blog

Het belang van kilometerberekening in uw TMS

Distributie

Steeds meer TMS-leveranciers introduceren een kilometerberekening in hun TMS. Niet omdat het zo leuk is, maar omdat het zeer gewenste informatie oplevert.

Dat het honderd kilometer is van Arnhem naar Den Haag zult u wel weten, maar hoever is het van Lyon naar Hamburg? Het kan het verschil zijn tussen twee uur wachten of twee uur te laat. Daarnaast leveren kilometers een belangrijke input aan de kostenberekening per order. Op basis van een kilometertarief en de laad- en losuren kunt u een aardige inschatting maken.

 

Kilometers berekenen heeft twee doelen:

  • Inzicht geven aan de planner: welke route, hoe ver?
  • Als basis voor de kosten.

 

Voor beide doelstellingen geldt dat het snel moet gaan – een planner wil niet wachten. PTV-Ordis is al jaren op de markt met een berekening gebaseerd op batchverwerking. In eerste instantie alleen op de achtergrond en niet erg snel. Naderhand kwam een plug-in waarmee leveranciers de PTV-functionaliteit, inclusief grafisch materiaal, in hun eigen applicatie kunnen gebruiken. Daarnaast wordt ook steeds vaker Mappoint gebruikt van Microsoft. Behoorlijk snel, grafisch mooi en relatief goedkoop. Een minpunt is dat het internationaal is en sommige plaatsen dus voor ons afwijkend worden geschreven.

Maar nieuwe ontwikkelingen komen snel. Ortec is bezig haar planningsmodule interactief te maken met database koppelingen naar het TMS. Het TMS is dan niet meer sturend, maar de planning. En zaken als afstandsberekening en rendementsberekeningen zitten er dan volledig in geïntegreerd.

 

Afstandsberekeningen komen in de TMS-en en zullen daar niet meer weg te denken zijn. De komende jaren zullen we zien welke partij hier de beste resultaten gaat boeken.

Reageer op dit artikel