blog

Stijgende omzetten in Nederlandse logistiek

Distributie

Stijgende omzetten in Nederlandse logistiek
Klik op de afbeelding voor een vergroting

Goed nieuws: na jaren van kommer en kwel kan er anno 2007 weer geld verdiend worden in de Nederlandse logistiek. Deze verheugende conclusie kunnen we trekken uit de kwartaalcijfers voor de omzetontwikkeling bij logistieke bedrijven over de afgelopen vier jaar, die door het CBS worden verzameld.

De omzet bij het Nederlandse wegvervoer is in die periode toegenomen met 37%, en bij de luchtvaartmaatschappijen met 36%. De omzetgroei in het post- en koerierswezen blijft hier sterk bij achter, hier is over vier jaar maar 11% aan omzetwinst geboekt. Dat is echter altijd nog beter dan de binnenvaart, die in een gemiddeld kwartaal in 2003 precies evenveel omzet haalde als in het 2de kwartaal 2007. Het echte geld zit tenslotte in de dienstverlening ten behoeve van het vervoer (overslagbedrijven, expediteurs, cargadoors, etc.), hier is in de afgelopen 4 jaar een omzetstijging van 47% geboekt door het Nederlandse bedrijfsleven. Uiteraard moet hierbij aangetekend worden dat de logistieke kosten ook gestegen zijn. De omzetstijging vertaalt zich dus niet automatisch in mooie winsten … alhoewel deze ook langzaam stijgen.

 

Op zich bemoedigende cijfers, maar wat betekenen ze nu in de praktijk van alledag? Laten we beginnen bij de luchtvracht. Door het jaar heen zien we dat de hoogste omzetten worden gehaald in het derde kwartaal, terwijl er in het eerste kwartaal altijd een dip zit. Afgezien daarvan vertoont de omzet in luchtvracht bij de Nederlandse carriers de laatste jaren een stabiele groei van zo’n 8  tot 10%. Bij het wegvervoer is het omzetpatroon anders: hier worden de hoogste omzetten juist gehaald in het 2de en 4de kwartaal. Nadat in 2004 en 2005 de omzetgroei in het wegvervoer beperkt bleef tot 5 tot 6%, is in 2006 en 2007 een groeispurt ingezet met een jaarlijkse omzetgroei boven de 10%. Het Nederlandse wegvervoer vaart dus wel bij de huidige capaciteitsproblemen in de markt! De Nederlandse post- en koeriersbedrijven kennen hun jaarlijkse omzetpiek niet verrassend juist in het vierde kwartaal, maar de omzetgroei is hier in 2006 en 2007 duidelijk achtergebleven bij het wegvervoer. Dan komen we bij de achterblijver, en dat is de Nederlandse binnenvaart. In 2005 en 2006 zijn mede door de toenemende wachttijden in de havens de omzetten bij binnenvaartondernemers onderuit gegaan, en pas in het eerste half jaar van 2007 krabbelen de omzetcijfers weer een beetje op.

Het uitvoeren van transport zelf levert dus zeker de laatste jaren weer geld op, maar u kunt nog steeds het beste het vervoer organiseren in plaats van fysiek uitvoeren. De overslagbedrijven, expediteurs en cargadoors registreren net zoals de wegvervoerders traditioneel de hoogste omzetten in het derde kwartaal, en kennen een omzetgroei van 9% tot 11% in 2004-2006. In het eerste half van 2007 heeft deze omzetgroei zich zelfs versterkt doorgezet naar 14%. Kortom, het meeste geld wordt verdiend achter de computer in plaats van op de bok!

Voor de komende jaren is de verwachting dat de gerapporteerde omzetstijgingen in 2006 en 2007 in de logistiek zich door kunnen zetten. Zelfs voor de binnenvaart gloort er hoop aan de horizon, als de kosten tenminste goed beheerst kunnen worden …

Reageer op dit artikel