artikel

Cargo parking haalt loze lucht uit logistiek

Distributie Premium

Cargo parking haalt loze lucht uit logistiek

Onder de naam Crossdox start Hoek Transmission in Utrecht met een nieuwe service voor vervoerders. Crossdox is een soort pallet parking waarin goederen voor korte tijd (normaal niet meer dan 24 uur) veilig kunnen worden afgezet. Het geeft planners een centraal gelegen steunpunt en daarmee een extra tool om flexibeler te kunnen omgaan met lading en voertuigruimte. Dat kan vele leegkilometers vermijden.

Onder de naam Crossdox start Hoek Transmission in Utrecht met een nieuwe service voor vervoerders. Crossdox is een soort pallet parking waarin goederen voor korte tijd (normaal niet meer dan 24 uur) veilig kunnen worden afgezet. Het geeft planners een centraal gelegen steunpunt en daarmee een extra tool om flexibeler te kunnen omgaan met lading en voertuigruimte. Dat kan vele leegkilometers vermijden.

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: Hoek Transmission   Leverancier/dienstverlener: TransMission
Plaats: Utrecht  
Branche: logistiek & transport   Bedrijfsgrootte:
Bedrijfstype: Logistiek   Datum ingebruikname: 20-03-2009
Productnaam: Crossdox  

"Crossdox haalt de loze lucht uit de logistiek," is de overtuiging van Anita Docter en Jaqcues Knopf, verantwoordelijk voor de uitvoering van het concept. Het idee voor Crossdox is geboren vanuit de huidige magere situatie in het transport. "In goede tijden is er veel vracht en rijdt een chauffeur maar met een beperkt aantal adressen het land in. Dus blijft hij netjes binnen de rijtijd en is de trailer leeg voor de klanten naar huis zijn", schetst het tweetal.

 

"Alleen zijn de tijden nu minder goed en is er minder lading. Omdat planners altijd proberen de trailer zo vol mogelijk te krijgen, zitten er dus meer adressen in. Dat lijkt gunstig maar daardoor komt de chauffeur steeds vaker klem te zitten tussen wat hij nog moet uitleveren en de tijd. De kans is dus groot dat hij met een of twee paletten blijft zitten die hij niet meer gelost krijgt."

 

"Wat ook voorkomt, is dat een truck dichterbij weer een volle vracht zou kunnen inladen maar nog steeds met die laatste pallets zit die hem eerst juist uit de richting zouden brengen. In deze en andere gevallen zou het handig zijn, als hij die laatste pallets even op een centraal gelegen punt in Nederland kon afzetten in plaats van ze weer mee terug te nemen. Hierbij spelen zeker ook brandstof- en loonkosten mee bij de afweging."

 

Tijdelijk parkeren

Volgens Anita en Jacques brengt Crossdox hier de oplossing. "In plaats van met een bijna lege trailer veel extra kilometers te maken of te moeten blijven overstaan, parkeert de chauffeur ze tijdelijk bij ons in Utrecht. Crossdox heeft daar vlak aan de A2 een goed beveiligde moderne overslagloods, ook voor ADR

 

"Het is juist onze centrale ligging" die ons op dit idee bracht", vertellen Anita en Jacques. "De auto hoeft dan niet verder met een paar palletjes met het risico dat hij voor een dichte deur aankomt en kan gewoon op tijd terug zijn op zijn standplaats."

 

De planner heeft vervolgens verschillende keuzes. Jacques: "hij kan bijvoorbeeld nog een auto in buurt hebben lopen die het vrachtje overneemt. Maar hij kan ook Hoektransmission of een andere vervoerder waarmee hij zaken doet inschakelen om dat te doen. Hij blijft zo volledig de regie houden."

 

Goed integreerbaar

Volgens Anita en Jacques is Crossdox ook uitstekend te integreren in de hele logistiek van een transportbedrijf. "Met Crossdox geeft een vervoerder zijn planner een extra tool waardoor die in het midden van ons land plotseling over een goed bereikbaar veilig extra steunpunt beschikt waar hij tijdelijk even wat vracht kan laten afzetten. zonder dat chauffeurs op elkaar hoeven te wachten."

 

"Reloaden maakt het plannen een stuk flexibeler", meent Jacques. "Zeker omdat de chauffeurs nu niet op elkaar hoeven te wachten en de lading makkelijk via het dock kan worden overgezet in plaats van met een pompkar op een parkeerplaats. Ook in tijden dat het razend druk is, kan dit systeem voor veel extra efficiëntie zorgen."

 

Jaarabonnement

Cargo parking kan al gauw lonend zijn. De vervoerder neemt een jaarabonnement voor € 75, per maand en mag dan dagelijks vijf pallets gratis in- en uitslaan. Boven dat aantal betaalt hij dan € 1,- per pallet per dag. Andere, kortere, abonnementsvormen zijn ook mogelijk. De faciliteit is dagelijks open tussen 06.00 en 20.00 uur. "Buiten die tijd verwachten we eigenlijk geen aanvoer maar in bijzondere gevallen kan dat wel: de loods is altijd bemand," legt Anita uit.

 

Op de vraag of Crossdox er op gokt dat een groot deel van de deelnemers de geparkeerde goederen door auto’s van Transmission verder laat vervoeren, antwoordt Anita: "Dat speelt beslist mee, tenslotte is Crossdox een onderdeel van Hoek Transmission. Maar de beslissing daartoe, gaat buiten Crossdox om. De planning van het betrokken bedrijf blijft volledig de regie houden."

 

"In het geval dat een vervoerder wil dat Transmission zijn goederen verder bezorgt, belt hij gewoon met de planning. Er zijn geen verplichtingen. In de praktijk zal er altijd voor de meest voordelige en snelste methode gekozen worden. Als dat Transmission is, heeft hij een goed alternatief op de plaats waar zijn goederen al staan."

 

Tekst: Bert Roozendaal

Reageer op dit artikel