artikel

Mauro Ungheretti: ‘Ik ben een analist

Distributie Premium

Mauro Ungheretti: ‘Ik ben een analist

Mauro Ungheretti, managing director Norbert Dentressangle, vindt zichzelf een change manager. De organisatieveranderingen die na de overname van concurrent TDG op hem afkomen grijpt hij met beide handen aan. Succes hebben en tevreden klanten drijven hem.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 13 mei 2011.

Hoe ben je in de logistiek terechtgekomen?

“Ik kom uit de financiële hoek en heb in het begin van mijn carrière een aantal jaren in de effectenhandel en het bankwezen gewerkt. Een wereld die voor mij onvoldoende grijpbaar was. Ik maakte de overstap naar consultancy en werd strategisch consultant. In die rol ben ik in aanraking gekomen met logistieke bedrijven. Ik adviseerde in die tijd Nedlloyd die worstelde met haar kledinglogistiek. Ik heb toen een strategie ontwikkeld voor kledingopslag en distributie en samen met ze een Europees dekkend netwerk ge-creëerd. Het werd uiteindelijk een gespecialiseerd logistiek bedrijf voor kleding met de naam Faxion. Ik ben daar in dienst getreden als marketing manager.”

  

Je bent geen logisticus…

“Logistiek is de wereld waarin ik leef. Mijn vak is alleen niet de logistieke inhoud, maar general management. Ik zie graag wizz kids en enigineers om me heen die mooie logistieke concepten bedenken en bouwen, maar zelf vind het vooral leuk om met strategie bezig te zijn en op zoek te gaan naar intellectuele analytische uitdagingen. Toch vind ik het ook leuk om met het optimaliseren van bestaande processen bezig te zijn. Al deze zaken kunnen prima in de logistiek. Ik werk ook graag met interne stakeholders. Oplossingen vinden, dat is waar het vooral om gaat. Eerst bouwen aan het huis en dan de zaken perfect op orde krijgen. En daarbij richt ik me niet alleen op commercie.”

  

Je zet je tanden in overnames?

“Ja. Ik ben een change manager. Ik heb heel veel gewerkt voor internationale bedrijven op verschillende plekken in de wereld en me vaak bezig gehouden met de integratie van overgenomen bedrijven. Toen ik nog bij Faxion werkte werden overal in Europa bedrijven gekocht die geïntegreerd moesten worden, zodat er een volledige kleding supply chain ontstond met intercontinentale services, douane, VAL, warehousing en distributie. Ik heb toen ook een aantal jaren in mijn geboorteland Italië mogen werken. Het internationale aspect in een baan is ook altijd iets geweest wat mij heeft aangetrokken.”

  

Waarom de overname van TDG?

Norbert Dentressangle streeft naar meer schaal en profilering in de markt. Een acquisitie helpt daarbij. De overname van TDG brengt ons bedrijf een aantal dingen. Aan de ene kant versterking van een aantal van onze competenties. Zo versterken we onszelf in Nederland in een aantal sectoren zoals in high tech. TDG is daarin goed ontwikkeld met klanten als UPC en Getronics. In de retail zijn ze, net als ons, ook sterk. Wat nieuw voor ons is zijn de consumer chemicals, de ADR-goederen en geur- en smaakstoffen. Dat hadden we nog niet. Het TDG warehouse in Veenendaal is een prachtige locatie om gevaarlijke goederen te behandelen. Norbert Dentressangle wil heel graag de cultuuromslag naar freight management maken. Het zit nog niet voldoende in onze genen, maar omdat het bij TDG zo goed is ontwikkeld, is dit ook een heel welkom aspect als gevolg van de overname. Al die kennis en ervaring halen we nu binnen. Dat betekent dat we onze klanten alle logistieke diensten kunnen gaan aanbieden. Een ander belangrijk aspect van de overname is de schaalvergroting die het met zich meebrengt.”

  

Hoe belangrijk is groei?

