artikel

Met de Spar-dubbeldekkertruck naar Texel

Distributie 7597

Spar zet dubbeldekkertrucks in om de winkels op Texel te bevoorraden. Zo hoeft de supermarktketen minder wagens de boot op te sturen per besteldag. Kort samengevat is dat efficiënter en duurzamer. Distrifood reed een nacht en dag mee.

Met de Spar-dubbeldekkertruck naar Texel

2.37 uur

Als Distrifood aankomt in Waalwijk, is Jeroen den Brok al een uurtje bezig. Hij is een van Peter Appels dubbeldekkervrachtwagenchauffeurs die rijdt voor Spar en samen met collega Corné – wel officieel bij Spar in dienst – is Den Brok zo’n 2,5 jaar geleden gevraagd om de dubbeldekker te testen. Nu zit hij vijf dagen in de week op ‘zijn auto’.

‘Vers en diepvries heb ik al boven in de wagen. Nu ben ik onderin bezig met het laden van kw. We gaan vandaag naar vijf winkels op Texel en rijden uiterlijk half 4 weg om de eerste boot te halen’, zegt hij. De chauffeur die voor Spar naar Texel rijdt, begint het vroegst, om 1.30 uur.

2.53 uur

Den Brok heeft de officiële lijsten opgehaald en zet de rest van de 27 karren in de onderste helft van de dubbeldekker. Boven staan vandaag 48 draadcontainers. Het is de maximale bezetting van de wagen, zegt de chauffeur. Hij hoeft deze week niet in te korten, iets wat soms gebeurt als planning de wagen te vol wil hebben. Den Brok: ‘Dan kan ik niet anders dan iets achterlaten en hopen dat het voor de winkel geen probleem is. Ik neem dan bijvoorbeeld één Heineken-tray niet mee als de winkel er drie heeft besteld.’

Vervolgens weet hij pas ter plekke of het niet erg is dat de laatste tray een besteldag later komt. Bezorging gebeurt op dinsdag, donderdag en zaterdag. In het hoogseizoen kunnen de Texelse winkels extra vers laten bezorgen op maandag en vrijdag.

2.58 uur

Naast de dubbeldekkertruck komt ‘Amsterdam’ inladen. Den Brok staat op het punt de laatste bestellijst te halen. Hij wordt gestopt door een collega van wie de afstandsbediening van de dubbeldekkerlaadklep niet werkt. Of Den Brok een schroevendraaier en nieuwe batterijen heeft. Het blijkt het euvel niet te verhelpen, de chauffeur moet het die dag doen zonder afstandsbediening. ‘Dat kan, maar is minder fijn en minder veilig’, zegt Den Brok. ‘Helemaal op campingwinkels wil je zeker weten dat er geen kind onder de laadklep loopt als die naar beneden gaat.’

3.24 uur

De lijsten zijn gehaald, koffie is getapt. Op naar Texel.

Korte lijnen

Den Brok is 6,5 jaar geleden begonnen bij Peter Appel en reed direct voor Spar. Maar ook voor AH, een andere klant van zijn werkgever. Den Brok: ‘Ik wilde niet langer hoppen van de ene naar de andere klant en vroeg of ik voor één klant mocht werken. Spar lag mij beter dan Albert Heijn, omdat de lijnen korter zijn en je vaker te maken hebt met de winkeleigenaar zelf.’ Ook geeft de trucker aan dat AH ‘te veel op de tijd zit’. ‘Je rijdt de wagen naar binnen, zet alles op de laadklep en dan gaan medewerkers van Albert Heijn de karren naar binnen trekken. Emballage op de klep en vanaf dan pak ik het weer op en ben ik weg. Dat is heel anders bij Spar, waar we het vaker samen doen.’

 

‘Spar lag mij beter dan Albert Heijn. Voor AH zou een dubbeldekker niks zijn. Zij zitten te veel op de tijd’

 

De vrachtwagenchauffeur van 35 jaar heeft voor zijn werk bij Peter Appel ook voor onder meer Super de Boer en Laurus gewerkt. Winkeldistributie bevalt hem goed. Niet alleen omdat hij dan mensen ziet, maar ook zijn de werktijden beter. ‘Ik weet nu dat ik met het avondeten thuis ben en dat ik mijn dochter van bijna 5 naar bed kan brengen. Het zijn korte avonden als ik om 20.00 à 20.30 uur ga slapen, maar het is te combineren met mijn privéleven.’

5.52 uur

De dubbeldekker is bij de boot. We staan achter een vrachtwagen van Aldi en naast Jumbo. ‘Ja, ik sta hier altijd wel met Aldi, Jumbo en AH.’

