artikel

‘Het verdwijnen van diesel is onomkeerbaar’

Distributie Premium 1564

‘Het verdwijnen van diesel is onomkeerbaar’

Zero-emissie transporteur Breytner had de primeur dat het als eerste Nederlandse transportbedrijf een Tesla Semi elektrische vrachtwagen bestelde. De order past in de pioniersrol die het Rotterdamse transportbedrijf op zich heeft genomen door enkel en alleen met zero emissie trucks te rijden. Volgens directeur Marie-José Baartmans ontstaat er onder druk van de publieke opinie en de politiek ook steeds meer draagvlak hiervoor. “Steden gaan op slot in 2025 voor dieseltrucks, en steeds meer OEM’ers omarmen inmiddels de batterijtechniek.”

Breytner is een nog jong transportbedrijf dat in 2014 het levenslicht zag. In 2016 gingen de eerste twee elektrische 19-tons vrachtwagens van het transportbedrijf, onder aanvoering van Marie-José Baartmans en haar broer Jeroen, de weg op. “We hebben eerst goed gekeken welke ombouwers er zijn. En welke logistieke stadsdistributieconcepten zijn er, om te leren wat wel en niet werkt op dit gebied. Wat in ons voordeel was, is dat we niet een bestaand transportbedrijf hoefden om te katten naar een elektrisch transportbedrijf.”
Dat betekent volgens Baartmans niet dat het een inkoppertje was, want feit is dat elektrisch rijden nog altijd een stuk duurder is dan diesel. “Nuanceverschil is dat we ons transportbedrijf met een volledig schone lei konden beginnen. Dat betekent bijvoorbeeld dat we bij onze stadsdistributie-activiteiten onder meer gebruikmaken van wissellaadbakken, waardoor goederen bijvoorbeeld niet overgeladen hoeven te worden.”

Inzet twintig elektrische trucks

Op dit moment heeft het zero emissie transportbedrijf in de regio Rotterdam vier elektrische distributietrucks rijden voor B2B-klanten als Coop en textielproducent LIPS+. Daarnaast worden er B2C-meubeltransporten gedaan en verhuizingen. De ambitie is om door te groeien naar twintig elektrische trucks. Eind vorig jaar had Breytner een primeur: het plaatste als eerste bedrijf in Nederland een pre-order bij Tesla voor de elektrische Semi-truck.

Wanneer verwachten jullie de Semi in Nederland?

“De focus van Tesla met de Semi ligt op Amerika en Canada. De eerste testen zijn inmiddels ook begonnen en ik verwacht dat in 2019 de eerste trucks daar ook daadwerkelijk de weg op gaan. Ik hoop dat we de truck in 2020 hier in Europa hebben. Er moet onder andere nog gekeken worden of de truck wel of niet aangepast moet worden voor de Europese markt.”

Heeft Tesla de gevestigde orde wakker geschud?

“Ik vind van wel, vooral ook omdat Tesla gelijk ook de prijs heeft genoemd van de Semi. Ik denk dat de Europese truckfabrikanten een andere prijs in gedachten hadden voor hun toekomstige elektrische trucks. Zij zullen hun gehele bedrijfsvoering moeten omkatten van diesel naar elektrisch. Dat zal gebeuren op een bestaand dieselplatform, waar een elektrische aandrijflijn aan wordt toegevoegd. Ik zie dit als een transitiefase, want over tien jaar verschijnen er op de markt elektrisch ontworpen vrachtwagens. Tesla heeft die bagage niet.”

Lees ook:

Topsector krijgt extra geld voor duurzaam transport

Wat zijn de kansen voor waterstof?

