artikel

China per trein: deze logistieke dienstverleners hebben het (juiste) spoor gevonden?

Distributie 2285

Het aantal treinverbindingen tussen Europa en China neemt fors toe. Steeds meer logistiek dienstverleners bieden een spoorverbinding aan van het oude continent naar het Verre Oosten. Nederland blijft niet achter. Drijvende kracht achter de opmars is het One Belt One Road initiatief; een mega infrastructureel- en handelsproject dat China linkt met Europa per spoor, en dat ook wel de nieuwe zijderoute wordt genoemd.

China per trein: deze logistieke dienstverleners hebben het (juiste) spoor gevonden?

Van Amsterdamse haven naar Chinese oostkust in 16 dagen

Een directe containertrein van de Amsterdamse haven naar de Chinese oostkust is inmiddels een feit. Sinds 7 maart vorig jaar is Nederlands tweede haven verbonden met de Chinese stad Yiwu in het oosten van dat land. In zestien dagen tijd legt de trein 11.000 kilometer af. De treinverbinding is een initiatief van Nunner Logistics, TMA Logistics, Port of Amsterdam en Rail Cargo Group. De initiatiefnemers verwachten in eerste instantie vooral producten vanuit China naar Nederland te vervoeren, maar zien door de aantrekkende Aziatische economie de vraag naar Nederlandse producten in China in hoog tempo toenemen.

 

 

Met name elektronica, automotive, bier, kindervoeding en luxe textielgoederen zijn Nederlandse productgroepen die snel aan populariteit winnen. Reed de trein in eerste instantie één keer per week naar Yiwu, inmiddels is de frequentie opgevoerd naar twee treinritten per week. Daarnaast wordt er wekelijks ook twee keer gereden van de Amsterdamse haven naar Wuhan, dat in het midden van China ligt. Soms wordt  gecombineerd met ladingen uit Duisburg. De ritten naar China vanaf de Amsterdamse haven betreffen zowel full container load (FCL) als less than container load (LCL).

Tilburg heeft de  Nederlandse primeur

Amsterdam is niet de eerste Nederlandse stad die een directe verbinding over land met China heeft. Tilburg is sinds 2017 per spoor al gelinkt met de Chinese stad Chengdu, in het westen van het land. De trein rijdt drie keer in de week onder regie van GVT Group en de Chinese railoperator CDiRS. In vijftien dagen wordt een afstand overbrugd van bijna 11.000 kilometer. De treinverbinding maakt onderdeel uit van de samenwerking tussen de Rotterdamse haven en Mid-Brabant binnen het programma Get ahead in Europe. Het doel van die samenwerking is om ervoor te zorgen dat bedrijven die op de internationale markt zaken doen hun Europese klanten zo snel en goed mogelijk kunnen bereiken.

 

trein china

 

Wil Versteijnen, ceo van GVT Group of Logistics, is de drijvende kracht achter het initiatief. Grote verladers en logistiek dienstverleners maken inmiddels gebruik van de treindienst. Dell zit er bij, evenals Lenovo, DHL,
Kuehne + Nagel en DB Schenker. Doordat het vervoer relatief duurder is dan zeevervoer, zitten er vooral hoogwaardige producten in de containers, zoals elektronica en machineonderdelen.

 

 

Coevorden naar China per trein is een kwestie van tijd

Logistiek dienstverlener Graaco uit Coevorden werkt aan een directe railverbinding tussen Coevorden en China. Dit gebeurt onder de naam ‘C2C’: Coevorden to China. Een belangrijk voordeel van de route is dat de goederen hierdoor niet meer overzees hoeven te worden vervoerd. Treinvervoer verloopt zo’n twintig dagen sneller. Nu wordt met name gebruikgemaakt van treinen tussen Duisburg en China.  Ben Blog van Graaco. “Coevorden is in Nederland de enige plek die rechtstreeks is aangesloten op het Duitse spoornet via de Bentheimer Eisenbahn A.G. Die heeft al ruim 100 jaar een licentie om op Nederlands grondgebied een spoorlijn te exploiteren. We willen hiermee bereiken, dat Noord- en Oost-Nederland en Niedersachsen een snelle verbinding met China verkrijgen; door-to-door ongeveer 20 dagen sneller dan overzee. En veel goedkoper dan luchtvracht.”

 

Lees ook
Nieuwe Zijderoute: 5 tips waar je op moet letten

 

Volgens Blog moeten we hierbij denken aan hoogwaardige goederen voor export zoals melkpoeder en industriële producten, en producten die nu al uit China worden geïmporteerd. Zo ver is het nog niet. Graaco is op dit moment druk met het maken van afspraken met railoperators en klanten. Eind 2019 moet de eerste trein 1 keer per week rijden.

 

Twee concurrerende ldv ‘ers verbinden Venlo en Chongqing

KLG en H. Essers hebben samen (met hulp van het Lean & Green programma van Connect) een railverbinding tussen Venlo en Chongqing gestart. De twee concurrenten op wegtransport en warehousing vinden elkaar op het gebied van nieuwe kansen. Een treinverbinding naar China is zo’n nieuwe kans waarbij volume essentieel is, verklaart Erik Loijen, CEO van KLG de samenwerking onder de naam New Silkway Logistics. “Steeds meer landen sluiten aan op de nieuwe zijderoute, en het is van groot belang dat we als handelsland voorlopen. Voor eastboundlading is de railverbinding gericht op temperatuur gecontroleerde lading in 45 ft reefer containers. div>

 

Lees ook
Forse groei goederentreinen van China naar Europa

 

Denk hierbij aan de farmaceutische klanten. Voor westboundlading in de winterperiode is elektronica de hoofdmoot. Om de kwaliteit van het geconditioneerd transport te garanderen, hebben KLG en Essers geïnvesteerd in eigen materieel, met resultaat: “De afgelopen winter hebben we vrijwel geen uitval gehad.” De gemiddelde reistijd van Venlo naar Chongqing is achttien dagen. Bloktreinen, die ook zijn ingezet, hadden een reistijd van twaalf dagen. “Maar dat is helaas nog niet de standaard. We geloven dat dit in de toekomst wel tot de mogelijkheden zal behoren.”

China per trein: aan keuze geen gebrek meer 

Reageer op dit artikel