artikel

Opgeladen de stad in met plug-in hybride Ford Transit

Distributie 441

De last mile in de stad elektrisch, dus emissievrij, afleggen zonder laadstress? Dat kan met de nieuwe Ford Transit Plug-in Hybrid. Een benzine hulpmotor ontzorgt de bestuurder.

Opgeladen de stad in met plug-in hybride Ford Transit

Logistiek mocht deze innovatie onlangs in Stockholm zelf ervaren op de weg. Vragen genoeg. Want wat maakt deze bedrijfsauto qua techniek en toepassing nu zo bijzonder? En boet de wagen met een accupakket niet in op het laadvermogen? Waarom Ford deze techniek heeft ontwikkeld is meteen duidelijk. Milieunormen worden steeds strenger, het aantal milieuzones groeit snel. Ford bedrijfswagens speelt hierop in door met de Transit Custom PHEV te komen. Deze nieuwe techniek lijkt vooral goed nieuws voor de vele pakketbezorgers in Nederland die veelal in de stad moeten zijn en willen bijdragen aan schonere lucht.

Laadvermorgen onveranderd

Elektrisch rijden zonder laadstress, dat pretendeert Ford. De plugin hybride heeft namelijk een range-extender in de vorm van een 1 liter EcoBoost benzinemotor. Volledig elektrisch rijden kan dus maar beperkt, tot 56 km. Samen met de benzinemotor heeft de bestelauto echter een totale actieradius van ruim 500 km. De innovatieve Transit is de eerste plugin hybride in het segment van 1-tons bedrijfswagens. De bestelauto is net als personenwagens met een stekker gewoon bij iedere reguliere stroomvoorziening op te laden. In 4,3 uur zit de batterij weer vol bij opladen via een normaal stopcontact of 2,7 uur met type 2 AC-lader. Eenmaal op de weg kan ervoor worden gekozen om geheel elektrisch te rijden of een combinatie met ondersteuning van de motor. Ook kan met het rijden op de motor de batterij van 13,6 kWh, die onder de laadvloer ligt, weer worden opgeladen. Juist de plek van de accu zorgt ervoor dat het laadvolume onveranderd is ten opzichte van een Transit zonder accupakket. Het netto laadvermogen is 1.130 kg en in volume 6,0 m3.

Bekijk dit filmpje voor een impressie van de introductie van de Transit Custom PHEV in Stockholm

Twee motoren

De Transit heeft dus twee motoren, een elektromotor van 92,9 kW die de voorwielen aandrijft en die van stroom wordt voorzien door het lithium-ion accupakket, en een 1 liter benzinemotor. Het regeneratieve remsysteem zorgt ervoor dat extra elektrische energie wordt opgevangen. De mate van energiegeneratie en remhulp is door de bestuurder zelf in te stellen. Het verschil is goed voelbaar. In de rijstand L is louter met het gaspedaal de bestelauto te besturen. Eenmaal het gas los, dan remt de bus meteen en vrij rigoureus. Dit vergt wat subtiliteit van de rechtervoet, maar went snel. Bijzonder is dat bij het loslaten van het gas het start-/stopsysteem meteen actief wordt. De motor stopt al op het moment dat de auto nog aan het uitrollen is. Ook dat is even wennen, maar werkt natuurlijk enorm brandstofbesparend.

 

Praktijktest in Londen opmaat naar 100% elektrisch

In de praktijk is de nieuwe Ford Transit Plug-In Hybrid met een vloot van twintig prototypes in Londen getest. Gezamenlijk werd meer dan 240.000 km afgelegd en werd getest of de hybridetechnologie een goed alternatief is voor bedrijven die normaal met dieselvoertuigen rijden. Tijdens de test werd 75 procent van de kilometers die de bestelwagens in Centraal-Londen en 49 procent van de kilometers die in Groot-Londen zijn afgelegd, volledig elektrisch gereden. Deze resultaten lieten zien dat plug-in hybride bedrijfswagens de emissies in de binnenstad flink konden verminderen, waarbij de flexibiliteit van de range-externder wordt gebruikt om, indien nodig, langere ritten te maken. Tests in Keulen, Duitsland en Valencia, Spanje volgen nog. Toch is de plugin versie al vanaf nu te bestellen en leverbaar. Net als de milde hybrides met EcoBlue dieselmotor waarmee acht procent brandstof is te besparen. Ford blijft aan de weg timmeren voor een schoner milieu. Naar verwachting komt Ford in 2021 met een volledig elektrisch Transit model op de markt.

 

 

Lees ook: Elektrisch groeit – diesel blijft de norm voor bestelauto’s

 

Slimmigheid voor fleetmanagers

Er kan optioneel nog meer slimmigheid aan de Transit worden toegevoegd. Via de FordPass app is op afstand de laadstatus van het voertuig te checken. Vanaf 2020 is het mogelijk om de laadtoestand van de accu van maximaal vijf voertuigen te controleren. Dat kan handig zijn voor fleetmanagers. Later dit jaar worden meer diensten hieraan toegevoegd, zoals het meten van productiviteit met de Ford Telematica en Data Services-producten. Ford introduceert daarnaast nog een andere app waarmee bestuurders van plugin hybrides makkelijk laadpunten kunnen vinden en betalen voor het opladen. Om ervoor te zorgen dat de plugin hybride alleen op stroom rijdt in zones waar lage uitstoot wenselijk is, is vanaf het voorjaar van 2020 een geofencing-module beschikbaar. Deze zorgt ervoor dat er elektrisch wordt gereden in een vooraf aangewezen zone.

Lees ook: Rijgedrag bestelautorijders volgen – wat vinden bestuurders daar zelf van?

 

Reageer op dit artikel