“Toen wij begonnen, was waterstof eigenlijk nog een ver van ons bed show. Er werd ook amper over gesproken omdat toen geredeneerd werd: laten we eerst kijken of elektrisch überhaupt kan. Bovendien is waterstof inefficiënt, omdat je de energie eerst moet opslaan in waterstof, waarna het weer moet worden omgezet in elektriciteit. Daarbij verlies je ongeveer 40 procent aan energiecapaciteit. Daarbij komt dat de ontwikkeling van batterijen dusdanig hard gaat op dit moment, dat je al snel de neiging hebt het waterstofverhaal te laten voor wat het is. Als je echter kijkt naar het grotere plaatje bij de opslag van schone energie en de economische belangen, dan zie je dat een Shell toch gaat voor de waterstofeconomie. Waterstof kan dus een belangrijk onderdeel worden van een aandrijflijn. Ik zie ook het meeste heil in combinaties van elektrisch en waterstof. Elektrisch voor de binnenstad en waterstof voor de lange afstanden. Het is wel zo dat waterstof op dit moment vijf jaar achterloopt op elektrisch.”

Jullie testen waterstoftrucks?

“Eind dit jaar of begin volgend jaar gaan we testen met de VDL-waterstoftruck. Dat is in het kader van het Europese project H2Share, waarbinnen we met een aantal landen en VDL en Waterstofnet een 28-tons bakwagen met brandstofcel gaan testen in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk. Het is een tweejarige test. Wij doen een deel van het testwerk, waarbij deze truck wordt ingezet bij dagelijkse werkzaamheden. We maken gebruik van een mobiel waterstofvulstation dat we bij klanten kunnen neerzetten. Met één keer vullen heb je een range van ongeveer 400 kilometer. We zouden dus met deze truck op een dag 800 kilometer kunnen afleggen.”

Lees ook:

Grote bedrijven zetten vol in op elektrisch rijden

Wat vind je van al die milieuzones in binnensteden?

“Het is in principe goed dat steden het instrument milieuzone hanteren, maar er is meer harmonisatie nodig. Er moet bijvoorbeeld een lijn getrokken worden voor zware vrachtwagens en vooral voor bestelbussen onder 3,5 ton. Die worden nu soms ingezet zodat er geen vrachtwagen het gebied in hoeft, maar dit leidt tot veel meer vervoersbewegingen met kleine busjes, en dus weer congestieproblemen en meer uitstoot. Positief is dat Den Haag steeds meer de regierol gaat pakken om een en ander in goede banen te leiden. Bovendien wordt de druk van de publieke opinie steeds groter ten opzichte van een paar jaar geleden. Zij zien dat elektrische personenauto’s en bussen kunnen. Waarom is dat dan nog niet het geval bij het vrachtverkeer?”

Lees ook:

Bovag: ‘Vraag elektrische bedrijfswagens in de lift’

Is diesel nu echt op zijn retour?

“Ik denk het wel, vooral ook omdat je koolwaterstof blijft verbranden. Je uitstoot – hoe schoon die motor ook is – is niet goed voor onze gezondheid. Diesel gaat verdwijnen. Dat proces is onomkeerbaar en wordt versneld door de toenemende politieke en maatschappelijke druk. Kijk maar naar steden als Stuttgart, München en Dortmund, die hun binnensteden met strenge milieuzones op slot doen voor dieselauto’s. Bovendien zoemt ‘2025’ door heel Europa als het jaar waarin steden definitief dicht gaan. Als gevolg hiervan omarmen OEM’ers elektrisch rijden ook steeds meer. Volkswagen heeft miljarden opzij gezet voor de grote ‘wende’, maar ook andere partijen als Volvo, Renault, DAF, Scania, MAN en Mercedes Benz zijn al actief aan het testen met distributietrucks. Binnen drie of vier jaar gaat er echt serieproductie komen van elektrische trucks, en dan gaat het een grote vlucht nemen.”

Is er voldoende draagvlak bij verladers voor elektrisch?

“Dat begint te komen. We moeten echter meer draagvlak  krijgen van verladers. Het omkatten van diesel naar elektrisch zorgt de eerste jaren nog voor duurdere voertuigen. Dat proces is niet alleen een opgave voor de transportbranche, maar een integrale waar ook verladers absoluut hun steentje aan bij moeten dragen. Zo niet, dan kunnen zij straks niet meer bij hun klanten komen.”

Reageer op dit artikel