artikel

LNG of HVO? De keuze en mening van 4 bedrijven

Distributie 1398

LNG is bekend. HVO is een relatieve nieuwkomer op de alternatieve brandstofmarkt. Waarom zou je voor de één en niet voor de ander moeten kiezen én waarin zit het verschil? Vier bedrijven geven hun visie op hun keuze.

LNG of HVO? De keuze en mening van 4 bedrijven

Het gebruik van alternatieve brandstoffen door het Nederlandse wegtransport is gering. Het komt nauwelijks van de grond. Dit concludeerden ING, TVM en Panteia in een gezamenlijk rapport eind vorig jaar. Zo werden in Nederland begin 2017 nog maar 900 van de 196.000 vrachtvoertuigen met een gewicht hoger dan 3,5 ton aangedreven door een alternatieve brandstof , een brandstof anders dan diesel, benzine, LPG en dual fuel.

LNG Rotra

Zoals altijd zijn er uitzonderingen op de regel. Vier daarvan zijn Vos Logistics, Rensa, Koopman Logistics en Rotra. De drie logistieke dienstverleners en verlader hebben de afgelopen jaren en recent wél geïnvesteerd in alternatieve brandstof. Rotra maakte eind september bekend zijn wagenpark uit te breiden met 14 LNG trucks. Het bedrijf uit Doesburg beschikt al over 22 LNG vrachtwagens. Rotra beschikt eveneens over een eigen multimodaal LNG-vulstation bij de vestiging in Doesburg.

 

 

Bij Rotra is het management overtuigd van de milieuwinst, die LNG biedt. LNG verbrandt schoner dan diesel en levert substantieel minder uitstoot van CO2 en fijnstof. Daarbij zijn de trekkers stiller dan een conventionele dieseltruck. De LNG truck is gecertificeerd voor stille distributie buiten venstertijden en kan daardoor flexibel worden ingezet en meer werk verzetten, somt het bedrijf de voordelen op.

 

Lees ook
Lange afstanden rijden op LNG – hoe werkt dat?

 

“Bovendien doen de nieuwe LNG trucks niet onder voor dieseltrucks in comfort, pk’s, trekkracht en actieradius (900km). Daarbij is de inzet van LNG een mogelijke aanzet tot transitie naar bio-LNG”, vult Guus van Groningen marketing manager aan. LNG is momenteel het beste alternatief voor Rotra. “Nieuwe initiatieven die we ondernemen, dienen te allen tijde goed te zijn voor de sociale omgeving en het milieu, voor onze klanten/stakeholders en voor de continuïteit van Rotra. HVO blijkt hier als brandstof niet aan te voldoen onder meer vanwege de prijs.”

 

HVO Rensa en Koopman

HVO is per liter duurder dan diesel en LNG (dat juist goedkoper is dan diesel) Daar tegenover staat dat je voor HVO geen aanpassingen hoeft te doen aan je wagenpark, mits die up to date is. Ook voor Koopman Logistics en Rensa was dit aspect een van de redenen HVO boven LNG te kiezen. Rensa, groothandel in verwarmingssystemen test HVO sinds begin dit jaar. Rensa zet in op HVO en niet op LNG vanwege de flexibiliteit. Bob Lammers, hoofd transport bij Rensa: “HVO kun je in diverse blend gebruiken. Je kunt dus de brandstof net zo duur (en schoon)  maken als jezelf wilt.” Geen verlies van  motorvermogen en actieradius zijn andere belangrijke punten. Daarnaast vergt HVO, in tegenstelling tot LNG geen extra investeringskosten.

 

HVO kan gemixed worden met diesel

 

Logistieke dienstverlener Koopman maakte medio oktober bekend definitief  te kiezen voor Hydrotreated Vegetable Oil. Klaas Koopman van Koopman Logistics:  “Onze hele vloot is geschikt voor HVO.” In pure vorm maakt deze emissiearme biobrandstof een CO2-reductie van 89 procent mogelijk. En dat is ook de vorm die Koopman gaat inzetten. Rensa test momenteel een mengvorm van 20 procent.

