artikel

Dc-automatisering: de supermarkt op de schop

Distributie Premium 798

De een na de andere Nederlandse supermarktorganisatie kondigt aan het distributiecentrum te willen automatiseren. Ook buiten onze landsgrenzen zijn er mooie voorbeelden van mechanisatie. Retailers kiezen voor verschillende strategieën. Wat vinden de retailers eigenlijk van elkaars oplossingen?

Dc-automatisering: de supermarkt op de schop
Geautomatiseerd orderpicken in een supermarkt? Dat kan volgens TGW in de toekomst in een Omnistore

Hoe ziet intralogistiek in de retail er in de toekomst uit? Om deze vraag te beantwoorden, nam system integrator TGW onlangs 50 experts uit de Europese retailindustrie twee dagen mee op tournee tijdens de Grocery Expert Days op het nieuwe hoofdkwartier van het bedrijf in het Oostenrijkse Marchtrenk. Afgevaardigden van Tesco, Asda, Ahold, Jumbo, Delhaize en Colruyt waren meegereisd naar het alpenland. Het event liet zien waar de uitdagingen in de retail liggen in de toekomst en wat de rol van automatisering en mechanisatie daarin is.

Mechaniseren in de winkel

Digitalisering en robotica waren dan ook belangrijke onderwerpen. Voorbij kwamen nieuwe innovatieve winkeloplossingen. Samen met Umdasch bedacht TGW de Omnistore, volgens hen dé winkel van de toekomst. Eentje met volop ruimte voor vers en beleving door inzet van augmented reality, maar met daarbij – in hetzelfde pand – ook een gemechaniseerde orderpickzone. Dit om de minder interessante producten zoals toiletpapier en schoonmaakmiddelen te verzamelen en af te laten halen. “Consumenten kunnen alvast een online pre-order plaatsen voor de artikelen uit het pickgedeelte. Voor de verse producten gaan ze naar de winkel, daarna halen ze de rest van hun boodschappen af bij het pick-up-point”, aldus Michael Schedlbauer, industry manager Grocery bij TGW. Al deze activiteiten op één plek dus.

Online orders picken in de winkel – en het schap voor vers en beleving

Discussie tussen pure players Ocado en Picnic

Op de Europese online foodmarkt zijn er pure players opgestaan. Zij voelen niet de ballast van het hebben van stenen winkels en het te vriend houden van franchisers. TGW zette tijdens de Grocery Expert Days de spelers Ocado en Picnic aan tafel. Hoe zien zij de toekomst? Welke keuzes hebben zij gemaakt en waarom? Sverker Lindbo, head of development van Ocado, en Frederik Nieuwenhuys, een van de oprichters van Picnic, vertelden over hun strategie.

Verdwijnt de rol van category  manager?

De Britse online supermarkt Ocado is eigenlijk een techbedrijf dat al in 2012 begon met het bezorgen van boodschappen. Volgens Lindbo wil de klant, althans in de UK, veel levermomenten en bovendien kunnen kiezen uit een groot assortiment. De online voorloper biedt daarom een breed assortiment van 50.000 producten en laat de klant zelf de bezorgtijd kiezen, waarbij het ene tijdslot wat duurder is dan het andere. Hoe krijgen ze dat voor elkaar? Het orderpicken is bij Ocado slim georganiseerd in een op hoog niveau gemechaniseerd fulfilmentcentrum. Daar draait een geautomatiseerd orderpickingsysteem met gestapelde bakken en daarboven heel veel shuttles, vergelijkbaar met een Autostore Systeem. Het systeem, dat verder is voorzien van zelfontwikkelende techniek en software, is doorspekt met Artificial Intelligence (AI). Het kost gemiddeld 15 minuten om een order te picken. Ocado kiest voor grote fulfilmentcentra vanwaaruit een groot gebied moet worden bediend. Een slim algoritme zorgt vervolgens voor de beste bezorg- routes, waardoor de omzet van Ocado maar voor anderhalf procent uit bezorgkosten bestaat. Ocado, dat overigens wel jarenlang rode cijfers liet zien, moet het grote geld verdienen met het verkopen van licenties van de slimme Ocado-techniek. Inmiddels lukt ze dat aardig, de techniek is inmiddels verkocht aan het Franse Casino, het Canadese Sobeys, het Zweedse ICA en het Amerikaanse Kroger. Gaat een retailhart van het Ocado-concept sneller kloppen? Of heeft dit niets meer met retail te maken? Er is namelijk niet echt meer een rol weggelegd voor category management, omdat AI het assortimentsbeheer overneemt. De aanwezige retailers bij het event met een formule met winkels, waarbij de rol van category manager er eentje is met aanzien, kijken hier toch enigszins sceptisch tegenaan. Er moet wel heel veel water door de Rijn gaan stromen, wil dit veranderen.