‘Ik sta hier altijd wel met Aldi, Jumbo en AH’

‘Ik sta hier altijd wel met Aldi, Jumbo en AH’

6.10 uur

Het tolhuis is open en we rijden verder. Om 6.25 uur kan de dubbeldekker aan boord. ‘Nu zet ik de koeling op diesel’, legt Den Brok uit. ‘Ook bij het inladen in Waalwijk koelt de bovenste helft van deze wagen op diesel, maar tijdens het rijden gebeurt dit elektrisch. Dat merk je wel met rijden. Volgens mij kost het 12 tot 14 kW en dat is zo’n 25 tot 30 pk. Vooral met optrekken schokt de auto daarom een beetje, dat heb je vast gemerkt.’ De onderste helft van de truck, waar de kw-karren staan, wordt niet gekoeld.

6.53 uur

Het kopje koffie is op en de boot is bijna aan de overkant. ‘Texel is het enige Waddeneiland dat we beleveren. De andere eilanden gaan via depots, bijvoorbeeld in Harlingen. Nu het hoogseizoen voorbij is, is het voor ons trouwens extra druk. We kunnen meer winkels langs met één truck.’ Den Brok prijst de sfeer op Texel. ‘Sowieso is dat bij Spar goed, omdat je vaak in een ons-kentonssfeer zit. En op Texel zie je ook dat de eigenaren veel samenwerken. Zo is het wel eens gebeurd dat ik bij een winkel een kratje was vergeten af te leveren. Bij de volgende stop kreeg ik dat te horen van de andere eigenaar, en zag ik inderdaad dat het verkeerd was gegaan. Dan bel ik de winkel en kunnen we overleggen. In dit geval kon hij het zelf komen ophalen bij de andere winkel. Heel fijn, dat scheelt mij een halfuur rijden.’

Zakken vol broodjes

7.08 uur

Het past allemaal nét en dan is de dubbeldekker achteruit ingeparkeerd bij Spar Goënga in Den Hoorn. De eerste stop. Het ruikt heerlijk naar versgebakken broodjes. ‘Als om 8.00 uur de winkel opengaat, staan de Duitsers al voor de deur. Zij halen gerust zakken vol broodjes’, zegt de Spar-medewerker die Den Brok helpt met lossen. Ondanks dat het hoogseizoen afgelopen is, is het in Den Hoorn nog altijd druk. En de herfstvakantie komt er alweer aan. Hardlopers in de winkel zijn vooral bananen. Van de eigen slager van Spar Goënga is het Texels lamsvlees populair.

Om 7.43 uur stappen we weer in. Boven in de truck is de hele middelste rij leeggehaald, waardoor er gelijk emballage weggezet kon worden. ‘Na de tweede rit is ook de rechterrij leeg’, zegt Den Brok.

Het past allemaal nét en dan is de dubbeldekker achteruit ingeparkeerd bij Spar Goënga in Den Hoorn

Het past allemaal nét en dan is de dubbeldekker achteruit ingeparkeerd bij Spar Goënga in Den Hoorn

8.01 uur

Bij aankomst bij Spar Kalverboer in Oudeschild komen net twee jongens aanlopen. ‘Zij helpen altijd met lossen’, zegt Den Brok. ‘Normaal gesproken is dit trouwens onze eerste stop, maar door wegopbrekingen in Den Hoorn hebben we de route omgegooid en beginnen we daar. Deze mannen beginnen nu dus later.’

De emballage staat buiten al klaar en behalve de twee jongens helpt ook Erik Kalverboer zelf met uitladen. In het magazijn hangt nog een banner met ‘Fijne feestdagen’, merkt de redacteur op. ‘Tja’, lacht Kalverboer. ‘Het is hier altijd feest, hè.’ Zodra de karren uit de vrachtwagen zijn, sluit Kalverboer het rolluik van het magazijn en is het aan Den Brok om de retouren in te laden. Het gaat om 14 karren en 2 stuks diepvries. ‘Hopen dat hij hetzelfde heeft opgeschreven’, zegt de chauffeur, die na het inladen daar bevestiging van krijgt als hij de lijsten binnen ophaalt. Hoeveel stappen Den Brok zet op een dag, weet hij niet. Een test van de Distrifood-redacteur buiten de 13,6 meter lange truck maakt duidelijk dat het zo’n 15 passen kan duren voordat je bij de laatste kar in de wagen bent.

Oosterend

8.49 uur

Oosterend is het meest spannend voor de dubbeldekkertruckers. De weggetjes zijn smal en de huizen idyllisch en historisch. Bovendien staan ze zeer dicht tegen de weg aan. Wagens die langer zijn dan 12 meter mogen het dorp officieel niet in, maar Spar heeft een vergunning. Althans, tot begin 2018. Verlenging is meer dan eens aangevraagd, maar vooralsnog is er alleen een mondelinge goedkeuring. Den Brok: ‘Er is veel gedoe geweest met de gemeente, omdat er regelmatig dakgoten zijn geraakt of andere beschadigingen zijn veroorzaakt door vrachtwagens. De enige manier waarop wij bij Spar kunnen komen, is achteruit deze smalle straat in te rijden.’

