artikel

Fleetmanagement aanschaffen? Zo pakte Simon Loos het aan

Distributie Premium 992

Fleetmanagement aanschaffen? Zo pakte Simon Loos het aan

Aanschaffen van fleetmanagement is geen sinecure. Dat geldt zeker voor de juiste manier van implementeren. Simon Loos gaf op de Logistica 2017 tekst en uitleg over hun aanpak en leerpunten.

1350 medewerkers, 625 trekkers en 725 trailers. Enkele cijfers die horen bij Simon Loos. De logistieke dienstverlener is de afgelopen 4 jaar  fors gegroeid. Om de kwaliteit te kunnen blijven waarborgen was een professionaliseringsslag nodig. Reden voor de ldv’er om te investeren in een fleetmanagementsysteem.

Leren van elkaar

Simon Loos is nu tien maanden na de implementatie. Onder het motto: leren van elkaar, presenteerde het bedrijf uit Wognum zijn ervaringen en bevindingen. Dit deed het bedrijf tijdens de inspiratiedag die werd gehouden op de Logistica 2017.

 

 

Lees ook
De 4 belangrijkste fleetmanagement trends 

 

Excel maakt plaats voor fleetmanagement

Werkte Simon Loos tot voor kort nog met excel bestanden, vandaag de dag is Ultimo fleetmanagement leidend. “We hebben simpelweg teveel informatie om te verwerken. Zeker nu we in 1 jaar tijd 80 auto’s erbij hebben gekregen”, verklaart Audrey Castricum de keuze voor een fleetmanagementsysteem. “We wilden de historie van de voertuigen in beeld hebben en 1 uniforme werkwijze.” Andere eisen waren:  1 bronsysteem, fouten reduceren, stabiele database en datakoppeling.

Modules

Om dit te realiseren heeft Simon Loos gekozen voor Ultimo. De ldv’r gebruikt heeft een 5-tal modules in gebruik: vlootbeheer, onderhoudsrapportage, schademeldingen, werkplaats management en IT. Waarom Ultimo? “Het is bewezen techniek en de eenvoud van het systeem.”

Leerpunten en valkuilen

Simon Loos is tevreden maar waarschuwde de tientallen collega logistieke dienstverleners ook het proces niet te onderschatten. Goede planning is noodzaak. Hert bedrijf uit Wognum stelde eerst een projectteam vast, eisenpakket, het selectietraject en de plan van aanpak. Daarna volgden testen, opleiden van de mensen en de livegang.

 

 

5 tips om personeel te overtuigen van fleet management-systeem

 

Het advies van Simon Loos: “Blijf bij zoveel mogelijk de standaard van Ultimo anders wordt het lastig. En zoek evenwicht tussen maatwerk en functionaliteit. Ook is het raadzaam om livegang en het oplossen van problemen te scheiden. Doe je dat niet dan ontstaan er problemen, weet de ldv’er nu uit ervaring.

Verandermanagement

Misschien wel de grootste uitdaging is de medewerkers. “De helft van het project is verandermanagement”, stelt Thijs Koning, consultant bij Simon Loos. Daarom is het raadzaam om de mensen vroegtijdig bij het project te betrekken: “Bij ons kwam de vraag tot verandering van de werkvloer zelf. De medewerkers hebben ook verschillende systemen getest en een stem gehad in de systeem keuze.”

Voordelen fleetmanagement

Hoewel ook Simon Loos tegen uitdagingen opliep tijdens de implementatie, zijn de voordelen van het systeem groot: “Er is meer eenduidigheid en duidelijkheid door de werkwijze. Onderhoud is nu verplicht door het systeem dat leidend is. Daarnaast geeft het systeem veel rust op de werkvloer; mails voor gereed melden van reparaties zijn niet meer nodig. Ook het aantal telefoontjes is flink minder.

Reageer op dit artikel