artikel

Rensa omarmt definitief afval als nieuwe brandstof

Distributie 689

Rensa Family Company zet fors in op alternatieve brandstof. Na een jaar testen met HVO, kiest de vervoerstak van de technische groothandel definitief voor tweede generatie biodiesel. Bijna twintig procent van het eigen wagenpark rijdt nu op HVO.

Rensa omarmt definitief afval als nieuwe brandstof

Duurzaamheid. Er valt niet meer aan te ontkomen vandaag de dag. En dat gebeurt ook niet. Logistieke dienstverleners bijvoorbeeld hechten veel meer waarde aan het thema dan in 2018, zo bleek recent uit onderzoek onder logistieke dienstverleners. Ook verladers zetten de stap. Duurzaamheid is zeker geen nieuw onderwerp binnen Rensa Family Company. De groothandel uit Doetinchem met een wagenpark van 52 eigen voertuigen (Rensa heeft per dag tachtig wagens op de weg via charters) beschikt sinds juni dit jaar over drie Lean and Green sterren en is daarmee  koploper in Nederland en Europa. Die koplopersrol geeft Rensa, dat momenteel een nieuw distributiecentrum bouwt, voorlopig niet snel uit handen, want de groothandel investeert verder in duurzaamheid.

Voordelen HVO

Vorig jaar testte het bedrijf de zogenaamde tweede generatie biodiesel, HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) met vijf Renault vrachtwagens. Nu ruim anderhalf jaar later schakelt de groothandel definitief over op HVO. De proef is Rensa zo goed bevallen dat het bedrijf nu rondrijdt met tien wagens op HVO. Hoewel HVO minder zuinig is dan vooraf gedacht, geloven Bob Lammers, transportmanager bij Rensa en de directie in de brandstof voor de toekomst. De nabije toekomst wel te verstaan: “Het verschil in zuinigheid tussen HVO en diesel is lager dan we vooraf hadden verwacht. Het scheelt ruim twee procent, afhankelijk van de rijstijl van de chauffeur.”

 

Toch wegen de voordelen nog altijd op tegen de nadelen, meent Lammers: “HVO is duurder dan diesel (2 á 3 procent red.) , maar is zuiniger én vergt minder toevoeging van Adblue. Een ander voordeel is dat er geen aanpassingen hoeven te worden gedaan aan de truck. Je hebt geen speciale monteurs nodig. Ook blijft de restwaarde van de truck behouden wat gunstig is voor de total cost of ownership. De actieradius is hetzelfde als diesel en HVO is te mengen met diesel. “We zijn een groothandel. Leveren is dus essentieel. We hebben een uitlevergraad van 99,8 procent. We willen daarom flexibel blijven en met HVO zijn we dat.”

Lees ook
LNG of HVO? De keuze en mening van 4 bedrijven

De alternatieven voor diesel – dit zijn ze

 

Hoewel mengen kan indien nodig, gebeurt dat niet bij Rensa. De groothandel heeft ‘goede tankafspraken’ gemaakt met Kuster Olie in Doetinchem waar de groothandel is gevestigd. De trekkers rijden gemiddeld 320 kilometer per dag vanaf hoofdvestiging in Doetinchem waar ook het distributiecentrum is gevestigd.

HVO mengverhouding

Tijdens de pilot reed Rensa met HVO met een mengverhouding van 80/20. Dat is onveranderd gebleven. De trekkers rijden rond met B20, een mengvorm met 20 procent biodiesel. Deze variant is voor Rensa de meest optimale vorm van kosten en opbrengst. B20 geeft een CO2-reductie van ruim 18 procent. Het bedrijf  kiest HVO boven andere alternatieve brandstoffen als: elektrisch en LNG. Actieradius en kosten spelen de belangrijkste rollen in die keuze stelt Lammers: “Elektrisch is simpelweg te duur en de actieradius te laag. Bij LNG moet je aanpassingen aan de truck doen. Bij HVO is dat dus allemaal niet nodig.”

HVO certificaat
In pure vorm maakt biobrandstof HVO een CO2-reductie van 89 procent mogelijk. Een blend van 60-40 of iedere andere mengvorm is ook mogelijk. Feit is dat hoe hoger het percentage biodiesel ten opzichte van diesel hoe hoger de literprijs. Deze brandstof wordt gemaakt uit gerecyclede plantaardige afvaloliën en -vetten. Om zeker te zijn dat er niet speciaal dieren zijn geslacht voor de brandstof, beschikt het bedrijf over een certificaat.

 

Digitalisering

De ambitie van transportmanager Bob Lammers reikt verder dan enkel duurzaamheid. Lammers wil dat Rensa op de korte termijn tot de top vijf modernste bedrijven met eigen transport behoort. Hiervoor investeert het bedrijf in onder meer in handhelds voor chauffeurs. Iedere trekker wordt uitgerust met een handheld (Zebra) waarmee de chauffeur digitaal leveringen kan aftekenen en foto’s van de levering kan maken. Dit moet de service vergroten en versnellen.

 

 

 

 

Reageer op dit artikel