artikel

Budbee wil last mile plek veroveren met hightech

Distributie 1124

Alleen bezorgen als je thuis bent. Met die belofte wil Budbee de e-commercemarkt veroveren. Na thuisland Zweden, Finland en Denemarken heeft het Scandinavische bedrijf nu zijn zinnen gezet op
Nederland.

Budbee wil last mile plek veroveren met hightech

Onnodig lang wachten, pakketjes die in het haardhok liggen of bij de buren. Bij last mile nieuwkomer Budbee niks van dat alles. De Zweedse start-up doet het helemaal anders. Slim, snel en persoonlijk. Dat is de doelstelling. Budbee heeft daarom als onderscheidend vermogen om alleen te bezorgen als je echt thuis bent. Het Zweedse bedrijf wil met de steun van grote investeerders als H&M en Kinnevik in de voetsporen treden van succesvolle tech-voorlopers als Spotify, Skype en Klarna. Maar hoe wil Budbee dit klaarspelen? Waarom heeft het bedrijf zijn zinnen gezet op Nederland en wat zijn de doelstellingen nu en op de lange termijn? Jørgen Höppener, general manager Nederland, legt het uit.

Hoe groot zijn jullie?
“In Scandinavië zijn pick-up points een belangrijk last mile middel. Dit komt met name door de grote afstanden in dit deel van de wereld. Maar thuisbezorging wordt steeds populairder, met name in de steden. En dat is ook waar wij ons op richten. Wij zijn in 2016 ons echt gaan toespitsen op e-commerce, en zijn marktleider in Scandinavië voor wat betreft thuisbezorging.”

En nu Nederland. Waarom?
“Nederland is voor ons een interessante markt qua logistiek. Het heeft een goede infrastructuur, is dichtbevolkt en heeft een hoge internetpenetratie. Wat voor onze service essentieel is.”

Waarmee onderscheiden jullie?

Jørgen Höppener (29), general manager Nederland

  • Budbee is in 2015 opgericht in Zweden. In 2016 is het bedrijf zich gaan richten op
    e-commerce leveringen voor webshops.
  • In Scandinavië heeft Budbee grote klanten, o.a. H&M, Nespresso, Hellofresh, F. In Nederland zijn dat onder meer Desenio en Acne Studios Store. NA-KD en Vivino volgen.
  • Persoonlijke benadering is key: eindklant ziet foto van bezorger en kan hem beoordelen.

“Wij willen de consument echt blij maken. We doen alles voor de klant, want als die blij is, bestelt hij opnieuw bij die webshop en dat zorgt automatisch weer voor handel voor ons. Daarnaast zorgt een tevreden klant voor minder serviceverzoeken/klachten bij de webshop.”

Dat zullen alle last mile spelers zeggen. Wat doen jullie anders?
“Tijdens het hele proces kun je als klant precies zien waar je pakket is en hoe lang het duurt voordat de bezorger aan de deur is. Tot 13.00 uur kunnen klanten de order wijzigen qua tijdstip, locatie of zelfs de hele bezorgopdracht cancelen. Het is ook mogelijk om het vooraf gegeven tijdsslot te vernauwen tot een uur. Daar vragen we wel een kleine vergoeding voor, omdat onze vooraf geplande route daardoor minder optimaal wordt. De prijs varieert, en hangt af van het gekozen tijdsvak. Vanaf 16.00 uur gaan onze bezorgers rijden, en weten wij en de klant exact hoe laat het pakket wordt afgeleverd. Ook is het mogelijk om de bezorger realtime te volgen. Zeven minuten voordat de bezorger arriveert, ontvangt de klant een bericht.”

Jullie bezorgen niet overdag?
“Wij bezorgen tussen 17.00 en 22.00, omdat dan de meeste mensen thuis zijn. 98 procent van de leveringen wordt succesvol bezorgd bij de eerste poging.”

last-mile-budbeeBezorgt Budbee overal?
“We bezorgen in heel Nederland, behalve op de Waddeneilanden. We hebben momenteel vijf hubs, verdeeld over Nederland. Die hubs staan in Amsterdam, Meppel, Eindhoven, Breda en Culemborg. Culemborg is ons hoofdsorteercentrum. Bijna al onze pakketten halen we zelf op bij de klant. In Culemborg hopen we in de afzienbare toekomst 8.000 pakketten per uur te kunnen sorteren.”

 

Lees ook
Staatssecretaris: last mile e-commerce moet meer elektrisch

 

Hoe zit het met het ophalen van pakketten bij klanten en bezorgen?
“Wij werken met partners. Een transporteur haalt de pakketten op bij onze klanten. Voor de bezorging werken we met lokale en regionale partners. We zijn bezig met het opbouwen van een eigen wagenpark. Liefst elektrisch, maar gezien het aantal benodigde acceleraties per route is dat nu nog niet reëel. Daar bovenop zijn de afstanden die we moeten afleggen nog te groot. Dat maakt dat de actieradius van de elektrische voertuigen nog niet afdoende is voor ons. Maar meer hubs zijn gepland voor 2020, alsook meer tests met elektrische voertuigen.”

Hoeveel busjes hebben jullie momenteel dagelijks rondrijden?“Dagelijks zijn er twintig tot vijftig bezorgers op pad. Afhankelijk van de afmetingen van de pakketten, passen er dertig tot honderd pakjes in een bus.”

 

Reageer op dit artikel