artikel

Zo willen Postnl en Bpost de grootste worden in de Benelux

Distributie Premium 2289

Zo willen Postnl en Bpost de grootste worden in de Benelux

PostNL en Bpost zijn grote concurrenten. Ze hebben ook twee zaken gemeen: beide bulken van ambitie en allebei roeren ze zich flink op de markt. Overnames en nieuwbouw worden niet geschuwd.
Aan duidelijkheid geen gebrek: groeien is het devies.

Liesbeth Kaashoek, directeur Pakketten en Logistiek bij PostNL 

“Het is onze ambitie om de logistieke e-commercespeler te zijn in de Benelux en duurzaam te groeien. Op dit moment hebben we 19 pakkettensorteercentra in Nederland,
7 depots in België en een sorteermachine in het fulfilmentcentrum van een van onze grootste klanten. Hiermee bezorgden we in 2017 207 miljoen pakketten in de Benelux. Ons laatst geopende pakketsorteercentrum in Nieuwegein, de grootste tot nu toe, heeft een cargo en pharma hub, geconditioneerde hallen waar de overslag en distributie van goederenvervoer en medicijnen plaatsvinden.

 

Lees ook
Belang e-commerce PostNL groeit

 

Dit is verbreding van onze e-commerce activiteiten. (Naast de al 19 bestaande dc’s komen er de komende jaren 11 bij; 9 in Nederland en 2 in België, red.) Een glimlach aan de deur is onvervangbaar. Tegelijkertijd geloven wij in het automatiseren van de logistieke operatie. Autostore is daar een voorbeeld van.

postnl

FOTO MARCO DE SWART

Robotisering en nog specifieker machine learning kunnen in de toekomst het logistieke proces verder ondersteunen. Daarnaast werken we hard aan het digitaliseren van het contact met klanten, medewerkers en consumenten. We werken constant aan het verbeteren van informatievoorziening. Maar ook aan het gemak van het direct weer meegeven van een retour. Groei moet wel duurzaam gebeuren. We bezorgen in de steden steeds meer met elektrische bakfietsen, elektrische en groengas auto’s. In Amsterdam rijden we al met meer dan 60 elektrische bakfietsen en dit jaar komen daar nog 8 tot 10 steden bij. Ik zie grote groei in specifieke markten: food, bloemen, medicijnen, maaltijdboxen, xl-goederen, inclusief montage door Extra@Home.”

 

 

 

 

 

Barbara van Speybroeck,  PR manager Bpost

“E-commerce logistiek is één van de meest veelbelovende domeinen. Bpost blijft innoveren in deze sector met de overnames van Radial en Leen Menken vorig jaar en Active Ants onlangs. We streven er naar de snelgroeiende toeleveringsketen van de e-commercelogistiek te veroveren om onze klanten een sterke, internationale waardepropositie te bieden over de grenzen heen.  Met ons hybride netwerk aan levermogelijkheden proberen we hier dan ook gepast op in te spelen.

 

Doel is om voor elk type vraag van de klant een gepaste en efficiënte oplossing aan te bieden.

 

Naast ons belangrijke operationele netwerk via de sorteercentra, postkantoren en postpunten bieden we ook specifieke levermogelijkheden aan via partners, filialen en vernieuwde diensten. zoals gespecialiseerde delivery met Dynalogic, crowd logistics via Parcify, slimme stadsdistributie met Citydepot en Bubble Post, en pakjesautomaten (Cubee) in samenwerking met de Buren.

bpostDoel is om voor elk type vraag van de klant een gepaste en efficiënte oplossing aan te bieden. We streven ernaar om in de Benelux een netwerk uit te bouwen voor levering van voeding aan huis. Dankzij de overnames van Leen Menken en Bubble Post hebben we de juiste bouwstenen in handen om een positie in te nemen in deze markt. In principe kunnen we groeien in alles binnen het B2C-segment, de vraag zal zijn welke aspecten binnen de markt nog verder zullen evolueren. Belangrijk is om aanwezig te zijn daar waar de klant ons nodig heeft of nodig kan hebben.” Bpost heeft in oktober 2017 een gloednieuw sorteercentrum geopend in Brussel, met 80.000 vierkante meter. Bpost heeft zes sorteercentra in België en geen in Nederland.”

Reageer op dit artikel