blog

Transportkosten Zeecontainer uit Azië scherp gedaald

Distributie

Transportkosten Zeecontainer uit Azië scherp gedaald
Klik voor een vergroting van de grafiek

Iedereen die het laatste jaar in China is geweest weet dat ook in 2005 de globalisering van de wereldeconomie met volle kracht heeft doorgezet. Het aantal containers dat de grote containerrederijen verscheept hebben tussen Azië, Amerika en Europa is dan ook met 9 procent gestegen tot 38,8 miljoen TEU.

Deze groei zat voornamelijk in het vervoer tussen Azië – Europa en Azië – Amerika, het containervervoer Europa – Amerika groeide met 4 procent minder hard. De mainport Rotterdam profiteerde van deze sterke groei van het mondiale containervervoer en sloeg in 2005 ruim 9,3 miljoen TEU over, een groei van ruim 12 procent ten opzichte van 2004.

 

Het hogere volume aan vervoerde containers betekende niet automatisch hogere transportkosten voor de klant. De reden is dat de grote containerrederijen van de wereld op deze groei ingespeeld hebben door hun vloot van containerschepen uit te breiden en te moderniseren. De grootste rederij van de wereld, het Deense A.P. Moller/Maersk, had eind 2005 na de overname van P&O ca. 550 containerschepen in de vaart met een totaal laadvermogen van bijna 1,5 miljoen TEU. Dit betekende een uitbreiding van de vlootcapaciteit met 12 procent. Bovendien komen steeds grotere schepen in de vaart, zoals dit jaar de Emma Maersk met een geschatte capaciteit van 13.500 TEU. Deze mega-schepen varen vooral op de lijndiensten van en naar Azië.

 

Wat hebben deze forse ‘double-digit’ groeipercentages in het wereldwijde containervervoer en de beschikbare vlootcapaciteit van en naar Europa betekend voor de transportkosten van een zeecontainer? De UNCTAD geeft in hun jaarlijkse ‘Review of Maritime Transport 2006’ een overzicht van de ontwikkelingen. Wat als eerste opvalt zijn de forse ‘imbalances’ tussen de transportprijzen van en naar overzeese bestemmingen (de ‘trades’).. De import van een container vanuit Azië en de export van een container naar Amerika is voor een verlader bijna tweemaal zo duur als het containervervoer de andere kant op. Een tweede opvallend punt is de sterke daling van de kosten van een zeecontainer vanuit Oostelijk Azië. Werd begin 2005 nog gemiddeld $ 1.795 betaald voor een container uit Azië, begin 2006 was dit bedrag ruim 300 dollar gezakt naar $ 1.459. De belangrijkste reden van deze forse daling na jaren van prijsstijgingen was dat er door alle investeringen in mega-schepen meer capaciteit is ontstaan op de route Azië – Europa, en dit drukte de prijzen. Dit gold echter niet voor de export van Europa naar Amerika. Hiervoor moest echter juist $ 300 meer betaald worden, de gemiddelde prijs van een zeecontainer naar Amerika begin 2006 was $ 1.832. Al met al zijn de prijzen voor zeecontainertransport in 2005 relatief sterk veranderd ten opzichte van eerdere jaren, met sterk verschillende ontwikkelingen per ‘trade’.

Reageer op dit artikel