artikel

Nieuwe railterminals behoeft lange adem: deze 4 slaagden

Distributie Premium 339

Het goederenvervoer per spoor van en naar Nederland is vorig jaar verder toegenomen. Er werd 41 miljoen ton aan goederen vervoerd, tegenover 37 miljoen ton in 2016 becijferde het Centraal Bureau voor de Statistiek onlangs. Gemeentes en bedrijven langs de belangrijkste goederenspoorroutes willen hier een graantje van meepikken met de realisatie van nieuwe railterminals , geen eenvoudige opgave want het is een proces van lange adem.

Nieuwe railterminals behoeft lange adem: deze 4 slaagden

1. Overdekt overslaan bij  railterminal in Maastricht

Limburg heeft met Maasterminal Maastricht een full service logistiek centrum in handen dat op- en overslagmogelijkheden biedt voor non-food industrieën. Het bedrijf komt voort uit het staalbedrijf Steel Solutions, een dochteronderneming van Schavemaker Logistics.

In 2006 startte de terminal met twee modaliteiten: wegtransport en binnenvaart. In 2008 kwam er een railterminal bij. Het bedrijf ontving in 2016 een lening van 750.000 euro van de provincie Limburg voor de aanleg van een overdekte railterminal die aansluit op het bedrijventerrein van Schavemaker. De terminal wordt deels in de hal van het bedrijf aangelegd. Schavemaker zelf investeerde ook nog eens één miljoen euro en betaalt de lening van de provincie binnen vijf jaar terug. Met de komst van de railterminal ontstaat de mogelijkheid tot overdekte op- en overslag. Dit is met name voor staal van belang met het oog op het voorkomen van roestvorming, maar ook het verminderen van overlast voor de omgeving bij het overslaan. Voor de exploitatie van de terminal is de entiteit Maas Terminal Maastricht opgericht, die ook de overige staalbedrijven in de Beatrixhaven faciliteert. De provincie wilde graag meewerken aan het project, omdat andere bedrijven in de Beatrixhaven ook ervan profiteren.

2. Railterminal Gelderland komt ondanks veel verzet

Na lang steggelen en veel protest van omwonenden, vooral uit het Betuwse plaatsje Reeth, gaat Railterminal Gelderland er dan toch echt komen. In het begin van dit millennium waren er al plannen voor het realiseren van een multimodale terminal bij Valburg. De plannen gingen echter weer de koelkast in. Eerdere partijen trokken zich uit de plannen terug, anderen stonden op waardoor een aantal jaren geleden het plan door toenemende interesse in de ontwikkeling weer is opgepakt.

 

railterminal-valburg

 

De bouw van de terminal staat nu echt op stapel. De bedoeling is dat de terminal in 2020 is gerealiseerd en er straks jaarlijks 90.000 containers worden overgeslagen. De onderbouwing hiervan zou volgens sceptici rammelen. Een andere terminal in de nabije omgeving, BCTN in Nijmegen, liet er onderzoek naar doen. Het bedrijf vindt een tweede terminal in de regio concurrentievervalsing. De provincie houdt echter vol dat het goed komt met de exploitatie van Railterminal Gelderland. Het zou namelijk de kans zijn om als provincie te profiteren van de Betuweroute. Uit provinciaal onderzoek zou blijken dat er wel degelijk ruimte is voor een tweede terminal in deze regio, te meer omdat Valburg straks de enige plek in Gelderland is waar treinen die over de Betuweroute rijden, gaan stoppen.

3. Grootste inland railterminal wil de vaart erin zetten

De komst van een nieuwe railterminal op Trade Port Noord in logistieke hotspot Venlo is een proces van lange adem. In november 2014 werd bekend dat Cabooter deze railterminal – die de grootste van Nederland wordt – gaat exploiteren. De verwachting is dat het circa 120 miljoen euro kostende project november 2019 wordt opgeleverd. Cabooter wil een vliegende start maken en daarom alvast aanbod van lading creëren. Daarvoor is het een samenwerkingsverband aangegaan met containergigant ECT, die ook in Venlo beschikt over een railterminal. Straks kunnen ook ECT-treinen gebruikmaken van de terminal op Trade Port Noord.

 

 

 

“Starten we zonder klanten de nieuwe railterminal, dan ligt het de eerste maanden nog stil”, stelde directeur Eric Cabooter in juni in dagblad  De Limburger. Ook de regio profiteert volgens hem: “Deze containers zijn bestemd voor een straal van 50 tot 100 kilometer rond Venlo, denk ook aan het Ruhrgebied. Vaak wordt dit vervoer door het wegtransport in onze regio verzorgd.” Terwijl ECT groot is in containers van overzee, is Cabooter sterk in logistiek over land, zoals Europees spoorvervoer van trailers, wissellaadbakken en stukgoed. Door een dergelijk veelzijdig transportaanbod “gaat de servicekracht van de regio met sprongen vooruit. Goed voor de logistieke hotspot Venlo-Venray”, aldus
Cabooter.

 

RailterminalHRTBleiswijk

 

4. Co2-neutrale railterminal langs de A12 bij Bleiswijk

De gemeente Lansingerland steunt ondernemers in de tuinbouw en logistiek bij het opzetten van een treinterminal aan de A12 in Bleiswijk. ‘De locatie is ideaal gelegen in het glastuinbouwgebied, waardoor hoge volumes en een constante goederenstroom gegarandeerd kunnen worden”, stelde het gemeentebestuur onlangs. “Vanuit de railterminal kunnen de Duitse, Scandinavische, Oostenrijkse, Zuid-Europese en Chinese markten van (vers)product worden voorzien, en zijn retourstromen verzekerd.” Het consortium, genaamd Holland Rail, Terminal dat de inland terminal in Bleiswijk wil realiseren, bestaat uit logistiek dienstverleners en verladers die actief zijn in de land- en tuinbouw. “De Railterminal moet er gewoon komen in Bleiswijk. Wegen slibben dicht, het wordt steeds moeilijker om aan chauffeurs te komen en CO2-neutraal vervoer wordt steeds belangrijker in het economisch verkeer. Samen met de overheid, brancheorganisaties en ondernemers werken we zo aan het reduceren van de CO2-uitstoot”, stelt één van de initiatiefnemers. Of Bleiswijk het ook echt gaat worden is nog niet helemaal zeker. De provincie Zuid-Holland doet nu onderzoek naar een geschikte vestigingslocatie voor de railterminal, waar ook Alphen aan den Rijn en Rotterdam gegadigden voor zijn. Binnenkort is het eindrapport van het onderzoek gereed.

 

Reageer op dit artikel