artikel

Rijgedrag bestelautorijders volgen – wat vinden ze daar zelf van?

Distributie 399

Menig chauffeur of bedrijfswagenbestuurder wordt gevolgd met een voertuigvolgsysteem. Er kan precies worden gezien waar de chauffeur is. De rijgegevens en het rijgedrag worden bekeken. Vinden ze het erg dat alles wordt bijgehouden?

Rijgedrag bestelautorijders volgen – wat vinden ze daar zelf van?

Met een voertuigvolgsysteem kunnen rijgegevens en het rijgedrag van de bestuurder op afstand en realtime worden bekeken. Onder andere waar je rijdt, hoe hard je rijdt en of je bijvoorbeeld een noodstop hebt moeten maken. Verizon Connect onderzocht of bestelautorijders op die manier gevolgd willen worden. Het bedrijf ondervroeg 816 bestuurders van bedrijfswagens in verschillende branches in Nederland, waaronder transport, logistiek, bouw en installatie. En wat blijkt? Vier op de tien ondervraagden staat positief tegenover het registreren rijgedrag met zo’n voertuigvolgsysteem.

Voor wat, hoort wat

Prima dus, dat volgen. Maar dan wel het liefst gekoppeld aan een beloning als je veilig en zuinig rijdt. Twee derde van de werknemers (65 procent) is daar positief over. Bijna de helft van de respondenten zou inzicht willen in het eigen rijgedrag, bijvoorbeeld in de vorm van periodieke rapportages. Drie op de tien zou er zelfs positief tegenover staan wanneer er een competitief element aan wordt toegevoegd, dus dat het een wedstrijdje met je collega’s wordt.

 

 

Wat doen voertuigvolgsystemen precies?

Om veilig en zuinig rijgedrag te belonen, gebruiken werkgevers systemen die inzicht in het rijgedrag geven op basis van voertuigvolgsystemen. Maar wat doen die systemen precies? Ze werken op basis van GPS. De bedrijfswagen krijgt dan een ontvanger voor GPS, waarmee precies kan worden gezien op een kaart waar de auto zich bevindt. Zo kan er onder andere precies worden doorgeven waar een chauffeur zich bevindt en dus ook een bezorgmoment doorgeven. Handig, voor pakketbezorging.

Maar er zijn veel meer mogelijkheden. Je kunt bijvoorbeeld ook een speciale zone selecteren waarbinnen het voertuig moet blijven. Als de auto dan buiten dat gebied komt, krijg de chauffeur automatisch een signaal (bijvoorbeeld op de smartphone). Dat heet geofencing.

 

 

Via internet kun je in rapportages gegevens zien over brandstofverbruik, rijgedrag en productiviteit.

 

Brandstofverbruik, rijgedrag en productiviteit

Dergelijke systemen kunnen dus ook het rijgedrag volgen. Rijd je zuinig of niet? Trap je vaak op de rem? Via internet is het mogelijk om in rapportages gegevens te zien over brandstofverbruik, rijgedrag en productiviteit. Daarmee kan een werkgever het gesprek aangaan over hoe er nog veiliger en zuiniger kan worden gereden. En dat is dan weer goed voor minder ongelukken, beter voor het milieu en – fijne bijkomstigheid – het kan schelen in de portemonnee. Sommige systemen gaan zelfs zo ver, dat ze in het voertuig een signaal laten horen als er onveilig rijgedrag constateert.

 

Preventief onderhoud plannen

Doordat continu wordt gezien hoe het wagenpark wordt gebruikt, kan onderhoud beter worden ingepland. Wanneer moet de bedrijfswagen naar de garage? Voertuigvolgsystemen kunnen soms zelfs automatisch de beste route bepalen aan de hand van de locaties die worden aangegeven. Als er veel goederen bezorgd moeten worden is dat natuurlijk prettig. Daarnaast is er een automatische rittenregistratie. En dat is dan weer handig omdat die gegevens ook voor de Belastingdienst nodig zijn.

 

Zuiniger rijden begint met een stukje bewustwording…

Positief over bijhouden rijgedrag

Uit het onderzoek van Verizon Connect blijkt verder dat dergelijke voertuigvolgsystemen niet als ‘big brother’ worden gezien. Vrijwel alle ondervraagden (92 procent) vindt dat een werkgever middelen of strategieën mag inzetten om werknemers te helpen bij het veiliger en zuiniger rijden met de bedrijfswagen. Vier op de tien werknemers staat bovendien positief tegenover het idee dat de werkgever rijgedrag bijhoudt met een gps- en voertuigvolgsysteem of fleetmanagementsysteem.

Is jouw rijstijl wel zuinig en veilig?

Respondenten die positief zijn over het idee van een voertuigvolgsysteem, hebben daar verschillenden redenen voor. Volgens het onderzoek zou 61 procent van die groep werknemers graag weten of zijn rijstijl wel zuinig en veilig is. Bijna de helft vindt het handig dat collega’s met onveilig rijgedrag op basis van dit inzicht aangesproken kunnen worden op hun rijgedrag. Ruim een derde vindt de systemen handig voor automatische ritregistratie. En een evengroot percentage zou dit inzicht gebruiken om zijn werkgever te laten zien hoe (on)realistisch de in de planning opgenomen reistijd is.

Vooroordeel over voertuigvolgsystemen

Tot slot constateert Jan Willem Doornbos van Verizon Connect dat er een vooroordeel heerst over voertuigvolgsystemen. “Veel werkgevers hebben het idee dat werknemers er helemaal niet op zitten te wachten inzicht te krijgen in hun rijgedrag, laat staan het feit dat dit rijgedrag ook kan worden gemonitord. Terwijl inzicht verkrijgen juist aangeeft dat werkgevers de veiligheid van werknemers hoog in het vaandel hebben staan. Dit onderzoek toont echter aan dat slechts een klein deel van de werknemers hier negatief tegenover staat. Dus staat werkgevers niets meer in de weg om data te verzamelen én te delen met hun werknemers.”

Download hier de complete infographic.

 

Reageer op dit artikel