artikel

Fileprobleem: zo pakt Brabant dat aan

Distributie Premium 2462

Fileprobleem: zo pakt Brabant dat aan

Logistiek idee om file te mijden? Kom maar op ermee. Onder dat motto startte de provincie Noord-Brabant begin 2017 een logistieke challenge. Doel: files terugdringen. Tientallen bedrijven hapten toe. Enkele voorbeelden.

Standtrailers die na de spits worden opgehaald tot samenwerking met lokale partners en meer. Bij Logistiek in Brabant, een samenwerking van Brabantse overheden, bedrijven en het Rijk hebben zich inmiddels ruim 30 bedrijven bedrijven gemeld die willen ‘filemijden’. Voor iedere vrachtwagen of bestelbus die aantoonbaar en structureel ‘uit de spits gehaald’ wordt, ligt een subsidie klaar. “Maar de besparing door niet in de file te rijden is voor bedrijven nog veel groter dan de subsidie,” zegt Edward Heijnen van Logistiek in Brabant. Het zijn misschien geen wereldschokkende innovaties, maar praktisch en slim zijn de ideeën wel. En niet onbelangrijk: gemakkelijk te realiseren. Enkele voorbeelden ter inspiratie.

Transport containers

Vepco uit Klundert vervoert dagelijks zo’n 200 zeecontainers van en naar de havens van Rotterdam en Antwerpen. Vepco ervaart spitsproblemen op de A58 richting Tilburg, de A59 en ook op de A16. Lastig om de spits te mijden, omdat klanten werken met levertijdvensters. Waar Vepco wel invloed op heeft, is het moment waarop de containers worden opgehaald en de manier waarop deze vervolgens worden afgeleverd. Hier ligt voor Vepco dan  ook de oplossing: op de eigen locatie richt het bedrijf een overslaglocatie in. Tevens is een overeenkomst gesloten met het platform Avantida , zodat bij afleveringen ook lege containers kunnen worden herladen. Vepco laadt 40 containers per week terug van Rotterdam naar Brabant. Dit leidt tot een km-reductie van 520.000 per jaar Bovendien werkt het bedrijf meer met andere inlandterminals samen, zodat er meer containers over spoor en water worden vervoerd. Hierdoor kunnen containers buiten spitstijden worden opgehaald en toch op het gevraagde aflevertijdstip worden afgeleverd.

 

Lees ook
Miljoenen investering in ‘slimmere logistiek’

 

Bundelen van stromen

Een klein bedrijf dat een grootse oplossing implementeert: Het Ware Ambacht gaat crossdock-stromen voor klanten toevoegen aan de bestaande dienstverlening. Het bedrijf biedt zijn klanten aan om behalve de bedrijfslunches ook de spullen van andere leveranciers te laten bezorgen, van wc-papier tot roerstaafjes”, aldus Heijnen. “Het Ware Ambacht laat al die spullen bij zichzelf bezorgen en brengt het dan in één keer, buiten de spits, naar de klant.”

 

 

Standtrailers

Van Wanrooy Transport focust zich op fijnmazige palletdistributie door Benelux. Momenteel verzorgt Van Wanrooy gedurende de dag de afhalingen bij de opdrachtgevers. Nu is het rijden in de spits onvermijdelijk. In goede afstemming met opdrachtgevers, gaat Van Wanrooy bij enkele opdrachtgevers standtrailers plaatsen. Opdrachtgevers kunnen de trailers gedurende de hele dag laden en Van Wanrooy haalt de lading na de spits op.

 

Top-20 files kost sector miljard euro

 

 

Ploegenauto’s

Heemex ervaart last van het feit dat hun Nederlandse klanten om 16.00 uur gesloten zijn. Zij wijken dan uit naar centrales in Duitsland, maar dat betekent veel onnodige kilometers. Eric Goverde, Supply Chain Manager: “Wij ervaren dagelijks de drukte op de Noord-Brabantse snelwegen, maar ook in andere regio’s. Nadat we de afgelopen maanden diverse maatregelen hebben getest, onder andere op het gebied van veiligheid, gaan wij dagelijks zo’n 10 spitsmijdingen realiseren door de inzet van ploegenauto’s, die vaker buiten de spits rijden. We beginnen hiermee voor de transporten naar onze eigen Cementbouw-betoncentrales en gaan dit, daar waar mogelijk, daarna uitrollen naar andere klanten.” Het gevolg: Heemex kan nu meer ’s avonds en ’s nachts leveren. Deze spreiding van leveringen maakt dat zij met minder wagens meer werk kunnen verzetten en dus minder wagens in de spits.”

Reageer op dit artikel