“Het geeft ons veel voordelen nu we groter worden. We kunnen meer investeren in goede kwaliteit en in mensen. We hebben nu zes logistiek engineers en er komen weer meer doorgroeimogelijkheden. De schaalgrootte stelt ons verder in staat om te werken aan gestandaardiseerde oplossingen, zoals onze diepvriesoplossing. Daarnaast hebben we meer exposure doordat we met meer auto’s op de weg zitten. Door de overname van Christian Salvesen in 2007 zijn we in omvang verdubbeld. Door de overname van TDG groeien we in Nederland met nog eens 60 procent en in Europa met 40 procent. En dat is niet het einde van de ontwikkeling. We gaan wereldwijd voor 10 miljard euro omzet in 2018. Ons verder ontwikkelen in e-commerce is ook iets waar we over aan het nadenken zijn.”

      

Wat zijn de belangrijkste organisatorische veranderingen?

“Om te beginnen worden de medewerkers van TDG overgenomen, maar er komt wel één overkoepelend management. De vestigingen blijven zoals ze zijn. Het nieuwe managementteam wordt samengesteld uit managers van TDG en Norbert Dentressangle. Er komen vier business units: Food – geconditioneerd en houdbaar, Retail – non food, Industrial – high tech en Freight management – transport & expeditie. We starten op korte termijn met de integratie van de stafafdelingen zoals human resources en administratie. Het nieuwe hoofdkantoor wordt Oss. Verder zoeken we zoveel mogelijk de samenwerking op met de TDG sites. Een aantal rapportagelijnen verandert, maar verder zal er voor de medewerkers in de lokale vestigingen niet veel veranderen.”

   

Waarom trekt de logistiek jou?

“Het is aan de ene kant in de logistiek vaak heel concreet en tastbaar. Je bent bezig met producten en het oplossen van vraagstukken. Je komt met veel mensen in aanraking en ben je bezig met en voor klanten. Maar voor mij is de logistiek vooral interessant door het type werk dat ik mag uitvoeren, het general management, het bezig zijn met veranderingen en het bouwen van nieuwe business. Dat gebeurt soms op basis van overnames of het aangaan van allianties. Maar als je bijvoorbeeld kijkt naar innovaties, die kunnen heel goed tot stand komen als er een goede samenwerking is tussen verlader en logistiek dienstverlener. Maar ook binnen de keten zijn er mogelijkheden om tussen verlader en de klant van de verlader, dus met zijn drieën, in de keten bezig te zijn met verbeteringen.”

  

Nooit last van tegenstrijdige belangen?

“Natuurlijk zijn er soms restricties omdat er contracten lopen of er een stevige kostenfocus is op een bepaald moment, die de samenwerking zou kunnen beïnvloeden. Maar als je jezelf daar overheen zet, zijn er veel mogelijkheden. Om een paar voorbeelden te noemen. We hebben shared warehouses met Unilever, Ad van Geloven, Albert Heijn non food en Ikea. Innovatie bestaat ook uit procesverbeteringen zoals we dat bij onze klant Xerox doen. Het verder doorontwikkelen van reverse logistics bijvoorbeeld. Alle oude machines terughalen naar Nederland, onderdelen eruit halen en deze opnieuw aanbieden voor hergebruik. Het is een specialisme van ons aan het worden. Reverse logistics is iets wat we voor meer klanten willen gaan doen. We hebben de nodige vergunningen en IT-ondersteuning is er. We kunnen het daardoor nu als product in de markt gaan zetten.”

   

Wat typeert jullie bedrijf?

“Norbert Dentressangle is een echt familiebedrijf. Er is veel loyaliteit onder de medewerkers en weinig verloop. Als ik met Norbert Dentressangle zelf spreek zegt hij altijd dat het draait om onze chauffeurs en onze medewerkers op de locaties. ‘Managers en stafdiensten staan in dienst van de operationele organisatie’, is zijn overtuiging. Wij zijn niet een bedrijf met big spenders en veel grootdoenerij, maar juist heel down to earth. Tijdens de kick off met de nieuwe TDG collega’s hebben we de Salvesen collega’s laten vertellen over hun overname destijds en hoe ze het hebben ervaren. We investeren veel in mensen, in training. We zijn hierdoor één rood team. Er wordt sterk ingezet op cultuur en mentaliteit en dat motiveert onze mensen. Nu bij de overname van TDG ben ik bezig met een roadshow langs alle vestigingen om mensen te informeren en te motiveren. Dat wordt gewaardeerd, mensen weten wat ze kunnen verwachten en zijn tot nu toe erg positief. Vergeet niet dat TDG in bezit was van een private equity organisatie. Nu horen ze weer bij een echt logistiek bedrijf. Dat voelen ze.”

