artikel

Van Marcke stapt over van 48- naar 24-uurs distributie

Distributie Premium

Van Marcke stapt over van 48- naar 24-uurs distributie

De bevoorrading van de winkels van Van Marcke in de vaste ritten verliep prima. De statische planning leidde echter tot knelpunten in de transporten naar installateurs. Eén daarvan was een onevenwichtige verdeling van het werk over de chauffeurs. Dankzij de overstap naar een dynamische ritplanning met PTV Smartour werd niet alleen dit probleem opgelost, maar ook de basis gelegd voor levering binnen 24 uur.

Tekst aangeleverd door PTV Group

Van Marcke is een gerenommeerde speler op het gebied van badkamers, wellnesssystemen, keukens, duurzame water- en verwarmingsinstallaties, sanitair en installatiemateriaal. Het bedrijf heeft 105 winkels in België, Luxemburg en Noord Frankrijk, die worden beleverd door TIN, Van Marckes transportdochter. TIN verzorgt ook het uitleveren van orders aan installateurs, zowel op de bouwplaats als bij hen thuis. Tot eind 2013 werden beide transportstromen volgens een vaste planning uitgevoerd. “Dat leidde bij de ritten naar installateurs steeds vaker tot een onevenwichtige verdeling van het werk”, zegt Eddy Cooreman, hoofd transport bij TIN. “Terwijl sommige chauffeurs overuren moesten maken om alle bestellingen uitgeleverd te krijgen, hadden anderen juist te weinig te doen.”

Ook kreeg de planning regelmatig te maken met overloads. “Sommige producten, zoals lange radiatoren, staken buiten de standaardpallet uit en namen op de laadvloer meer ruimte in beslag dan vooraf bekend was”, vertelt Cooreman. “Vlak voor het laden moest dan nog bekeken worden hoe zo’n zending toch mee kon naar de klant.”

Om deze te problemen te voorkomen stapte TIN met PTV Smartour over op het dynamisch plannen van de transporten naar installateurs, die de logistiek dienstverlener DELIleveringen noemt.

Dynamisch plannen

Dagelijks verwerkt TIN enkele duizenden transportorders, inclusief afhalingen en retourzendingen. De DELI-orders worden vanuit Van Marckes inhouse ontwikkelde ERP-systeem doorgestuurd naar PTV Smartour, dat draait bij TINs centrale planning op de hoofdvestiging in Kortrijk. “Smartour berekent aan het begin van de avond eerst een préplanning op basis van de orders die we de volgende dag uitleveren”, zegt Cooreman. “De definitieve ritplanning volgt later omdat op dat moment nog niet alle volumes bekend zijn.”

Vervolgens worden de orders gepickt in Van Marckes magazijnen en op de DELI-kade samengevoegd tot zendingen voor de klant. Staan die klaar, dan worden ze gescand door de orderpicker. Cooreman: “Na het scannen zijn ook de volumes van de orders bekend in ons ERP-systeem. Die halen we binnen in Smartour zodat de definitieve planning kan worden doorgerekend.”

Correcte data cruciaal

“Het succesvol inzetten van een ritplanningssysteem valt of staat met de juiste data”, stelt Cooreman. Om dit te realiseren heeft Van Marcke verschillende maatregelen getroffen. Zo integreerde de IT-afdeling de PTV xLocate module in het eigen ERP-systeem. Die zorgt

ervoor dat elk adres meteen wordt geverifieerd op het moment dat iemand het in het systeem invoert. “Dit bespaart de planners veel tijd: voorheen moesten ze dagelijks nog zo’n 150 adressen opnieuw geocoderen”, zegt Cooreman. “Dankzij de verificatie staat meteen het juiste laad- of losadres bij de order en wordt voorkomen dat een chauffeur naar een verkeerde locatie rijdt.”

Om het probleem van de overloads te ondervangen is Van Marcke gaan werken met pallets van verschillende afmetingen. “We zorgen er nu voor dat een product helemaal op één van de standaardpallets past en niet meer oversteekt”, licht Cooreman toe. “Op basis

daarvan kan Smartour meteen het juiste aantal laadmeters voor de order inplannen.”

Een bijkomend voordeel is dat de kans op transportschade hierdoor sterk is afgenomen. Cooreman: “Een volledig gepalettiseerde zending kunnen we beter verpakken, waardoor tijdens het transport minder schades ontstaan en klanten hun bestelling verzorgder

binnenkrijgen.”

Specifieke randvoorwaarden

Praktisch aan PTV Smartour vindt Cooreman dat tot het laatste moment wijzigingen in de planning kunnen worden aangebracht en dat de software de verwachte aankomsttijd berekent. “Ook houdt het systeem rekening met randvoorwaarden die specifiek voor ons

bedrijf gelden”, zegt Cooreman. Als voorbeeld noemt hij dat lading die breder is dan 2.20 meter automatisch wordt toegewezen aan een vrachtwagen met een Kooiaap meeneemheftruck. “Ook eventuele andere zendingen voor dezelfde klant worden in de Kooiaap truck meegepland zodat de klant niet op één dag meerdere auto’s van Van Marcke voor de deur krijgt.”

Cooreman vertelt dat PTV Smartour steeds wordt bijgesteld om tot een zo betrouwbaar mogelijk planresultaat te komen. Zo meet TIN de werkelijke laad- en lostijden met behulp van Ubidata’s handheld terminals, die de chauffeurs bij zich hebben. Via deze handhelds

worden op elke laad- en loslocatie de stilstandtijden geregistreerd. “Op basis van die informatie kunnen we Smartour verder finetunen”, aldus Cooreman.

Van 48- naar 24-uurs service

Het grootste voordeel dat PTV Smartour TIN biedt, is de flexibiliteit om DELI-orders al binnen 24 uur bij de klant te bezorgen. Voorheen was dat 48 uur. “Producten die vandaag voor 17.00 uur zijn besteld, kunnen we morgen al uitleveren dankzij de dynamische planning met Smartour”, zegt Cooreman. “Daarmee is de service aan onze klanten enorm verhoogd.”

TIN gebruikt het ritplanningssysteem inmiddels ook voor de bevoorrading van de Van Marcke winkels. Bij dit laatste werkt TIN nog steeds met vaste ritten, die periodiek met PTV Smartour worden geoptimaliseerd.

Reageer op dit artikel