We worden welkom geheten door twee rode katten. Ze zijn van Arno Koot, eigenaar van Spar Koot, die bij de winkel woont. Koot en zijn collega helpen met lossen. Dit is nog zwaarder dan bij de andere supers, want de karren moeten binnen via een helling direct naar boven. Alleen karren met frisdrank blijven beneden. Wat in Oosterend vooral wordt gekocht? Koot: ‘Inwoners eten traditioneel, dus er zijn hier geen speciale hardlopers. Toeristen zien we eigenlijk alleen bij fietsweer. Als het warm is, gaan ze naar het strand.’

In het smalle straatje moet de chauffeur een behoorlijk eind achteruit rijden om te kunnen lossen

In het smalle straatje moet de chauffeur een behoorlijk eind achteruit rijden om te kunnen lossen

9.38 uur

De vierde stop van deze dinsdag is op een Landal-park bij De Cocksdorp. Het is een ‘Park shop’, de naam ‘Spar’ is nergens te vinden. Wel is Spar de enige leverancier van boodschappen, zegt een medewerker op de halfgevulde camping. Verder leveren groothandels als Sligro en Hanos. De diepvrieskar is niet vol, dus de Magnums, pizza’s en vissticks worden snel in een winkelwagen gelegd. Zo kan de kar gelijk weer mee terug.

Opvallend is het parkkarretje voor de ‘bezorging tot aan de bungalow’. ‘Ja, vooral in het hoogseizoen wordt daar veel gebruik van gemaakt, soms zelfs met aanhanger. Vanochtend hadden we vijf ontbijtbestellingen’, zegt de medewerker. Verder verkoopt men op het park veel Texelse producten, als kaas. ‘Als er Texel op staat, verkoopt het.’

10.06 uur

‘Zo, de koeling kan uit’, zegt Den Brok als hij de dubbeldekker heeft geparkeerd bij de Spar Enjoy in De Cocksdorp. ‘Die heeft z’n werk gedaan.’ Ook bij deze Spar Enjoy krijgt de chauffeur hulp van winkelpersoneel. Het blijkt hoog tijd dat de bestelling er is: in de winkel vallen lege schappen op bij agf en bij de frisdranken. Wel is er een groot aanbod Texelse biertjes, zoals Skuumkoppe, Vuurbaak en StormBock. En de vers afgebakken broodjes en verwenproducten, als moorkoppen, zijn goed te vinden.

10.27 uur

Op tijd klaar om de boot van 11 uur te halen.

Acht winkels in de Achterhoek

Ondanks dat het lange dagen zijn en het werk fysiek zwaar is, is Den Brok blij met zijn baan. ‘Natuurlijk is er altijd wel wat te klagen, maar ik zit hier prima. Ik heb wel aangegeven dat ik niet meer twee van zulke lange dagen achter elkaar wil’, zegt hij. De drie dubbeldekkers die Spar nu heeft, worden niet alleen voor Texel ingezet. Zo had Den Brok een vrijdag eerder acht klanten in de Achterhoek. Elke Spar-winkel krijgt 15 tot 25 containers en naar Spar Express-winkels gaan maximaal drie containers. ‘Voor Spar is het een goede rit, want dan hoef ik als enige chauffeur die hoek in om winkels te beleveren.’

Jeroen den Brok haalt bij elke Spar-winkel zo’n 15 tot 25 karren uit de vrachtwagen en rijdt ze vaak samen met de winkeleigenaar het magazijn binnen

Jeroen den Brok haalt bij elke Spar-winkel zo’n 15 tot 25 karren uit de vrachtwagen en rijdt ze vaak samen met de winkeleigenaar het magazijn binnen

De dubbeldekkertrucks zijn dus gunstig en effectief voor Spar, hoewel de laad- en lostijd wel langer is. Daarom zou het volgens Den Brok voor een klant als AH niet snel genoeg gaan. De mindere wendbaarheid maakt het bovendien moeilijk om met een dubbeldekker naar een binnenstad te gaan. ‘Volgend jaar neemt Spar extra dubbeldekkers in gebruik’, zegt de chauffeur, ‘waaronder een city-oplegger. Die is iets van 11 meter en behendiger. Misschien dat we daarmee dan ook in Nijmegen de Langehezelstraat inrijden.’

14.45 uur

De dubbeldekker rijdt in Waalwijk het dc-terrein weer op. Den Brok kan nog niet terecht bij een van de losplekken. Zodra er ruimte is, heeft hij naar eigen zeggen iets minder dan een halfuur nodig om de emballage het dc in te rijden. De Distrifood-redacteur neemt alvast afscheid.

Het is een lange dag geweest.

Reageer op dit artikel