  

Heeft de integratie van TDG nog gevolgen?

“Door de overname zijn er wel een aantal dubbele functies ontstaan. Maar ook als we afscheid moeten nemen van mensen of activiteiten doen we dat altijd netjes. Zo hebben we een goede relatie met vakorganisaties. Maar bovenal zijn we goed in het integreren van bedrijven. De 35 acquisities die Norbert Dentressangle de afgelopen 30 jaar heeft gedaan zijn bijna allemaal succesvol geweest.

De cultuur die er heerst in het bedrijf geeft mij en mijn team alle vrijheid om bijvoorbeeld nieuwe acquisities voor te stellen of nieuwe ambitieuze klantenprojecten.”

    

Hoe ben jij als manager?

“Ik ben best veeleisend. Ik wil in control zijn en pak dingen liever vandaag op dan morgen. Als processen eenmaal geborgd zijn laat ik het aan anderen over. Voor die tijd wil ik graag op de hoogte zijn van alle details. Ik ben een analist en heb snel door hoe het zit. Maar ik ben ook iemand die mensen om me heen verantwoordelijk maakt voor zaken. Ik bevestig ze in hun rol en laat ze niet zwemmen. Zoals nu met de intregratie van TDG heb ik een integratieteam samengesteld die samen met mij de blauwdruk van de organisatie gaat bepalen. Dan ben ik heel gestructureerd bezig en zet ik ze aan het werk en ben ik zelf ook hard aan het werk. Dan ontzie ik mezelf zeker niet. Ik heb een winnaarsmentaliteit en wil graag succes hebben, maar ik ben ook gevoelig voor waardering en erkenning. Ik heb graag tevreden klanten.”

 

"Logistiek: hard werken"

Het Franse logistieke bedrijf Norbert Dentressangle was veel in het nieuws door de overname van concurrent TDG van investeringsmaatschappij DouglasBay Capital. De Europese Commissie heeft onlangs toestemming verleend voor de overname, waarna Mauro Ungheretti, managing director van Norbert Dentressangle in Nederland, meteen in de startblokken stond om de integratie in Nederland tot een succes te maken. "Logistiek is een people business. Het is belangrijk dat alles tijdens de integratie van TDG soepel verloopt en de mensen het gevoel krijgen dat ze bij ons horen, bij de ‘people in red’. Ondanks dat het in de logistiek hard werken blijft, staan medewerkers nog altijd centraal binnen Norbert Dentressangle."

De nieuwe combinatie ND-TDG leidt tot een gezamenlijke jaaromzet van 3,6 miljard euro. De 130 warehouses van TDG in Europa worden aan het netwerk van Dentressangle toegevoegd. In januari van dit jaar nam het Franse bedrijf de distributieactiviteiten over van WRT Vleuten uit De Meern voor ThyssenKrupp Stokvis Plastics. De internationale groei zet verder door en nieuwe overnames worden voorbereid. Ungheretti: "We gaan voor 10 miljard euro omzet wereldwijd in 2018."

   

Persoonlijk

Naam Mauro Ungheretti (49)

Functie: Managing director Norbert Dentressangle Nederland

Daarvoor: diverse directiefuncties bij Nedlloyd, Danzas en DHL

Opleiding: Economie aan de Universiteit van Amsterdam, marketing aan INSEAD, executive program aan University of Pennsylvania

Aantal vestigingen in Europa, inclusief TDG: 500

Aantal vrachtauto’s: 9.000

Aantal medewerkers in NL: 1.250

Privé: Getrouwd met Irma; drie kinderen: Massiliano (19), Emma (16) en Federico (9)

Auto: BMW 520d ‘ben er trots op dat ik hiermee 1 op 17 rijd’

Hobby: golfen, beeldhouwen, klussen ‘ik begin steeds handiger te worden’ en (Italiaans) koken

Reageer op dit artikel