blog

De uitdaging van de digitale tachograaf

Distributie

De uitdaging van de digitale tachograaf
digitale tachograaf

Elke nieuwe auto heeft tegenwoordig een digitale tachograaf. De eerste problemen bij zowel de chauffeurs als bij de planning worden duidelijk. En feitelijk zijn de problemen van de chauffeurs ook de problemen bij de planners.

Op de eerste plaats blijkt dat chauffeurs in Nederland schappelijk behandeld worden door de controlerende instanties. Dat was ook de afspraak, in de overgangsfase. Maar in het buitenland worden forse straffen gegeven. Een voorbeeld is een chauffeur die in Italië een forse helling af ging en daar 91 km per uur haalde. Twee dagen later, vlak bij de grens werd hij gecontroleerd. Daar werd geconstateerd dat de snelheidsbegrenzer defect was en kon hij ter plaatse € 1.500,- voldoen. Een ander voorbeeld is het rangeren in het weekend met de persoonlijke kaart er nog in waardoor de rusttijd niet gehaald werd: honderden euro’s boete. Ook in België is het bijzonder oppassen, iedere overtreding wordt beboet.
  

Bang voor boetes

Op de planning van diverse vervoerders komt steeds vaker het signaal binnen dat een chauffeur te laat is. Navraag leerde dat het vaak nieuwe auto’s betrof. Na wat onderzoek bleek dat de chauffeur een nieuwe tacho had en tegen zijn limiet aan zat. Voorheen gokte hij het half uurtje extra, maar nu durft hij dat niet meer. En vaak durfde hij het ook niet aan de planning te melden, bang voor de boetes die in principe nog weken achteraf gegeven kunnen worden.
 

Zie daar het probleem van de planning: zorgen dat de chauffeur de rit kan realiseren, met realistische inschattingen van vertragingen. Dat betekent dus nauwkeuriger inschatten hoe de rit gaat lopen. Zo niet, dan zal er steeds vaker een vracht niet op tijd geleverd kunnen worden. Verder levert het rijden met de nieuwe tacho meer stress op voor de chauffeur: rijdend in een heftige file is het maar de vraag of hij op tijd een parkeerplaats kan halen voor de verplichte rust.
 

Balans vinden

De planning moet dus nauwkeuriger gaan werken, maar met de vele onzekerheden is dat steeds moeilijker. En de ritten minder scherp plannen kost geld, er wordt minder werk gepland in de beschikbare tijd. Hierdoor daalt het rendement. Voor de chauffeur is het wel een uitkomst, want hij heeft meer marge. Waar de balans gevonden gaat worden, is de uitdaging voor de komende jaren, want steeds meer chauffeurs en planningen krijgen hiermee te maken.

Reageer op dit artikel