artikel

Slimme bouwlogistiek loont in Utrecht en Amsterdam

Distributie Premium 1487

Slimme bouwlogistiek loont in Utrecht en Amsterdam

Een nieuwe vorm van bouwlogistiek blijkt zeer effectief om efficiënter, schoner, goedkoper en met minder overlast te bouwen.

Aanzienlijke logistieke besparingen zijn mogelijk door innovatieve, bouwlogistieke concepten in de praktijk toe te passen. Dat concludeert TNO die voor VolkerWessels nauwlettend het bouwproces de Trip in Utrecht volgde.

 Bouwlogistieke concepten

In het onderzoeksproject zijn nieuwe bouwlogistieke concepten en ketenregiesystemen toegepast bij twee concrete bouwprojecten van respectievelijk TBI (Hotel Amstelkwartier) en VolkerWessels in samenwerking met Boele en van Eesteren  (De Trip).

Lees ook:
Bouwlogistiek vraagt om communicatie en commitment

 Bij deze nieuwe wijze van inrichten en toepassen van bouwlogistiek wordt gewerkt met verschillende slimme concepten zoals een bouwhub aan de rand van de stad of bij een toeleverancier en  zogenoemde runners voor het tijdig gereed zetten van materialen. De logistieke concepten bieden een uitkomst bij vaak moeilijk bereikbare bouwprojecten in binnenstedelijk gebied, waar de ruimte op de bouwplaats beperkt is en de impact op de omgeving groot.

Resultaten

De resultaten in het kort: minder overlast voor de omgeving, minder luchtvervuiling, efficiënter bouwen en lagere bouwkosten: 69% minder ritten naar de bouwplaats, 69% minder kilometers van bouwverkeer en  68% minder CO2 –uitstoot en wel 81 minuten besparing voor de leverancier per rit.

Innovatiecluster voor ketenregie

De bouwsector wil een inhaalslag maken op het gebied van logistiek en ketenregie. TNO is samen met een consortium van kennisinstellingen en bedrijfsleven deze uitdaging aangegaan in het project “4C (Cross Chain Control Centers) in bouwlogistiek”. In opdracht van Topsector Logistiek is twee jaar geleden hiervoor een innovatiecluster opgericht.

Reageer op dit artikel