artikel

De stad gaat op slot; elektrisch is de toekomst?

Distributie 804

Zero emissie stadslogistiek. De term klinkt steeds harder en vaker. Diverse grote steden hebben al aangekondigd de stad te sluiten voor diesels. Stientje van Veldhoven, minister van Milieu & Wonen spreekt over 30 á 40 emissievrije zones.

De stad gaat op slot; elektrisch is de toekomst?

Zero emissie stadslogistiek. De term klinkt steeds harder en vaker. Diverse grote steden hebben al aangekondigd de stad te sluiten voor diesels. Stientje van Veldhoven, minister van Milieu & Wonen spreekt over 30 á 40 emissievrije zones.

Hoewel de afzet van elektrische trucks langzaam maar zeker op gang komt, gaat de elektrische truck het komend decennium wel doorbreken. Dit blijkt uit recent onderzoek van ING Economisch Bureau. De elektrische markt wordt nu echt volwassen, stel collega bankier Bart Banning van ABN Amro. Die conclusie is niet raar als je alleen al kijkt naar het aantal initiatieven. Vorige maand nog lanceerde nieuwkomer Rolling the City zijn elektrische variant.  Ook de grote truckjongens staan niet stil. Het aanbod elektrische varianten neemt rap toe. Amazon kondigde aan 100.000 elektrische bestelbussen in gebruik te gaan nemen.

 

 

Emissievrije zones

De verwachting is dat in 2030 één op de vier nieuwe trucks elektrisch is. De invoering van zero-emissie stedelijke distributie geeft de vraag naar elektrische trucks na 2025 een impuls en de druk op truckfabrikanten geeft daarbij ook steun. Dankzij de emissievrije zones breekt de elektrische truck wel door, stelt het rapport. Maar hoe pak je dit aan als keten? Dat is een van de discussiepunten tijdens het vierde Summit Ketenregie die op 19 november wordt gehouden.

Hoe zet Albert Heijn elektrisch transport in?

 

 

 

Diverse steden hebben al aangekondigd te gaan voor zero-emissie van de binnenstad. Recent kondigde Arnhem de stap aan in combinatie met een city hub. De hub moet zorgen voor meer bundeling van ladingen. Voorwaarde is wel dat het stadsdistributiecentrum  goed bereikbaar is voor grote vrachtwagens en niet te ver van het stadscentrum ligt.
Utrecht onderzoekt eveneens de optie van meerdere hubs aan de rand van de stad. Amsterdam en Rotterdam hebben eveneens het plan in 2025 een  emissievrije binnenstad te hebben.

 

Lees ook
Elektrische stadslogistiek – feiten in plaats van fabels

 

2020 meer duidelijkheid

Hoeveel steden kiezen voor zero-emissie in de binnenstad is nog onbekend. Grote steden geven uiterlijk begin volgend jaar meer duidelijkheid over hun geplande zero-emissiezones in 2025. Dat zei Stientje van Veldhoven, minister van Milieu & Wonen tijdens een Kamerdebat begin september.  Het zou volgens van Veldhoven gaan over ‘dertig tot veertig’ van zulke zones.

 

Reageer op dit artikel