artikel

Ldv’er NABEK verbetert planning en beladingsgraad

Distributie Premium

Ldv’er NABEK verbetert planning en beladingsgraad

De bouwsector staat onder grote druk om de logistiek sneller, efficiënter en dus slimmer in te richten. Logistiek dienstverlener NABEK, onderdeel van PAX Groep, speelt daarop in met de inzet van PTV xServer voor transportplanning. Deze softwarecomponenten zijn via een interface gekoppeld aan het transport management systeem van de ldv’er. Frank Baudet, manager ontwikkeling & innovatie van PAX Groep: “We hebben gewoon een goede rekenmachine nodig.”

Tekst is aangeleverd door PTV Group

NABEK biedt uiteenlopende logistieke diensten, van de distributie van bouwmaterialen tot complete fabrieksverhuizingen. Alle diensten, ondergebracht in vijf werkmaatschappijen met in totaal elf vestigingen, hebben één overeenkomst: de sterke focus op de bouw en maakindustrie. Met name de bouwsector heeft de afgelopen jaren grote logistieke verbeterslagen doorgemaakt. Het gevolg is dat de leveranciers van bouwmaterialen hun leveringsfrequentie zien stijgen en leveringsgrootte dalen, onder meer omdat op bouwlocaties de ruimte vaak beperkt is om voorraden op te slaan. “Wij spelen daarop in door externe voorraadlocaties in te richten en daarvandaan op afroep te leveren, maar ook door goederenstromen te bundelen en bijvoorbeeld de bouwmaterialen van vier leveranciers met nog maar één vrachtauto af te leveren”, vertelt Baudet.

Goede rekenmachine

De logistieke verbeterslagen stellen extra eisen aan de planning van NABEK Wegtransporten, het onderdeel dat gespecialiseerd is in de distributie van bouwmaterialen en kooiaaptransport. “De dropgrootte is flink afgenomen. In het verleden realiseerde een vrachtauto misschien maar zes of zeven drops per rit, nu praten we regelmatig over dertien of veertien drops. Tegelijkertijd nemen de verwachtingen over service toe. De bouwmaterialen moeten gewoon om 7.00 uur ’s ochtends geleverd zijn. Juist omdat op bouwlocaties zelf geen voorraad meer ligt, mag er bovendien niets meer ontbreken”, vertelt Baudet. Voor de ritplanning werken de componenten van de PTV xServer, van de PTV Group, naadloos samen met het transport management systeem (TMS) dat volledig op maat is ontwikkeld voor de logistiek dienstverlener. “Onze klanten willen steeds nauwkeuriger weten wat de verwachte aankomsttijd van een vrachtauto is. We hebben dus gewoon een goede rekenmachine nodig”, verklaart Baudet, die de flexibiliteit van de softwareleverancier prijst. “We hebben de software eerst uitgebreid mogen testen. Pas toen we zeker wisten dat de oplossing werkte zoals we wilden, hebben we een contract afgesloten.”

Tijd besparen dankzij geocoderen

NabekBelangrijk is de specifieke ondersteuning die de routeringscomponenten bieden voor vrachtverkeer. Het planningsysteem houdt rekening met het voertuig- en motortype en de daarvoor geldende beperkingen aangaande brughoogtes, as-lasten, tolkosten of milieuzones. “We hebben wel eens een verschil van inzicht met klanten die in Google Maps hebben uitgerekend dat een rit niet 135 kilometer, maar 115 kilometer lang is. Ze vergeten dan vaak de beperkingen die voor vrachtverkeer gelden. Voor ons is het daarom belangrijk dat we nu werken met een systeem dat een afstand berekent die overeenkomt met de TLNplanner, die als de norm in onze sector fungeert.” Een belangrijk component is xLocate, de component die postadressen verifieert en omzet in geografische coördinaten (geocodering). “We hadden al een tool voor geocodering,  maar die accepteerde alleen correct gespelde adressen. xLocate daarentegen herkent ook adressen die misschien niet correct zijn gespeld, maar fonetisch wel hetzelfde klinken. Dat is erg handig, kijk alleen al naar het aantal manieren waarop een plaats als Alphen aan den Rijn wordt geschreven. Met name adressen in het buitenland zijn vanuit Nederland een stuk lastiger te checken”, vertelt Baudet, die ook wijst op de tijd die chauffeurs soms kwijt zijn met zoeken bij een onjuiste geocodering. “Een chauffeur moet gewoon rechtstreeks naar de eindbestemming kunnen rijden. Elk kwartier dat hij kwijt is met zoeken, is zonde van onze waardevolle transportcapaciteit.”

Verwachte aankomsttijd

De PTV xServer-componenten draaien in een datacenter van de softwareleverancier en zijn middels een interface geïntegreerd met het TMS van NABEK. “Ons TMS was tien jaar geleden één van de eerste volledig webbased systemen in de sector. Daarom maken we ook gebruik van de cloud-oplossing van de softwareleverancier. Daardoor hebben we altijd de beschikking over de laatste versie zonder gedoe met updates of upgrades van de software”, stelt Baudet, die aangeeft dat de cloudoplossing gepaard gaat met een uitstekende service. De specialisten van de leverancier staan altijd klaar voor advies over bijvoorbeeld de parameterinstelling of een brainstorm over de mogelijkheden. “De relatie met het softwarebedrijf verloopt erg soepel”, aldus Baudet. De integratie gaat zover dat NABEK het TMS heeft voorzien van een scherm waarin de resultaten van het systeem worden gecombineerd met de track- en trace informatie uit het TomTom voertuigvolgsysteem dat in de 115 vrachtauto’s van de vaste charters van logistiek dienstverlener is geïnstalleerd. Dit scherm biedt de planners de mogelijkheid om op elk moment de aankomsttijd te voorspellen. “Op basis van de planning weten we hoe laat een vrachtauto bij het eerste afleveradres moet zijn. Als die vrachtauto om wat voor reden dan ook een half uur te laat is, kunnen we snel en eenvoudig een aangepaste voorspelling voor de andere afleveradressen afgeven. Met een paar klikken kunnen we de klant via SMS of email daarover informeren.”

Hogere beladingsgraad

Als belangrijkste voordeel van PTV xServer noemt Baudet de verbeterde informatievoorziening. “We weten nu met vrij grote zekerheid hoe lang chauffeurs over een rit doen. Dat leidt tot een betrouwbaardere planning en een hogere beladingsgraad. Terwijl we vroeger misschien dachten dat acht of negen afleveradressen in een rit het maximaal haalbare was, kunnen we nu nog een adres erbij plannen als we zien dat er nog tijd over is.” Eén van de mogelijkheden waarvan NABEK op korte termijn meer gebruik gaat maken, is de berekening van de CO2-uitstoot. “In onze sector wordt doorgaans geoptimaliseerd op basis van kosten, maar de oplossing met de laagste kosten is niet per definitie ook de oplossing met de laagste uitstoot. Wij willen onze klanten hierin inzicht bieden zodat we gezamenlijk op basis van kosten en uitstoot kunnen optimaliseren.”

Op dit moment wordt de PTV xServer gebruikt door de vestiging Amsterdam, die hoofdzakelijk de distributie van bouwmaterialen in Nederland en België verzorgt. Binnen PAX Groep worden de componenten ook toegepast bij PAX Bouw- en Industrieservice en PAX Dedicated Transport. “Het biedt veel mogelijkheden die we nu nog niet toepassen. Met name binnen NABEK zullen we de aankomende periode meer functionaliteiten gaan toepassen om onze processen verder te verbeteren.”

Reageer op dit artikel