Eigen HVO tankstaion

Het nadeel dat het distributienetwerk van HVO, in tegenstelling tot LNG, nog in de kinderschoenen staat en amper tot niet verkrijgbaar is, is voor Koopman geen probleem. Het bedrijf heeft geïnvesteerd in een apart tankstation op het eigen terrein in Nijkerk. Vanuit hier kunnen we met HVO heel Noordwest Europa doorrijden.” Mocht de wagen meer kilometers afleggen en niet op tijd terug kunnen zijn in Nijkerk, is dat geen probleem; HVO kan gemixed worden met diesel. “Dat betekent dat HVO operationeel geen beperking oplevert; de brandstof heeft dus geen impact op je planning bevestigt Henk Jan van der Molen, Commercial Director international transport bij Vos Logistics.

 

 

Ook op Logistiek.nl:

LNG project Dinalog: Dit is bereikt dit moet gebeuren

LNG is een van de vele projecten die Dinalog de afgelopen 10 jaar heeft opgepakt. Wat is er bereikt? Wat was er voor nodig. Wat levert het op en hoe nu verder? Iris Vis, hoogleraar aan de Rijksuniversiteit Groningen blikt in een speciaal online magazine terug en kijkt vooruit.

 

Vos gebruikt HVO en LNG

Vos maakt gebruik van HVO in Scandinavië en overweegt ook in Nederland de brandstof te gaan gebruiken. Ook heeft de dienstverlener 50 LNG trucks rijden. “Op lange trajecten met veel kilometers is LNG interessant omdat de brandstof per kilometer goedkoper is dan diesel en HVO.” Er is volgens Van der Molen dan ook geen 1 waarheid welke alternatieve brandstof geschikter zou zijn. Dat hangt onder meer af van je operatie, wagenpark en klantenbestand.

 

 

 

Andere overweging waarom Koopman HVO boven LNG heeft gekozen: “LNG is een tussenvariant/opstap naar biologische LNG of waterstof. Dat vergt weer aanpassingen. Aanpassingen die we met HVO zeker niet hoeven te maken wat ons flexibeler maakt voor de toekomst. Maar we sluiten onze ogen niet voor LNG of andere duurzame brandstoffen.” Van der Molen is ook overtuigd dat LNG en HVO tussenvarianten zijn. De alternatieve brandstoffen voor de toekomt zijn waterstof en elektrisch meent hij. Hij wordt hierin gesteund door Manfred Kindt van Panteia. “Kijkend naar alternatieve brandstoffen lijkt elektrisch en waterstof het te gaan worden. Het stedelijke vervoer is al volop in beweging en zie je de overgang naar elektrisch. Laat je deze ontwikkeling als ondernemer liggen, kom je straks bedrogen uit. Vroeg instappen geeft aanloopkosten maar biedt voordelen ondanks de vele onzekerheden.”

 

LNG is een mogelijke aanzet tot transitie naar bio-LNG

 

Onzekerheden die juist debet zijn aan de huidige, geringe populariteit bij transporteurs en logistiek dienstverleners  voor alternatieve brandstoffen. Dat een business case moeilijk te maken is, werd eind oktober duidelijk.  Het kabinet maakte bekend de teruggaveregeling voor LNG te schrappen. Met het afschaffen van de regeling blokkeert het kabinet volgens de TLN en evofenedex een van de transitiepaden die volgens de organisaties  hard nodig zijn voor de nationale CO2-reductieopgave. Er wordt nog wel ruimte geboden voor een aanschafsubsidie voor LNG-voertuigen, maar dat helpt de huidige gebruikers niet. Hoe moet het nu verder met LNG? Beluister de Podcast: LNG

 

Reageer op dit artikel