het ene continent naar het andere. Het is dan ook niet verwonderlijk dat, wat bijna twee jaar geleden in de Verenigde Staten begon als de ‘subprime crisis’, nu massief de Europese financiële markten heeft bereikt.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 14 november 2008.

De vraag is of deze financiële crisis ook de ‘echte’ economie gaat raken en daaraan verbonden de Nederlandse logistieke sector. Niet onbelangrijk want de logistieke werkgelegenheid vormt 25 tot 30 procent van de totale werkgelegenheid in de Nederlandse handelssector (bron NDL/HIDC).

De tekenen zijn op dit moment verwarrend.
 

Zo liet de Rotterdamse haven, in het eerste half jaar van 2008, de beste overslagcijfers in haar geschiedenis zien, en geeft ook de luchthaven Schiphol aan dat zij geen achteruitgang ziet in het goederenvervoer. Daartegenover zien we echter een sterke daling in het consumentenvertrouwen, en de daaraan verbonden bestedingen met een te verwachten impact op het goederenvervoer.

‘Als de zon neergaat, dan pas zie je de sterren’. Dat geldt ook voor de logistieke sector in Nederland. Juist in economische slechte tijden, moet de Nederlandse logistieke sector zich internationaal onderscheiden. De vraag is er! Ik zie vele internationale bedrijven die ook nu nog naar Nederland willen komen om hun logistieke centrum te vestigen, logistieke consulting te krijgen of Nederland vragen de logistieke control tower voor ‘Europa and beyond’ op te zetten. Met de groei in nieuwe markten zoals centraal Europa en het Midden-Oosten, en China als de productiemotor, is er een toenemende vraag voor een logistieke hub functie. Logistiek Nederland moet zich onderscheiden door logistieke innovatie, kwaliteit en betrouwbaarheid. Daarmee kan Nederland die ster zijn die je ziet als de zon ondergaat, en kan de logistieke sector verder groeien, ook in wat minder florissante economische tijden.

Reageer op dit artikel