Lees ook: Ocado-robot assisteert bij onderhoud magazijnsysteem

Breed assortiment versus smal assortiment

Nieuwenhuys van Picnic zegt dat de klant in Nederland graag een smallere range aan producten ziet. Teveel keuze online zou volgens hem niet goed werken. Alles draait om data en AI bij Picnic. Het bedrijf staat via de app in nauw contact met zijn klanten als het op assortimentswensen aankomt en voegt bovendien lokale producten toe per bezorgregio. Het biedt leveranciers ook een platform om nieuwe producten uit te testen in de markt. De online supermarkt is bezig met het ontwikkelen van een structuur van vijf distributiecentra en 70 kleine hubs om tot landelijke dekking te komen. Picnic bezorgt vooralsnog alleen op plekken waar veel mensen wonen. Ook in Duitsland is het bedrijf sinds kort actief, in de omgeving van Düsseldorf. Het orderpicken in de dc’s van Picnic gebeurt handmatig met behulp van een polsscanner. Picnic werkt met route-algoritmes om tot de slimste routes te komen, en bezorgt volgens het milk-run principe met behulp van elektrische wagentjes.

De verschillen tussen Ocado en Picnic zijn best groot. Ondanks dat beide partijen pure players zijn en alleen maar online hun klanten bedienen, is Ocado echt een techbedrijf met een hoog automatiserings- en mechaniseringsniveau, en worden bij Picnic de dc’s als grote winkels ingericht waar de orders handmatig worden gepickt.

Centraal versus decentraal dc

Naast een hoog automatiseringsniveau versus een laag automatiseringsniveau is er ook nog de trend centralisatie of decentralisatie te ontdekken bij de Europese retailers die aan het mechaniseren zijn. Het Zwiterse Coop koos voor centraliseren. Deze showcase van TGW biedt een inkijkje in hoe de centralisatie strategie, met overigens ook een hoog niveau van automatisering, tot stand is gekomen. Het bedrijf realiseerde een centrale bakkerij en een nationaal distributiecentrum voor diepvrieslogistiek en een regionaal distributiecentrum in het Zwiterse Schafisheim. De infrastructuur in Zwitserland leent zich hier kennelijk goed voor. In het diepvries dc met 17.000 opslaglocaties van -25 °C, heeft TGW een geautomatiseerd fulfilmentsysteem neer mogen zetten op basis van de Stingray Shuttle. Depalletizers verdelen de palletladingen in afzonderlijke bakken en dozen. Deze worden vervolgens door de shuttles opgeslagen in 40.000 opslaglocaties, 4.500 dozen per uur. Voor het klaarmaken van de orders halen de shuttles de gevraagde producten op en plaatsen ze op conveyors die ze naar de volledig geautomatiseerde palletiseerstations transporteren. Hier worden volumegeoptimaliseerde en winkelvriendelijke palletladingen gebouwd volgens vooraf gedefinieerde stapelpatronen. De constructie is uniek te noemen. Het hoogbouw palletmagazijn bevindt zich boven het TGW Stingray shuttlevakmagazijn, waarbij het laatste onder de grond is gerealiseerd.

Regionaal versus landelijk dc

Het mechaniseren van gekoelde of diepvriesproducten zien we in Nederland nog niet. In Zwitserland zijn de volumes van gekoeld/diepvries in verhouding dan ook wat groter. Wel zien we in Nederland het ene na het andere mechaniseringsproject ontstaan. Albert Heijn loopt voorop. De Zaanse retailer heeft een decentrale logistieke structuur met één landelijk dc en vier regionale, terwijl in Zaandam een nieuw regionaal dc voor houdbare producten momenteel wordt geautomatiseerd met een oplossing van Vanderlande. Vrijwel het complete regionale assortiment houdbaar, vanaf ontvangst tot laden, wordt gemechaniseerd. Het Automated Case Picking-systeem van Vanderlande is inmiddels geïnstalleerd en wordt op dit moment volop getest. Medio 2019, met een klein half jaar vertraging, wordt het distributiecentrum in gebruik genomen.

Lees ook: Dit zegt Albert Heijn over robotisering

Een mechanisatieslag heeft meerdere voordelen: er kunnen meer producten worden verwerkt in dezelfde ruimte, er zijn minder handjes in het dc nodig en er is minder transport nodig omdat producten optimaal worden gestapeld in de rolcontainer. Bovendien kunnen de winkels de schappen sneller vullen doordat producten uit dezelfde productgroepen bij elkaar worden geleverd. Andere supermarkten zien de voordelen van mechaniseren ook, maar kiezen ervoor om juist hun landelijke dc te automatiseren. Spar richt momenteel het voormalige geautomatiseerde Xenos-dc met bestaande shuttles van Swisslog in voor de langzaamlopende en houdbare producten. Plus kiest duidelijk voor een centralisatiestrategie en bouwt een geheel nieuw landelijk distributiecentrum. Dikkere stromen zijn volgens Plus nodig om de investering in mechanisatie terug te verdienen. Het nieuwe geautomatiseerde dc in Tiel komt daarom in de plaats van de vier bestaande dc’s.

 

Reageer op dit artikel