artikel

Schoon in de stad – hoe faciliteren truckfabrikanten zero emissie?

Distributie Premium 1399

Schoon in de stad – hoe faciliteren truckfabrikanten zero emissie?

Er is sprake van een kantelpunt in de truckindustrie. Andere opties dan diesel komen nadrukkelijk naar voren. Hoe luidt de visie van de vier grootste truckfabrikanten? Een vierluik.

De urgentie is duidelijk met het klimaatakkoord van Parijs en op lokaal niveau de zero-emissiedoelstelling in Nederlandse steden in 2025. De truckfabrikant die het tempo in de ontwikkeling van schone voertuigen  hoog weet te houden is spekkoper.

Hoe luidt de visie van de vier grootste truckfabrikanten? Waar staan ze? We zetten de visie van DAF, Volvo, Mercedes en Scania zoals zij die onlangs deelden tijdens de bijeenkomst ‘update emissievrij stadslogistiek’ in de RAI in Amsterdam, naast elkaar in een vierluik.

 

DAF zoekt balans tussen kosten, gewicht en actieradius

Volledig elektrisch in de vrachtwagencategorie tot 26 ton en daarboven wordt het biodiesel en waterstof. Zo ziet DAF Trucks de toekomst van het wegvervoer en de toepassing van schone trucks. Daartussen zit als middenvorm de parallelhybride truck die ‘parallel’ kan worden aangedreven door een elektromotor in combinatie met een verbrandingsmotor op diesel of LPG, CNG/LNG. Deze vrachtwagen omvat volgens DAF het beste van twee werelden en kan worden ingezet op lange afstanden en in de stad. In de stad schakelt de chauffeur over op elektrisch, daarbuiten rijdt hij op diesel om zo de actieradius optimaal te houden.

Voor het tegengaan van de opwarming van de aarde is HVO (biodiesel) met haar lage CO2-footprint het meest kansrijk. Voor wat betreft het verbeteren van de luchtkwaliteit op lokaal gebied wordt het elektrisch, dus zero emissie. Het is een balans zoeken tussen kosten versus het gewicht – de payload – en de actieradius van het batterijpakket. DAF kan nu al wel door truckombouwer VDL een 40-tons eTruck bouwen op basis van een DAF CF met een vermogen van 260 kW met daarin een accupakket waarmee een range van 100 km kan worden behaald.

Volvo Trucks komt met zwaarder model elektrische truckProductie elektrische truck op grote schaal door Volvo

Meer mensen gaan in de stad wonen. Nu al wordt 80 procent naar de stad vervoerd per vrachtwagen. Door vergaande verstedelijking gaan we tegen verschillende uitdagingen aanlopen, aldus Volvo Trucks. Ten eerste luchtvervuiling in de stad, gevolgd door geluids- emissie. Verder is veiligheid belangrijk, het creëren van een rustiger verkeersbeeld met minder congestie. De toekomstvisie van Volvo Trucks is zero emissie. Elektrificatie speelt daarbij een belangrijke rol. Volvo is de eerste die met een in serie geproduceerde elektrische truck op de markt komt. “We ontwikkelen stilte”, is het motto. De ‘FL Electric’ is bedoeld voor inzet in steden. In het Zweedse Gothenburg rijdt de truck al rond. De verkoop en serieproductie gaan in 2019 van start.

Het streven van Volvo naar een betere luchtkwaliteit en minder geluidsoverlast in de stad zorgt voor minder beperkingen. Een elektrische truck stoot geen uitlaatgassen uit en kan daardoor breed worden ingezet in bijvoorbeeld overdekte terminals en milieuzones. Het lage geluidsniveau van de trucks maakt het bovendien mogelijk om meer werk ’s nachts uit te voeren, zodat de verkeersintensiteit beter verdeeld is en het overdag minder druk is op de weg.

Lees ook: Volvo komt met zwaarder model elektrische truck

 

Diesel voor lange afstanden blijft volgens Mercedes

Elektrisch rijden is onderdeel van de puzzel maar niet zaligmakend, vindt Mercedes. De dieselmotor blijft de komende jaren belangrijk, zeker voor de lange afstanden. Lokaal zijn er meer uitdagingen. De druk op binnensteden neemt toe door urbanisatie. Dat vraagstuk is volgens de Duitse truckbouwer niet louter op te lossen met elektrificatie van voertuigen. Blijft overeind dat trucks kapitaalgoederen zijn voor vervoerders en logistiek dienstverleners, waar geld mee moet worden verdiend. Mercedes acht het slimmer om te kijken naar connectiviteit. Trucks die op termijn gaan communiceren met andere voertuigen, met matrixborden boven de snelweg, met beschikbare parkeerplaatsen.

Ook ziet Mercedes de rol van de chauffeur veranderen door autonoom rijden. De Duitse truckbouwer is vergevorderd met deze technologie en gaat daar nog verdere stappen in zetten. Ook gaat Mercedes haar truck openstellen voor anderen. Het bedrijf komt met een fleetboard appstore waar anderen hun app aan kunnen toevoegen. ‘App your truck’ is het devies daarbij. Verder werkt Mercedes aan een intelligente bestelauto voor de last mile, inclusief dak met voorziening voor bezorgdrones. Ook werkt het bedrijf aan een oplossing met bezorgrobots.

 

Elektrische weg in Zweden is wereldwijde mijlpaal in wegtransport

Elektrische hybride truck van Scania met Siemens pantograaf in Gävle, Sweden
Photo: Tobias Ohls 2016

Scania gaat verder met pantograaf en LNG

De CO2-footprint op aarde verkleinen doet Scania aan de hand van drie pijlers: connected, autonoom rijden en elektrificatie. Sinds jaar en dag zijn de voertuigen van Scania, inmiddels 312.000 over de hele wereld, al ‘connected’, waardoor een zee aan data binnenkomt. Data die niet alleen inzicht geeft in efficiency van het voertuig, het rijgedrag van de chauffeur en veiligheid, maar ook door realtime gegevensstromen te optimaliseren en de specifieke routes te voorspellen, zodat klanten het meeste rendement uit het voertuig halen. Ook kan worden ingeschat wanneer de truck onderhoud nodig heeft. Hierdoor kan de uptime worden gemaximaliseerd. Dat is van groot belang, stilstaan kost de vervoerder immers geld.

Scania is in 2016 begonnen met de uitrol van de Next Gen Scania trucks die ook op alternatieve brandstoffen kunnen rijden. De stadstruck, de L-serie kenmerkt zich door de verhoogde veiligheid. Bij de verlaagde L-cabine zit de chauffeur op dezelfde hoogte als de medeweggebruikers. De nieuwe 7 liter dieselmotor bespaart gewicht en emissie, maar het blijft wel diesel. Op lange afstanden biedt het Zweedse merk een truck op LNG. Elektrisch rijden met behulp van een pantograaf, daarmee gaat Scania ook door.

 

 

Reageer op dit artikel