blog

Systemen zijn niet flexibel, mensen wel

Distributie

Een groothandel in keukenapparatuur ging het voor de wind. Om verdere groei mogelijk te maken moest er een geïntegreerd WMS, TMS en route planningssysteem komen. Het nieuwe pakket moest flexibel kunnen reageren, maar dat viel tegen.

Het assortiment van de groothandel groeide maar door. De logistieke organisatie deed er alles aan om de groei bij te benen. Opslag en uitlevering vonden plaats vanaf vier magazijnen en de distributieroutes werden handmatig samengesteld. Hoe men het voor elkaar kreeg, was vaak een wonder, maar het lukte iedere dag weer. Het zou echter wel een keer ophouden; het roer moest om.

 

Om verdere groei mogelijk te maken moest er een geintegreerd WMS, TMS en route planningssysteem komen. De eisen werden op tafel gelegd en samengevat in een pakket van 150 bladzijden. De huidige werkmethode werd geautomatiseerd. Alle klantenwensen zouden automatisch worden verwerkt en alles moest online worden aangestuurd. Het nieuwe pakket moest vooral flexibel reageren op de vele wensen van de gebruikers.

 

Er werd tenslotte een systeem geselecteerd, maar de implementatie verliep moeizaam. De gebruikers hadden weinig tijd om het systeem naast het dagelijkse werk te implementeren. Het bedrijf maakte zich daarover geen zorgen want ze kregen toch altijd alles voor elkaar. En toen ging men live. Tenminste, voor drie dagen want wat bleek: de helft van de orders werd niet uitgeleverd. Men besloot dan ook terug te gaan naar de oude methode.

 

Dat was even schrikken voor het bedrijf. Maar men dacht: met een goede voorbereiding moet het de volgende keer beter gaan.  Na drie maanden testen ging het bedrijf opnieuw live. En deze keer ging het gelukkig beter. Maar helaas: na twee weken bleek het toch niet het ei van columbus te zijn en ging men weer terug naar de oude situatie. Aan de voorbereiding kon het dus niet meer liggen.

 

Na wijs beraad werd het roer opnieuw omgegooid. Het systeem zou nu gefaseerd worden geimplementeerd. Eerst het WMS, in basis uitvoering en gewoon met papieren picklijsten. En vervolgens werd RF ingevoerd. Separaat werd de route planning opgestart, maar wel als hulpmiddel voor de ervaren planners; niet in plaats van. Daarna was het TMS aan de beurt.

 

Iedere fase werd zo standaard mogelijk ingevoerd. En met succes. Uiteindelijk bleek dat de flexibiliteit toch nog gewoon van de mensen moest komen en niet van het systeem. En dat is eigenlijk ook heel logisch, die creativiteit is namelijk nooit te automatiseren. Zo kon het bedrijf toch weer verder groeien!

Reageer op dit artikel