artikel

DAF zet in op bouw

Distributie 1829

DAF Trucks heeft het aanbod assen en chassis flink uitgebreid. De vernieuwingen onderstrepen de groeiambities van DAF in het bakwagensegment in de bouw. De Eindhovense truckbouwer belooft de ondernemer lage operationele kosten en garandeert de uptime op een uitzonderlijke manier.

DAF zet in op bouw

In Malaga liet DAF Trucks onlangs aan de internationale pers onder andere de nieuw ontwikkelde 10-tons vooras voor de middelzware en zware CF en XF-truck zien. Deze is volgens het truckmerk vooral interessant voor toepassingen in de bouw, waarbij de voorzijde van de truck zwaar wordt belast. De nieuwe as maakt gebruik van een ophanging waarmee overbelading bij een deellading kan worden voorkomen.

Lichtere assen

Ook zijn er lichtere naloopassen ontwikkeld. “We hebben hier schijfremmen op geïntroduceerd en deze assen verder geoptimaliseerd op gewicht. Door een laag eigen gewicht, onder de 10 ton, kan er meer worden geladen”, zegt Raoul Wijnands, project manager testing bij DAF Trucks, tijdens de productpresentatie. DAF brengt ook een nieuwe 7,5 tons sleepas voor bakwagens op de markt. In dit segment ziet DAF nog groei voor zich. “In Nederland zijn we marktleider in trekkers en bakwagens. We zitten nu op een marktaandeel van 33 procent van de totale markt. In de bakwagens zitten we daar iets onder. Met onze 4-assers willen we daarom nog een stap maken, ook in de rest van Europa”, aldus Arno Scheffer, marketing manager DAF Nederland. Ook het gewicht van de 7,5 tons sleepas is verlaagd, met 10 kilo. Hierdoor is de statische belastbaarheid met maar liefst 25 procent toegenomen naar 26 ton. Dat is goed nieuws voor bedrijven die voor een investering staan in dit marktsegment.

Bekijk de video voor een impressie van de presentatie in Malaga

Compensatie bij stilstand

Ook bij het zware werk is er nieuws onder de zon. De nieuwkomer CF 10×4 met gestuurde hefbare voorloopas is in een steengroeve in het achterland van Malaga op de proef gesteld door de aanwezige pers. Deze zware 5-assige kipper heeft een laadvermogen van 30 ton. Door de vele assen is er nauwelijks nog chassisruimte over. Met het belang van uptime in het vizier, is het de techneuten van DAF toch gelukt om een grote dieseltank van 350 liter te plaatsen. De trucks van DAF kunnen op verschillende manieren naar klantwens worden afgebouwd. Het bedrijf zorgt ervoor dat de chassis van de trucks al opbouwvriendelijk van de band rollen in Eindhoven. Dat houdt in dat alle opbouwbevestigingen al op het chassis aanwezig. Dat maakt de trucks geschikt voor zowel een vaste opbouw, kraan of kipper. Ook is er al een voorbereiding getroffen voor bijvoorbeeld brandweerwagens of afvalinzameling. DAF biedt daarnaast een grote variëteit aan PTO’s. Met keuze uit aandrijving via een generator, hydro pomp, vliegwiel, de versnellingsbak of de motor.

Opmerkelijk is het aftersales verhaal wat bij de aanschaf van deze bouwtrucks komt kijken. DAF garandeert de ondernemer of fleetowner namelijk de mobiliteit van deze trucks: back to business binnen 8 uur. Dat is natuurlijk een behoorlijke uitdaging bij zulk specifiek materieel. Toch levert DAF een vervangingsvoertuig of financiële compensatie van 300 euro per dag als de truck langer stilstaat.

Toekomst voor elektrisch

Dat DAF langzaamaan verder aan het kijken is dan louter dieselaangedreven trucks blijkt uit de bekendmaking van de ontwikkeling van een volledig elektrische afvalinzamelingstruck, samen met VDL. Deze vrachtauto wordt ook voorzien van een volledig elektrisch aangedreven opbouw. De truck wordt in de tweede helft van 2019 gepresenteerd.

Tegenslag loert

Naast de vernieuwing in de bouwtrucks is er nog meer nieuws vanaf het DAF-front. We zetten het even kort op een rij.

Zoektocht naar beste chauffeur

De truckbouwer wil nog meer aandacht vestigen op de chauffeur die dagelijks veilig en zuinig in een DAF rondrijdt. Het bedrijf is daarom de DAF Driver Challenge 2019 gestart. Deze wedstrijd, die in meer dan 28 landen wordt gehouden, moet gaan bepalen wie de beste chauffeur van Nederland is en wie de beste van Europa en daarbuiten. De beste presteerders in de online testronde mogen in de praktijk hun kunnen laten zien. De competitie eindigt in een spectaculaire finale in september, dan wordt gestreden om de titel ‘International DAF Driver Champion 2019’. Ook niet DAF-rijders mogen meedoen.

Miljoeneninvestering in cabinefabriek Westerlo

DAF steekt 200 miljoen euro in de uitbreiding en modernisering van zijn fabriek in het Belgische Westerlo. Deze investering is nodig om voorbereid te zijn op toekomstige productievolumes. Door de kapitaalinjectie wordt de productiecapaciteit met 45 procent verhoogd tot 300 cabines per dag in een tweeploegendienst. De fabriek, die in 1966 haar deuren opende, wordt uitgebreid met 13.200 vierkante meter tot in totaal 31.000 vierkante meter. In Westerlo worden de cabines, met onderdelen die veelal in Eindhoven worden geproduceerd, gebouwd. De hal waarin de cabines worden voorzien van dashboards en andere onderdelen binnen en buiten de cabine, krijgt er 20.000 vierkante meter bij en wordt 35.600 vierkante meter. Steelweld, een onderdeel van de VDL Groep in Eindhoven, levert de inrichting van de fabrieken. In 2017 werd al 100 miljoen euro geïnvesteerd voor een nieuwe lakstraat.

Van topjaar naar productiereductie

DAF heeft een fantastisch jaar achter de rug en mag zich nu marktleider in acht Europese landen noemen en het tweede truckmerk van Europa, achter Mercedes-Benz. Ondanks dat DAF de groeiambities voor bakwagens in het bouwsegment uitspreekt, moet het bedrijf de productie in Eindhoven in een maand tijd twee keer verlagen. Reden is de economische onzekerheid in Europa. DAF heeft met ingang van 29 april de productie teruggeschroefd van een recordaantal van 254 naar 240 vrachtwagens per dag. Vanaf 13 mei gaat het productietempo verder naar beneden naar 225 voertuigen per dag. Ten opzichte van het recordaantal, is dat een verlaging van ruim elf procent. Gevolg van de tweede productieverlaging is dat 350 uitzendkrachten hun baan verliezen. De eerste stap kost al 130 uitzendbanen op de vestigingen van DAF in Eindhoven en Westerlo.

‘Chinese interesse voor DAF’

De Chinese projectontwikkelaar Evergrande Group zou oren hebben naar een overname van DAF en de busdivisie van VDL. De projectontwikkelaar zou beide bedrijven volgens ingewijden van persbureau Bloomberg, hebben benaderd. De Chinezen zouden de nodige ambities hebben op het gebied van elektrisch rijden.

 

 

 

Reageer op dit artikel